Skapa värde i ditt företag

Oavsett bransch och typ av tjänst eller produkt du säljer har du värdefulla immateriella tillgångar i ditt företag. Gustav Melander, varumärkesjurist på PRV, berättar att det gäller att redan från början identifiera dessa tillgångar och skydda dem för att skapa ett större värde i företaget.

Patent- och registreringsverkets pampiga tegelbyggnad tornar upp sig mitt på Valhallavägen i Stockholm. Det är över 100 år sedan första spadtaget till den 5000 kvadratmeter stora byggnaden, ritad av en av Sveriges mest kända arkitekter, Ragnar Östberg, togs. Här sitter de delar av myndigheten som hanterar patentfrågor och upphovsrätt. På 90-talet, när Ericsson och F15 la ner sina verksamheter i Söderhamn utlokaliserades flera myndigheter dit, bland annat PRV:s design- och varumärkesavdelning. 

Varumärkesjuristen Gustav Melander möter upp i entrén. På väg mot det hemtrevligt inredda fikarummet berättar han att PRV har två huvudsakliga uppdrag.
– Det ena är att sprida kunskap till små- och medelstora företag om immaterialrätt, kunskap om hur de kan skapa värde i sina företag på bästa sätt genom att använda varumärken och andra immateriella tillgångar på bästa sätt. Den andra delen handlar om att erbjuda skydd och handlägga ärenden inom patent, varumärke och mönster. 

Som varumärkesjurist är han bland annat med och beslutar i invändningsärenden, processar i domstol för PRV:s räkning och är ett stöd för handläggare. Han är med när det ska göras ändringar i Sveriges lag, även i ändringar på EU-nivå. Han berättar att det bli mycket resor till Alicante, där EU:s immaterialrättsmyndighet, EUIPO, ligger.
– Vi har mycket samarbeten med EU-länderna, där i princip samma regler gäller beträffande design- och varumärkesrätten.

Gustav berättar att vi i Sverige generellt sett har hög kunskap om våra immateriella rättigheter.
– Samtidigt krävs det att vi når ut med information, långt ifrån alla känner till hur det fungerar. Att ha baskunskaper om immaterialrättsligt skydd kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande.

Varumärket får allt större betydelse

Om man har startat ett företag, har skaffat en kundkrets, kanske börjar snegla på andra marknader och sen upptäcker att ett företag i ett annat land har ett liknande varumärke och sysslar med samma sak kan det bli kostsamma och ibland förödande komplikationer.
– Har du knutit värde till ditt varumärke är det inte billigt att riva upp det och starta om på nytt.
I och med att tjänstesektorn vuxit sig starkare har varumärket fått en allt större betydelse.

Hur skapar man då värde i sitt företag. Jo, genom att först och främst ha grundläggande kunskap om immateriella rättigheter. Gärna så tidigt som möjligt i företagsresan.
– Då är det enklare att få in de tankarna i verksamheten när du exempelvis utvecklar en ny produkt. Läs på vilka skydd som finns och sätt det i relation till din verksamhet och produkt. Har man det i tanken från början kan man redan i innovationsprocessen anpassa produkten efter vad som går att skydda.

När man ska ta fram en strategi för hur man ska hantera dessa rättigheter tipsar Gustav om att man ska vända sig till ett ombud för att få hjälp.
– PRV ger inga råd, utan har som uppgift att informera. Visst kostar det pengar att ta hjälp, men de är oftast välinvesterade. I de flesta fall tjänar man på att ha en bra strategi från början.

Är PRV:s tjänster till för alla företag?
– Vissa företag har mer nytta av våra tjänster än andra. Men det viktiga är att fundera över vad man har för immateriella tillgångar för att i så fall utesluta skyddsmöjligheterna, säger Gustav och fortsätter:
– Om man senare ska sälja sitt företag ligger i vissa fall värdet i de immateriella tillgångarna. Är de inte skyddade på ett bra sätt kanske köparna inte är villiga att betala lika mycket.

Hur ser PRV på framtiden?
Inom de närmsta 5-10 åren är en stor del av PRV:s uppgift och vision att nå ut med information om värdeskapande ur immateriella tillgångar. Det är viktigt att den samlade kunskapen höjs om Sverige fortsatt ska vara konkurrenskraftigt och ledande inom innovation.

Missuppfattningar och fallgropar

  • En vanlig missuppfattning är att man tror att man inte får använda ett varumärke om man inte registrerat det. Så är det inte, men man har inte ensamrätt till det.
  • Den mest generella fallgropen är att vara ute för sent. Då kan man få problem att få skydd, i synnerhet när det gäller mönster och patent där det finns ett nyhetskrav.
  • En annan fallgrop är att inte ta hjälp av ett ombud i tid om man hamnar i konflikt med ett annat företag. Juridiska ombud är vana att förhandla och nå lösningar. I vissa fall kan tvisterna till och med leda till samarbete.
  • En tredje fallgrop är att man inte bevakar sina immateriella rättigheter. Det ligger på den som innehar rättigheten. Om du har registrerat ditt varumärke bevakar PRV att det inte registreras senare varumärken som är förväxlingsbara med ditt märke. Men det är inget skydd mot att någon använder ditt varumärke på marknaden, där måste du själv agera och påtala det skydd du har gentemot konkurrenterna. Dessutom ligger det på innehavaren att förnya registrerade rättigheter så att skyddet upprätthålls över tid.
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!