Med en PT vid din sida

Är företaget på väg åt rätt håll? Jobbar du med det du drömde om, det du brinner för? Går ekonomin ihop? Även om verksamheten rullar på gäller det att stanna upp och utvärdera. Har du hamnat fel och inte jobbar med det som driver dig tappar du tillslut energin och företaget blir inte långsiktigt hållbart.

Oavsett vilken bransch du ger dig in i eller vilken idé du försöker förverkliga måste det finns ekonomi i det för att du ska lyckas. Annars är det en hobby. En som kan hjälpa dig på vägen är Kicki Westerberg, som titulerar sig Ekonomisk PT.

Vad gör en Ekonomisk PT?
– Min tanke är att jag ska fungera likadant som en vanlig personlig tränare, gå bredvid och pusha på.
I sin roll hjälper hon inte bara till med ekonomin, utan ser till helheten.
– För att orka med och lyckas som entreprenör behöver man ett speciellt mindset. Du måste hitta dina drivkrafter, vad du brinner för. Då blir företagandet långsiktigt hållbart.

Pris, kostnader och bokföring

Den ekonomiska biten i företaget kan man dela in i olika nyckelfaktorer, där prissättning är en viktig del.
– Pris är en fråga många företagare har svårt för. Du måste kunna värdera det du levererar. Och kunna visa vilket värde det ger kunden.
En annan del är bokföringen, som ger direkt feedback på hur det går.
– För att kunna mäta åt vilket håll du är på väg måste du sätta mål och personliga nyckeltal.

En tredje sak är kostnader, ett måste att hålla koll på.
– Fundera över vilka kostnader du har, vilka som är vettiga och vilka du kan minimera.
Exempel på vettiga kostnader är saker som suger ut din energi.
– Om du är fullbokad är det vansinnigt att lägga tid på saker som inte ger någon intäkt. Hyr in någon annan att göra det istället.

Sälj först till dig själv

Förutom ekonomisk PT är Kicki även rådgivare på NyföretagarCentrum i Gästrikland, vilket gör att hon träffar både nya och etablerade företagare.
– För nyföretagare är det viktigt att komma in rätt från början och sedan stå för sin prisnivå. Många lägger sig för lågt.
För att kunna sälja sina produkter eller tjänster till en kund måste man först kunna sälja dem till sig själv.
– Vi läcker när vi tänker och börjar pruta redan innan kunden gjort det. Tror du själv inte på din prisnivå kommer kunden inte heller att göra det.

Bland de etablerade företagarna ser Kicki att många saknar affärsmässiga mål.
– Att inte sätta mål är som att orientera utan karta, man kommer framåt men vet inte vart. Det är viktigt att bestämma vad man vill uppnå.
Vid företagsstarten har man klart för sig vad man vill jobba med och med vilka kunder. Sen plockar man allt som kommer in och tillslut jobbar man inte alls med de uppgifter eller de människor man tänkt sig från början.
– De affärsmässiga målen ska både handla om ekonomi samt hur och med vem man vill jobba. Annars riskerar man att vakna upp en dag och känna att var det verkligen det här jag ville. Visst, det går men det är svårt att hålla uppe energin och livskvaliteten. Att jobba med vad man vill och vem man vill ger dig ett bättre liv, vilket kommer att smitta av sig på företagandet.

Kicki tipsar

  • Oavsett var i företagandet du befinner dig måste du då och då utvärdera nuläget. Det är inte alla företag som har koll på hur förutsättningarna ser ut.
  • Vad driver dig som företagare? Vad är ditt varför? Det är avgörande för att du ska lyckas hålla ut.
  • Hitta dina tre grundbultar som du inte kompromissar bort.
  • Jobba strategiskt. Sätt upp mål och stäm av. Är du på väg åt rätt håll? Lägger du energi på rätt saker? Du måste även kunna anpassa dig och vara flexibel.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!