Alexander Bard – Den brutala sanningen

Entreprenören, mentorn, filosofen, författaren, psykoanalytikern och musikern Alexander Bard är känd för att inte linda in orden. Han tycker att inställsamhet är waste of time, den brutala sanningen är vad som tar dig framåt. Vet du inte vem du är och vad du är bra på kommer du inte att lyckas. Det krävs även en gnutta tur.

Foto: Mikolai Berg, Stylist: Allen Grubesic

Han är främst känd för sin musik, från tv och för sina böcker, men Alexander Bard har varit inne och petat i många fler branscher.
– Jag har drivit bolag i alla branscher jag har jobbat i eftersom jag insett att det bästa sättet att bedriva saker är att göra dem själv. Är man lat går man in i nått som redan finns. Det är enklare och man slipper ta ansvar. Men det visar sig ofta att man fastnar, speciellt om man vill göra saker på ett nytt sätt, vilket jag vill. Ska jag skriva böcker, göra musik, distribuera musik eller hålla föredrag vill jag göra det på ett nytt sätt. Jag vill inte följa regler för hur man bör göra.

I höst ger han sig ut på turné med nya boken Digital Libido, som han skrivit ihop med Jan Söderqvist.
– Jag kommer också göra ett par tv-shower för att det är förbannat kul. När jag föreläser blir det mycket information och kunskap, då är det bra att balansera med att vara lite folklig. Att vara connectad med fotfolket därute är viktigt för mig. Det är deras verklighet jag skriver om.

Vanligaste rollen han har i dag är mentor.
– Jag jobbar oftast med 25-åringar som är hungriga och vill framåt. De har en härlig energi, vill lära sig mer och lyckas. Då söker de sig ofta till personer som mig.
Alexander har själv alltid haft egna mentorer när han ger sig in i nya projekt.
– Gör jag rätt? Borde jag tänka på något jag inte ser? Den kunskapen är ovärderlig när man är 25 år gammal. Då vet du inte var någonstans du kommer att fastna. Det kan en 57-åring som mig tala om så du kan undvika misstagen.
Ber man Alexander om hjälp måste man dock vara beredd på att det blir tufft.
– Det kommer en smocka, men den kommer att kännas skön att ta för du kommer att kunna växa med den. Jag är aldrig inställsam, för mig är det waste of time. Att linda in saker är ett ineffektivt sätt att leda organisationer framåt. Det tar en massa tid och tid är dyrbart.

Framgång tack vare tur

Oavsett vilken bransch Alexander gett sig in i har han varit framgångsrik. Han berättar att det först och främst beror på tur.
– Om du misslyckas, reser dig upp och försöker igen kan du komma förbi turen. Då upptäcker du att om du vet vad du håller på med kommer framgången. Att ha koll på läget, att ärligt mappa sig själv och sin omgivning, att hitta balans mellan självförtroende och självinsikt är viktigt.
När du upptäckt vad du inte är bra på ska du outsourca det till andra.
– Du ska inte tjurskalligt lägga tid och energi på saker du inte har talang för. Det är ett vanlig misstag och skapar en extrem osäkerhet. Ju snabbare du inser sanningen om vem du är desto snabbare kommer du att växa.

För att lyckas måste du även inse att tid är guld värt. Driver du en techstartup kommer någon annan att komma på din idé och genomföra den.
– Sitter du och schabblar har de chans att hinna ifatt dig. Du måste också förstå är att möten är en modern ångest. Utdragna möten kostar mycket resurser och förstör arbetet.

Kvalitativt nätverkande

Ska du starta eget ska du göra det med en originell idé som genomförs väl före och bättre än konkurrenterna.
– Annars kommer konkurrenterna att krossa dig.
När entreprenörer skickar sina idéer till Alexander frågar han alltid vilka konkurrenterna är.
– Folk är helt naiva och har inte tänkt på det. Har du inte ens tagit reda på vem mer i världen som genomför samma idé just nu tänker jag inte slänga bort min tid och titta på den. Då ser jag bara ditt stora ego framför mig, inte alls en lovande entreprenör.
Att nätverket är en viktig ingrediens för att lyckas är ingen hemlighet. Men det gäller också att ha rätt nätverk.
– Det spelar ingen roll hur många adresser du har i din kontaktbok om de som står där skiter i dig.

Kastar man på sitt nätverk saker de inte är intresserade av bränner man det snabbt.
– Har du fått foten innanför dörren och presenterar ett budskap som är skit kommer folk aldrig att öppna dörren igen. Och det är välförtjänt. Har du väl bränt ditt nätverk kan du inte bygga det igen. Då är du körd.
Nätverkande handlar om att ha tillgång till en adressbok och när du har en ny, briljant idé som du vill utveckla tillsammans med andra har du flera intresserade kontakter att höra av dig till.

Innan du går ut till ditt nätverk måste du tänka igenom vem som är intresserad av vad du har att komma med. Försök tänka på hur den personens liv ser ut, vad som stressar den, vad den tycker är kul och vad som skulle få den personen att plocka upp luren mitt i sitt stressiga liv. Tror man att man hittat rätt person, skicka ett mail.
– Jag vet att du är en stressad person och har mycket att göra, men jag tror att du skulle vara intresserad av det här. Är du inte det ber jag om ursäkt, men är du det så hör av dig. Det är det smarta mailet man skriver i dag för att skapa en dialog med någon. Försöker man nå mig på Facebook utan att känna mig är man dum i huvudet. Det är socialt inkompetent.

Alexander jämför de personerna med sexåringar som vill ha en guldstjärna på sin teckning.
– Det är fullt av dem i dag. Vi skriver mycket om infantiliseringen i vår nya bok, Digital Libero. Det brutala som informationssamhället avslöjar när det är svårt att nå fram är att människor inte kan känna empati, de kan inte sätta sig in i en annan människas situation. Kan man inte det är man chanslös.

Våga ta obekväma beslut

När det kommer till ledarskap är en inställsam chef det sämsta ett företag kan ha.
– En vänlig, snäll person är ofta en dålig chef. Personalen utvecklas inte av en chef som inte kan säga den brutala sanningen.
Han berättar att en dålig chef vill att alla i organisationen ska höras. Anledningen är att chefen inte vågar ta obekväma beslut.
– Det är jättevanligt, alla är så konflikträdda. En bra chef lyssnar in alla för att få med talangerna ombord, men de slutar lyssna i samma ögonblick de hört vad talangerna har att bidra med. Upprepningar och sårade egon som vill höras och synas, men inte säger någonting nytt måste du sätta stopp för. Ta ett beslut och ta ansvar för det, även om det blir fel. Gå vidare och delegera arbetsuppgifterna.

Vad företag behöver är ett visionärt ledarskap.
– Om det visionära ledarskapet saknas får vi moderna, krisande organisationer där ingen vet vart företaget är på väg. Har chefen ingen vision eller strategi måste man hitta en ny. Annars kommer företaget att dö. Bli uppätet av konkurrenter.

Hela världen i telefonen

I dag är vi dränkta i ett brus av kommunikation. När vi öppnar datorn eller smartphonen väller hela världen över oss.
– Nu är det viktigare än någonsin att kunna sortera informationen. Google och algoritmer gör det genialt åt oss, men även människor måste sortera information. Den person som leder oss rätt snabbast kommer vi att följa. Det gäller att snabbt se vad som är bullshit, vad som är inställsamt skitsnack och vad som är viktigt och utvecklande för företaget.
Det vi måste dividera om och bilda oss en egen uppfattning om, det tar vi till oss i den stora floden av kommunikation.
– Vi skiter fullständigt i det som är inställsamt, vi känner igen det på en gång. Kommunikationsavdelningar tänker på hur de ska nå ut på ett sätt där ingen blir kränkt eller stött.Det är ett jätteproblem, för då kommunicerar man tillslut ingenting. Bara floskler och klichéer som ingen vill höra längre. Ska man kommunicera någonting ska det vara brutalt och ärligt. Kommer det en konflikt, toppen då rider vi på den, får massor av publicitet och blir kända för vad vi gör.

Sticker man ut hakan kommer det kritik. Den måste man bemöta.
– Så fort någon attackerar dig för din ton ska du hacka dem sönder och samman. Du har rätt att använda vilken ton du vill. Du är inte ansvarig för andras känslor. Ditt jobb som entreprenör är inte att vara inställsam, det är en modern sjukdom att tro att inställsamhet lönar sig. Det som lönar sig är att ha en vision, en strategi och vara stolt över att vara bäst på det man gör. Kommunicerar du det kommer algoritmen att peka på dig och du behöver inte lägga ett öre på digital marknadsföring.

Internet 2.0

I dag är det algoritmerna som styr samhället, någonting som Alexander och Jan skrivit om i 20 år.
– Pengarna kommer att följa förtroendet, inte tvärtom. Om du köper reklamplats på Facebook eller Google talar du om att du är dålig på det du gör. Folk rekommenderar inte dig, därför pumpar du in massa pengar.

Sociala medier är fulla av företagskonton som ingen följer eller retweetar.
– Ingen vill retweeta ett företag. Vi vill retweeta människor. Vi litar inte på företag, vi litar på människor. Människor som konstant roar oss eller ger oss kvalitet, helst både och, är dem vi följer. All kommunikation handlar om att ge kvalitet på ett underhållande sätt, säger han och fortsätter:
– Jag tror att det finns en stor bitterhet där ute. För många människor gick på idén om att internet är min chans, nu ska jag synas. Sen fick de 71 följare på Twitter. De kämpade på och nästa år hade de 65. Då är det dags att fråga sig vad man gör fel och det är många som inte vill ta den fighten med sig själv.

Internet 2.0 handlar om att vi kommer att rensa ut alla som inte tillför värde och några få vinnare kommer att driva utvecklingen de närmaste 10-15 åren. Även automatisering och robotisering kommer att slå ut många.
– Det gäller att tänka på vem är jag, vad är jag bra på? Vad är enkelt för mig att göra som andra imponeras av? Det är din arketyp. Stanna i den, odla den och bli en mentor i den. Alla människor är stressade och har ont om tid. Varför ska de lägga tid på din idé, på din produkt, på din tjänst? Har du inget svar på de frågorna gör du fel grej.

Även politiken förändras

Alexander berättar att vi står inför dramatiska förändringar som den etablerade politiken inte kommer att klara av. – Tack vare kryptovalutor och e-handel kommer högskattesystemet att vara rökt om tio år. Inget av partierna vill inte ens ta med tång i det, därför kommer de alla gå under. De klarar inte ens av sina sociala medier.

Varför ligger politikerna efter digitalt?
– Politiken digitaliseras som andra branscher gör. Och de flesta gamla branscher går under. De är för stora, rör sig för långsamt, har för gamla människor i toppen och för lite nyfikenhet på framtiden. I dag finns det inte en enda riksdagspolitiker som pratar om framtiden.

När det kommer till entreprenörer tror han att ju mer konkurrensutsatt man är desto bättre kommer man att klara sig.
– Entreprenörer som jobbar på en internationell marknad kommer att klara sig bäst. Är man inte i en konkurrensutsatt bransch blir man lat och dåligt förberedd när förändringarna kommer. Digitaliseringen slår igenom i alla branscher utan undantag. Den som inte är förberedd på det kommer att gå under.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!