Tankar på USA? – Så får du in en fot på världens största marknad

Många företagare drömmer om att kunna etablera sitt företag på världens största marknad, USA. Vägen dit kan dock vara snårig och som företagare kan det vara svårt att få tid till att sätta sig in i processen för etablering i USA. Som tur är finns det hjälp att få.

Text: Erik Svensson

Business Sweden, som ägs av svenska staten och näringslivet, hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. Det finns även privata aktörer som hjälper svenska företag att starta verksamhet i USA. En av dem är Gotomarketusa. Jag besökte dem för att ta reda på hur svenska företag kan få hjälp med att etablera sig på världens största marknad.

Jag träffar Torbjörn Milläng, VD för Gotomarketusa, på deras kontor i Irvine, en timma söder om Los Angeles. Kontoret ligger i ett öppet kontorslandskap där kreativitet och inspiration ligger i luften. Här delas utrymmet med flera olika innovativa startups och företag. När Torbjörn får ännu ett samtal passar jag på att se mig omkring i den stora kontorsbyggnaden. Behöver man en paus från arbetet är valmöjligheterna många, luta sig tillbaka i en av de många soffgrupperna, spela pingis eller kanske ta ett glas från öl-tappen och njuta av solen på den stora uteplatsen.

Råd inför en USA-etablering

Gotomarketusa har flera tips och råd till företag som vill inrätta sig på den amerikanska marknaden. De ska fundera och utvärdera sin affärsmodell noga. Ett tips är att använda sig av en så kallad ”lean startup model”. Den innebär att man får ett mer dynamisk tillvägagångssätt på den amerikanska marknaden där man arbetar efter mottot ”learning-by-doing” vilket möjliggör tidig feedback om marknaden. Det innebär att företaget kan grunda sig i Amerika med lägre kostnad och mindre risker eftersom man gradvis ökar företagets närvaro på marknaden.

Torbjörn menar att företaget har lyckats göra framsteg med kunder genom att fokusera på att snabbt skapa dragkraft och generera intäkter, samtidigt som de tar del av affärsriskerna. De arbetar sedan vidare med att införa investerare och partners för att bygga tillväxt och försäljning samtidigt som kunden etablerar en fast bas i USA inom två, tre år.
Första tanken på att starta Gotomarketusa fick Torbjörn när han förstod att det behövs en nära utomstående partner för att hjälpa svenska företag etablera sig på den amerikanska marknaden.
Efter att ha arbetat inom stora företag och konsultfirmor i över tio år beslutade Torbjörn sig år 2003 för att starta Gotomarketusa. Han tog med sig företaget till det stora landet i väst när han flyttade till Kalifornien permanent år 2007.

Innovation, Integrity, Professionalism and Flexibility

Ovan nämnda värdeord är staden Irvine ́s officiella motto. Staden på drygt 215 000 invånare ligger i Orange County och är främst känt för sina många företag. Gotomarketusa är baserat i Kalifornien, men erbjuder etableringsstöd i hela USA.

Företaget har nyligen ingått ett samarbete med Svensk-Amerikanska Handelskammaren i San Diego, i en satsning kallad ”The Studio accelerator in Silicon Beach”.
Lovisa Svensson, som arbetar på Gotomarketusa, släpper fokuset från datorskärmen och förklarar samarbetet.
Vi vill ha något för alla, vi erbjuder alltifrån skräddarsydda möten i samband med konferenser eller mässor till kontorsplats eller virtuell adress. Vi arrangerar ofta skräddarsydda resor till Silicon Valley, Stanford, San Francisco och andra ställen i Kalifornien, vilket ger företag möjlighet till givande möten.

På frågan om hur Gotomarketusa arbetar med företag som vill etablera sig i USA förklarar Torbjörn arbetet:
–Vi hjälper företag med allt ifrån att bestämma om en satsning i USA är rätt för företaget till att sedan skapa en strategi för expansionen. Sedan arbetar vi utifrån strategin och säkerställer framtida tillväxt. Med andra ord fungerar vi som en representant för företaget som kan erbjuda fördelarna med en lokal närvaro.

Andra dagen jag besöker kontoret sitter teamet bakom Gotomarketusa vid ett nytt bord. Utomhus gassar solen och flera personer bänkat sig i soffan framför den stora tv:n på väggen. Det visas Champions League-fotboll. De flesta personerna sitter med koncentrerad blick och från deras tangentbord hörs ett knattrande ljud. Kaffemaskinen rasslar till samtidigt som ett jubel hörs från gruppen framför tv:n. Torbjörn och Lovisa tillhör kategorin som sitter med sina datorer. Efter vårt möte ska de planerna den kommande resan till landsbygden utanför San Fransisco där de ska besöka lantbrukare på uppdrag från ett företag de representerar.
–Det är mycket givande och varierat att få arbeta med företag inom så många olika branscher, säger Torbjörn och fortsätter:
–Vårt fokus är ”Business to Business” inklusive detaljhandel för tillväxt på den amerikanska marknaden inom olika branscher. De branscher vi främst fokuserar på är IT och mjukvaruapplikation, industriella lösningar, medtech och cleantech.

Jag blir visad till uteplatsen och möts av en distinkt doft av tacos från food-trucken som står parkerad några meter därifrån.
Lovisa Svensson arbetade tidigare på Svensk-amerikanska handelskammaren i San Diego, men arbetar nu som Business development trainee och innovation officer.
Jag trivs bra här i Kalifornien och tycker det är väldigt roligt att få arbeta med svenska företag och hjälpa dem etablera sig här, berättar hon och beställer samtidigt en kycklingtaco.
Hennes bästa tips för en USA-lansering är att samla feedback tidigt för att kunna utforma en affärsmodell så bra som möjligt.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!