Utmanar företagsmarknaden

Precis som alla andra branscher digitaliseras även telekom. Kunderna kräver mer sällan butiker och personliga kontaktpersoner, det som räknas är ofta surfmängd och pris. Det tog Hallon fasta på, och utmanar nu företagsmarknaden.

Hallon har sett att företagare, med upp till fyra anställda, ofta tänker och agerar på samma sätt som privatpersoner.
– De söker och jämför på nätet för att hitta de billigaste priserna innan beslut fattas. Ändå har de oftast behövt betala mer för abonnemang än vad privatpersoner gör. Det är en myt att företagare är mindre priskänsliga. Precis som alla andra tror vi att de vill ha vad de behöver till ett så lågt pris som möjligt, Saul Amram, Operativ chef, Hallon företag.

Företaget lanserade sin nya satsning på företagskunder i februari i år .
– Vi tror att företagare är mogna för att börja handla på nätet, mogna för vår affärsidé. Vi har också sett att fler företagare vill ha kontakt med sin operatör via chatt och hemsida. Därför utmanar vi nu den traditionella modellen som har högre priser för företag än privat, fysiska butiker och säljare som besöker företaget.
Idén är enkel, att det ska vara enkelt och billigt.
– Man behöver inte förhandla för att få bra villkor och när vi har sänkt priser och höjt surfmängderna så har alla kunderna fått ta del av det direkt.

Allt sker på nätet

Det som skiljer Hallon från de största aktörerna är att de inte har butiker utan satsar på försäljningen via nätet. De håller det enkelt och har inte heller några bindningstider. Inga skräddarsydda lösningar eller personliga tekniker.
– Vår kärna är att allt sker på nätet, där ligger vi i framkant. Tack vare det kan vi erbjuda låga priser oavsett om man behöver mkt eller lite surf.
Man köper, avslutar och ändrar abonnemang på hemsidan. Där kan du bl.a, även ändra surfmängden, beställa nytt simkort, se förbrukningen samt puk- och pinkod.

Saul berättar att möjligheten att spara oanvänd surf blivit populär på privatmarknaden men knappt förekommit bland företagsabonnemangen.
– Där råder större konkurrens, men möjligheten har inte funnits för företagare på samma sätt innan vi gav oss in på den marknaden.
Just surf är det de olika operatörerna konkurrerar om i dag.
– I dag är det få som pratar om samtal och sms, det ingår. Det är surfen man tar betalt för och det är ofta det som skiljer företagen åt.

Nya operatörer vinner mark

Saul berättar att under den senaste tiden har nya sorters operatörer, som säljer på nätet till låga priser, vunnit mark.
– Kunder värdesätter allt mindre möjligheten att kunna gå till en fysisk butik. I framtiden kommer det att bli ännu vanligare. Visst finns det kunder som fortfarande vill kunna ringa sin operatör och handla i en butik, men vi vänder oss inte till alla.

Förebilder i andra branscher

Saul berättar att de hela tiden tittar efter företag med spännande lösningar.
– När Hallon lanserades 2013 var Spotify en förebild i hur de tar betalt, i dag gör nästan alla så. Vi tittar ständigt på hur vi kan göra det enklare, där är betalningen ett exempel. Det finns en mängd smarta verktyg för företagare att använda, som Slack, Trello, appear.in och Evernote. Och ofta kommer man långt på gratisversionerna. Vi ska göra det vi är bäst på, att tillhandahålla bra surf i hög hastighet. Inte försöka lösa företagens alla behov.

Hur ser framtiden för Hallon ut?
Vi är ingen startup längre, vi ägs av svenska Investor och kinesiska Hutchison Whampoa. Vi har starka spelare i ryggen som är långsiktiga i sin satsning. De vill bredda och bygga över tid.

Saul tipsar

När man ska teckna ett abonnemang är det viktigt att ha koll på hur mycket surf man behöver.
– Vissa avtal har långa bindningstider. Därför gäller det att fundera över båda hur mycket surf man behöver nu men även längre fram. Att betala köpa extra surf är ofta dyrt. Därför är det bra att välja ett abonnemang utan bindningstid. Får man dessutom spara oanvänd surf är risken mindre att man behöver köpa till extra surf en enskild månad.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!