Låt kunder locka nya kunder

Att använda sig av film i marknadsföring har visat sig vara ett lyckat koncept. Låter man dessutom kunderna träda fram i filmen istället för det egna företaget blir det succé. 

När Henrik Hallgren började jobba på IT-konsultbolaget Redpill Linpro och dessutom fick chansen att köpa in sig i Göteborgskontoret ville han utnyttja de digitala möjligheterna för att ta företaget till en ny nivå.
– Innan har jag utbildat i bland annat Google Analytics och e-mail marketing och nu vill jag använda de kunskaperna. Jag tittade på var de som är intresserade av oss finns och kom fram till att LinkedIn skulle vara bäst för oss att synas på.
Henrik kom också fram till att om man ska fånga LinkedInanvändarnas intresse går det inte att bara berätta att man är bäst på det man gör. Istället måste man låta kunderna berätta.
– Jag har gjort några korta filmer där kunderna fick berätta om sin resa. Vi säger ingenting om Redpill Linpro i filmerna, fokus ligger bara på kunderna och deras upplevelse. De som blev intresserade och ville veta mer bjöd vi in på seminarier. Filmerna fick bra feedback och seminarierna blev välbesökta.

Filmer sprids mer

Varför Henrik valde att skapa rörligt innehåll beror delvis på att filmer sprids mer än text på sociala medier.
– Att bara använda sig av text är inte inspirerande, man måste ha en mix. Får jag en pdf i mailkorgen med en inbjudan till ett seminarium lockar det mig inte. Film inger mer förtroende, det är mer inspirerande.
Att få kunderna att ställa upp på filmer har inte varit något problem. De har fått kopior som även de kan använda i sin marknadsföring. Han berättar att det inte krävs någon stor budget för att ta fram filmer, men man får vara beredd på att lägga ner tid.

Nästa steg i Henriks arbete med att sätta Linpro Redpill på kartan är att köpa en mikrofon och ett stativ för att kunna filma med telefonen.
– Då kan jag vara lite av en rullande reporter och snabbt lägga ut oredigerade klipp på LinkedIn. Tanken är att även låta anställda berätta om varför de jobbar här för att även locka fler konsulter. Nu när det är så stor konkurrens om arbetskraft måste man jobba med employer branding. Berätta vad vi tycker och vart vi är på väg.

Henrik tipsar
Förutom LinkedIn använder sig Henrik av Googles finesser i sin marknadsföring. Här tipsar han om sina tre bästa funktioner.

Google My Business: Skaffa ett login så kan du kostnadsfritt lägga in både information, bilder och kontaktuppgifter på Google My Business. De uppgifterna visas när personer söker på ditt företag eller företag som ditt på Google Sök eller Maps.

Google Analytics: Ska du göra marknadsföringsaktiviteter måste du följa upp resultatet. Genom att använda Analytics ser du exakt hur besökare beter sig på din hemsida.

Google Tag Manager: För att analysera marknadsföringsaktiviteter lägger många företagare in olika scripts på sin hemsida för att följa sina besökare. Analytics är ett exempel på det. För många scripts tynger ned hemsidan så den blir seg. Tag Manager hanterar alla scripts så du bara behöver ett script på hemsidan.  

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!