Rekrytera rätt

Att hitta rätt kompetens är en av entreprenörernas stora utmaningar. Att hitta rätt rekryteringsbolag är minst lika svårt. Det finns hur många aktörer som helst och alla är inte seriösa. Gustav Bratt insåg problemet och bestämde sig för att göra någonting åt det.

Under studierna på Handelshögskolan fick Gustav Bratt en idé, han skulle starta en gig-plattform. I februari förra året gjorde han och en kompis en marknadsundersökning för att se om det fanns någon marknad för idén. – Vi insåg att en gig-plattform skulle vara bra och att gig-ekonomin växer. Men det fanns ett problem. Vi skulle spela på samma spelplan som alla aktörer inom rekrytering och bemanning.
Problemet låg i hur de skulle nå kunderna. Köpare av tjänster inom bemanning och rekrytering blir nedringda av säljare.
– De har råd att ringa och boka möten för att sälja in uppdrag eftersom varje kund är värd så mycket pengar. Att försöka sälja in gig-jobb på samma sätt fungerar inte. Det finns inga marginaler. För att lyckas skulle vi behöva vara extremt framgångsrika i marknadsföringen för att nå ut på ett kostnadseffektivt sätt.

Extremt dålig koll

Under marknadsundersökningen upptäckte han däremot ett annat problem.
– Köpare av rekryteringstjänster har extremt dålig koll på hur man bör göra om man har behov av att tillsätta en ledig tjänst. Det uppstår ett behov som ska lösas. Ofta blir det en ad hoc-lösning där den säljare som råkar ringa just då får uppdraget.
Med de insikterna började Gustav inse att det finns ett stort problem i branschen, att veta vilka aktörer som är duktiga och vilka som bara säger att de är duktiga.
– Säljarna säger exakt samma sak och tar lika mycket betalt. Att veta vad man får för kvalitet är omöjligt.

Det leder till att köpare väljer lösningar som inte blir bra i slutändan som i sin tur har lett till en skepticism mot rekryteringsbranschen.
– Vi svängde därför om mot att bli en tjänst som vägleder köpare till det bästa alternativet. Vi plocka ut guldkornen i branschen och ge dem möjlighet till exponering mot kunder.
Efter sommaren hoppade kompisen av och Eric Åhlberg kom in i bilden.
– Gustav frågade om jag ville vara med på Giggles resa. Idén är revolutionerande och kan förändra hur både konsumenter och leverantörer av rekryteringstjänster ser på marknaden.

Sållar ut de bästa

I början tänkte killarna storskaligt och ville göra en one stop shop för alla typer av rekryteringstjänster.
– Mot jul insåg vi att vi inte kan göra allt själva direkt. Potentiellt hade vi kunnat söka investeringar, men vi valde att lugna visionerna och smalna ned oss. Därför har vi börjat med att vägleda företag till bra rekryterare, säger Gustav.
– Från början var vi taggade på att göra plattformen, sen kom insikten av att vi behöver datan: referenser och utvärderingar. Utan dem blir plattformen bara ett fint skal utan innehåll, fortsätter Eric.

Hur mycket referenser de än samlar in har de under resans gång insett hur viktig den personliga känslan är.
– Det är svårare än vad vi trodde att göra en datorlänkad matchning mellan rekryteringsbolag och konsument. Vi insåg att båda parter uppskattar att vi pratar med dem och på riktigt sätter oss in i deras situationer. Ju säkrare matchning vi kan göra desto större värde har mötet med kunden för rekryteringsbolagen, säger han.
Killarna bjuder in seriösa rekryteringsbolag de får rekommenderade att bli kvalitetsgranskade.
-Vi tar in betyg från tidigare kunder och jobbar bara med rekryterare som har goda meriter från kunderna. Är betygen tillräckligt höga får de erbjudande om att samarbeta och ta emot förfrågningar genom oss, säger Gustav.

Han berättar att många rekryteringsbolag till en början har en negativ inställning till Giggle. De tror att det handlar om ett slags Offerta för rekryteringsbolag.
– Det handlar inte om att samla in offerter från så många som möjligt, det är varken vi eller rekryteringsbolagen intresserade av. En sån tjänst leder bara till mer priskrig än vad det redan är.

Rekrytera själv eller anlita ett bolag?

Gustav berättar att vanligtvis går det till så att företag lägger ut en intetsägande annons. När det inte ger napp anlitar man ett rekryteringsbolag.
– Främsta fördelen att ta hjälp är tidsbesparingen. Chefer har ofta inte tid och energi att lägga på att rekrytera. Nummer två är att rekryterare har kompetensen att utföra en intervju och bedöma en kandidat på ett korrekt sätt. Inte bara att personen verkar schysst, de gräver lite djupare för att se vilka underliggande värderingar och drivkrafter som kommer fram förr eller senare. Det ökar sannolikheten att det bli rätt person på rätt plats, säger Gustav.
Han berättar att det förr var enklare att få in fler sökande på utannonserade tjänster.
– Nu är det superhögkonjunktur, alla bolag vill anställa och det finns inte nog med bra kandidater.

För att rekrytera räcker det därför inte att dundra ut en annons.
– Om du inte är Spotify är det stor risk att du misslyckas. Ska du rekrytera själv måste du vara aktiv på LinkedIn. Se till att du och företaget syns. Headhunters ringer kandidater på konkurrerande bolag och bjuder in till intervju. Många chefer ryggar för den typen av rent och skärt sälj.

Nackdelen med att anlita rekryteringsbolag är att det är svårt att bygga en nära kontakt med kandidater.
– Det optimala är att du tidigt byggt ditt employer brand och kännedom hos relevanta kandidater. Då är det enkelt när du väl utlyser en tjänst, säger Gustav.
– Ska man bli framgångsrik inom employer branding ska de anställda trivas på företaget, känna att de har möjlighet att växa och tycka att det är kul. Då kommer de att prata om ditt företag, avslutar Eric.

Att tänka på

  • Går man bara på rekommendationer på rekryteringsbolag kan det hända att det inte blir en bra match. Det viktiga är vilken rekryterare som sköter rekryteringen, be därför om referenser på personen som ska utföra jobbet.
  • Vanligtvis får man träffa säljaren på rekryteringsbolaget. Kräv att få träffa rekryteraren och bilda dig en uppfattning om den personen känns bra.
  • Personen som ska rekrytera måste förstå dig och bolaget lite djupare. Inte bara vad tjänsten innebär, utan vilken typ av person som passar in på företaget.
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!