Exportguide

I och med allt utökade digitala möjligheter blir världen mindre. Har du tagit fram produkter som efterfrågas utanför landets gränser finns det en del saker att tänka på. Här hjälper vi dig med det mest grundläggande.

Först och främst gäller det att göra en plan för din internationella satsning för att ta reda på om du är redo att börja exportera. Fundera över vilken kompetens som krävs, och om ni har den i företaget. Har du nätverket som krävs? Annars kan det vara läge att knyta nya kontakter som kan hjälpa dig  med saker som språk, kulturella skillnader och hur det är att göra business i det land du tänkt dig.

Val av marknad

Hör en marknadsundersökning för att ta reda på vilken marknad som lämpar sig bäst för din produkt. Titta på om det finns någon efterfrågan och hur konkurrensen ser ut. Kan du konkurrera med pris eller är din produkt unik?
När fått fram det gäller det att ta reda på vilka regler som gäller just där. Tänk också på att dina varor eller tjänster kan hindras av andra företags immaterialrättsskydd i det aktuella landet.

Finansiering

Att etablera sig utanför Sverige kostar pengar. Som tur är finns en hel del stöd att få. Både ekonomiskt och praktisk rådgivning. Bland annat har Almi ett exportlån, som riktar sig till små och medelstora företag i alla branscher. Exportlånet fungerar som ett företagslån, men skillnad att man kan ta lån i utländsk valuta.
Lär mer om vilka möjligheter till hjälp med finansiering som finns på Verksamt.se

Hur ska du sälja produkten?

Just tack vare de digitala möjligheterna är e-handel ett bra alternativ. Men det är inte så enkelt som det låter. Du måste anpassa din webbsida till de krav som ställs och även tänka på vilket språk konsumenter på den nya marknaden föredrar. Ta reda på vilka betallösningar som är mest populära.
Business Sweden har en kostnadsfri e-handelsguide, med information, trender och köpbeteenden på 21 olika marknader, som är bra att ta en titt på. De arrangerar även kursen e-handel på export, där du lär dig mer om bland annat tull, moms och logistik.
Att kontakta återförsäljare i det aktuella landet är ett relativt billigt alternativ. Hitta någon som är expert inom just ditt område. Du kan även använda dig av en agent som fungerar som ombud för dina produkter på exportmarknaden. Tänk på att skriva ordentliga avtal med både återförsäljare och agenter.
Vänder du dig till länder inom EU gäller samma handelsregler som här. Handlar du med länder utanför EU gäller andra regler och du måste förtulla produkterna.

Mer hjälp

Vill du få mer kött på benen inför din exportsatsning finns mycket hjälp att få. Verksamt.se tillhandahåller bra grundläggande information att börja analysera. Business Sweden har både svenska och utländska konsulter på 50 olika marknader. Här kan du få stöd genom hela resan genom skräddarsydd rådgivning.
På Tullverkets hemsida får de en översikt över hur tullhanteringen fungerar.
Du kan också få hjälp via nätverket Enterprise Europe Networks, vars syfte är att hjälpa små och medelstora företag att nå ut på nya marknader. Genom nätverket får du både kostnadsfri rådgivning, utbildningar och seminarier och hjälp att hitta passande affärspartners.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!