Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuSport och entreprenörskap -...

Sport och entreprenörskap – flera gemensamma nämnare

Adam Strong tränade med de bästa inom långdistanslöpning i Storbritannien. Mentaliteten, energin och fokuset han lärde sig inom idrotten tog han med sig in i entreprenörskapet. Nu vill han även förmedla kunskapen till andra för att få fler livskraftiga företag.

Mellan möten och med resväskan i högsta hugg hinner jag klämma in en pratstund i Adam Strongs fulltecknadekalender. Han har bott i Sverige ett år, men pendlar till Storbritannien. Ikväll ska han dit för att fira dotterns födelsedag.
I sin ungdom var Adam framgångsrik inom långdistanslöpning och har tränat tillsammans med olympiern och världsmästaren Mo Farah.
– Allt jag lärde mig då har jag användning för i entreprenörskapet. Mentalitet, disciplin, fokus, energi och tidsplanering är nycklar för att lyckas driva ett framgångsrikt företag.
När Adam var yngre hade han en coach som hjälpte honom att nå sina mål.
– Han visste vad jag behövde göra och hjälpte mig att uppnå mina mål. Därför tror jag stenhårt på mentorskap inom entreprenörskap. Om du kan hitta någon som är mer framgångsrik än dig själv kommer du göra färre misstag och det kommer att kosta mindre tid och pengar.

Bryr sig inte vad andra tycker

Han startade företag med vision att göra skillnad i andra människors liv, men i början var det svårt.
– Jag visste inte riktigt var jag skulle börja, det finns ju så många problem i världen att lösa, skrattar han.
Adam beskriver sig själv som oanställbar, att bli entreprenör var det som gällde.
– Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta order från någon annan. Jag är ansvarig för min egen verklighet. Många är rädda för att ta ansvar, de är oroliga för vad andra ska tycka om dem. Jag är en sån som inte bryr sig om vad andra tycker, jag gör min grej. Det är viktigt för mig.
Tillslut hamnade han i hälsobranschen, men tappade passionen efter tio år.
– Istället ville jag hjälpa entreprenörer. Jag älskar att hjälpa företagare som kämpar och tillslut se dem lyckas. Brinner du för att andra hjälpa människor får livet ett högre syfte. Jag tror att alla kan flytta berg om de vill, allt beror på vilket syfte och vilket mindset du har.

För att bli en framgångsrik entreprenör måste du ha passion för det du gör, för det är inte lätt.
– Skulle det vara enkelt skulle alla vara entreprenörer. Det svåraste med att vara entreprenör är att anpassa sig till marknaden och hänga med för att inte köra fast. Du måste också förstå vilket problem du försöker lösa och hur du ska göra det.
Det värsta man som entreprenör kan göra är att gömma sig inne på ett kontor eller hemma. Och det är just vad många gör. Speciellt i början.
– De tror att kunderna ska komma till dem. Att telefonen ska ringa och mailen droppa in. Du måste ut och nätverka, bygga relationer och ditt varumärke. Gör du inte det vet ingen vem du är och vad du står för. Ingen vet vilka du vill hjälpa och hur.

Nätverka strategiskt

Adam tipsar om strategiskt nätverkande. Börja med att fundera över var din målgrupp finns och bege dig dit.
– Om jag skulle vilja nå höga chefer på stora företag skulle jag antagligen åka till golfklubben på helgerna, säger han.
Samma sak gäller om du ska bygga relationer och varumärke på sociala medier. Fundera över var din målgrupp finns och se till att vara på samma ställe.
– Du måste engagera din målgrupp. Content marketing fungerar alldeles utmärkt för det ändamålet. Samtidigt som du bygger företagets varumärke måste du även bygga ditt personliga varumärke. Var ihärdig, du bygger inte ett företag över natten. Det är som att springa ett Marathon. På vägen kommer hinder och motgångar, men det är en del av livet. När du väl tagit dig igenom de utmaningar som kommer är du en starkare person.

Som businesscoach har Adam två olika målgrupper. Den ena är småföretagare som vill ha snabba resultat.
– De vill veta hur de ska öka produktiviteten och bli mer lönsamma.
Många av företagen han hjälper har fastnat i gamla hjulspår och kommer inte framåt. Samtidigt är de rädda för förändring.
– Förändring är bra. Man måste försöka att inte lägga fokus på det som stör och är läskigt. Fokus ska ligga på det man är bra på, det man brinner för.

Andra målgruppen är stora företag. Han hjälper dem egentligen med samma sak, men ur ett annat perspektiv. Stora och små företag har olika mål och olika tillvägagångssätt för att nå dem.
I stora företag specialiserar han sig på att öka produktiviteten med upp till 300 procent genom att minska frånvaro, sjuknärvaro och öka antalet engagerade medarbetare. Han har skapat ett program som heter “Strong” som fokuserar på fysisk hälsa, mindset, team building och ledarskap.

Jobbar inte med vem som helst

Adam jobbar med få entreprenörer åt gången för att kunna fokusera på kvalitet istället för kvantitet. Målet är att leverera snabba och effektiva resultat.
Han jobbar inte med vilka företag som helst utan väljer noggrant ut sina klienter.
– Jag är kräsen när det gäller klienter. För att lyckas krävs det att man jobbar tillsammans mot samma mål. Om jag har en klient som inte lyssnar på mina råd eller tar till sig mina verktyg finns det ingen anledning att jobba tillsammans.
Idrott finns fortfarande kvar i Adams liv. Han cyklar mountainbike, klättrar, paddlar kanot och dyker.
– När man idrottar är det inte bara kroppen man tränar, även huvudet. Rör man på sig utsöndras hormoner som hjälper till att minska stressen och får dig att må bra mentalt. Mår du bra mår även företaget bra.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X