Så får du digital balans som företagare

Jeanette Juhnestam, har arbetat med hälsa på företag de senaste 20 åren varav de senaste åtta åren som hälsokonsult genom det egna företaget Din balans. Hon stöttar chefer och ledningsgrupper i att bygga upp det hälsostrategiska arbetet, hon föreläser och utbildar inom ämnen som återhämtning och digital balans och hon coachar chefer och medarbetare i livsstilsfrågor.

Av Nina Jansdotter

Att arbeta med hälsa ger inte någon automatisk vaccination mot den egna stressen, något som Jeannette själv fick erfara under sina första år i hälsobranschen. När hon startade eget företag så bestämde hon sig för att hon verkligen ville leva som hon lär genom att ha balans i sitt eget liv. Hennes drivkraft var att hon ville jobba med hälsa i många år till och för att lyckas med det och behålla sin glöd  behövde hon hitta tid för egen återhämtning.
– Jag hittade min egen balans, men för ett par år sedan upplevde jag att något förändrades. Gränserna mellan jobb och fritid hade börjat suddas ut. Kunderna ringde efter arbetstid och messade tidiga morgnar och det lugn som tidigare infann sig i juli när ”alla” var lediga uteblev eftersom det flexibla arbetslivet gjorde att kunderna inte längre hade semester samtidigt. Jag kände hur jag började bli irriterad på personer som skickade sms på udda tider och jag fick bita ihop när kunder, på måndagsmorgonen efterfrågade svar på någon mailfråga som hade skickats under helgen. Jag upplevde att jag inte längre styrde över min egen tid utan drogs med i andras höga tempo, säger Jeanette.

Frustrerad över uppkopplade tiden

Hon började leta efter sätt att hitta sin egen, digitala balans och upptäckte i det sökandet att hon inte var ensam om att känna frustration över den uppkopplade tiden. Idag möter hon många människor som beskriver att tiden inte räcker till, att hjärnan känns överfull och att minnet har blivit sämre. En stor anledning till det, menar hon, är att den moderna tekniken gör det möjligt för oss att multitaska och att låta jobb och fritid flyta ihop. Trots att saker borde gå snabbare att utföra idag så hinner vi ändå inte med allt som vi vill.
– Det finns ännu inte någon diagnos för digitalt beroende, men många upplever att det är otroligt utmanande att koppla ner sig. Vår hjärna vill, av överlevnadsskäl ha koll på vad som händer i omgivningen. När vi numera kan nå hela världen från vår egen mobil så finns det alltid något att ha koll på och rädslan för att missa något, FOMO – Fear Of Missing Out,  gör att många av oss känner ett ständigt behov av att uppdatera oss.
Att ha en digital balans innebär att kunna njuta av all den moderna, uppkopplade tekniken men samtidigt må bra. Det kan till exempel innebära att aktiviteten online balanseras upp av medvetna val som att stänga av mobilen kl. 21 på kvällen, inte titta på jobbmailen före 8 på morgonen eller att stänga av telefonen under jobbmöten.

Varför är det viktigt att företagare har en digital balans?
– Jag upplever att många företagare drivs av en passion för sitt jobb och en stark drivkraft att göra skillnad för andra. Jag tänker att vi behöver hitta verktyg som gör att vi kan behålla den glöden under många år och att den digitala balansen blir otroligt viktig som företagare i en modern värld.

Vad kan hända om man inte har en digital balans som företagare?
– Världen kommer inte att gå långsammare framöver och de digitala verktygen blir fler för varje dag. Om man inte har en digital balans som företagare så finns det en stor risk att återhämtningen blir lidande, att hjärnan inte får vila och att glöden falnar snabbare än vi önskar.

Jeanettes tips till företagare som vill få en digital balans

  • Hur ser dina digitala vanor ut idag?
    Ladda ner en app (till exempel Checky eller BreakFree) och ta reda på hur många timmar du är uppkopplad och vad din digitala tid används till. Fundera på om du känner dig nöjd med dina vanor.
  • Testa en digital detox
    Utmana dig själv och koppla ner digitalt! Journalisten Susan Maushart kopplade ner sig själv och sina tre tonårsbarn i sex månader. Hennes variant ser jag mer som en digital celibat och jag föreslår en betydligt mildare variant med nedkoppling i 48 timmar. Det är tillräckligt kort tid för att inte allt i tillvaron ska rasa ihop, men ändå så pass lång tid så att du hinner uppleva skillnaden mot ditt vanliga liv.
  • Skapa din digitala balans
    Hur vill du ha det framöver och vad kan du själv påverka? Har du till exempel behov av att vara nåbar i ditt arbete så kanske du behöver mer nedkopplad tid på fritiden? Finns det appar som sparar tid för dig i ditt företag och finns det andra appar som mest slukar din tid?
  • Bestäm dig
    Det finns inga exakta svar på hur många timmar per dag det är hälsosamt att vara uppkopplad eller nedkopplad. Det viktigaste är vad som fungerar för dig själv. Kanske behöver du stänga av helt på helger och semestrar för att få ordentlig vila eller mår du bäst av att kolla mailen under ledigheten för att kunna slappna av? Oavsett dina val så är det viktigaste att du bestämmer dig! Hjärnan behöver veta när den ska få vila, så om du vill kolla mailen under ledigheten – bestäm dig för hur ofta och när du ska göra det, så att hjärnan kan få återhämtning däremellan. Om du vill koppla ner helt så fundera på vilken backup du behöver för att hjärnan ska kunna koppla av i förvissning om att allt är lugnt.

Att hitta sin digitala balans kan vara utmanande till en början, men belöningen är att du ger dig själv en chans till återhämtning, att du kan få mer tid över och dessutom energi nog för att jobba med din passion – i många år till!

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA