Rekrytering – Nöjd eller engagerad personal?

Vill du ha nöjda eller engagerade medarbetare? Vill du försöka behålla dem eller ska de vilja stanna själva? Det är företagets anställda som är ansiktet utåt, det är de som får kunderna att bli lojala. Och det börjar och slutar med chefen. Många chefer vet vad de ska göra, ändå gör de tvärtom.

Att veta vem som är rätt person att ta in i företaget är utmanande. Att få anställda engagerade och vilja stanna är inte heller helt lätt.
– Det jag pratar mest om är ledarskapet. Vad chefen ska göra för att personalen ska trivas, säger Svante Randlert, business & people advisor på Academic Work.
Det han gör är att hjälpa företag att få bättre resultat genom att ha rätt personer på rätt plats.
– Jag kommer in innan rekryteringsprocessen. Vet bolagen inte vad de vill ha kanske de tar in fel person. Man kan säga att jag och några kollegor ställer diagnosen och Academic Work är läkemedelsbolaget.

Svante tycker att många bolag tänker fel i rekryteringsprocessen.
– Under mina föreläsningar brukar jag alltid be om företagens personalstrategi. De två vanligaste orden de innehåller är behålla och nöjd. Det två orden jag förbjuder.
Istället ska man tänka attrahera, engagera och utveckla. Då vill personalen vara kvar och det är målet.
– Ingen kan driva ett startupbolag med nöjd personal. Nöjd personal tycker att det vi redan gjort är bra. Men det mesta som ska göras är inte gjort, då måste man ha engagerad personal. Och engagerad personal kommer från ledarskapet, säger han och fortsätter:
– Engagerad personal är mindre sjukskriven, gör mindre fel, färre slutar, de löser att kunden blir lojal.

Tyvärr lägger många fokus på resultatet, inte på prestationen hos medarbetarna. Samtidigt är det personalen som tar hand om kunderna.
– När resultatet går ned slutar chefen ofta att jobba med relationer. Då fyller de i ännu fler rapporter istället för att ta hand om personalen ännu mer.

Så hittar du rätt person

Traditionellt sett tittar man på ett CV för att se vilka erfarenheter och utbildningar personen har.
– Vad är egentligen gammal kunskap värt nu när det handlar om att lära sig morgondagens kunskap?
Svante berättar att det är svårt att göra om är människors värderingar. De man ska kalla till intervju är människor med samma värderingar som bolaget.
– Vad kan folk och vad vill folk? 9,5 gånger av 10 tycker jag att man ska gå på vad folk vill.
Han tipsar om att låta intervjun bli mer ett möte där ni stämmer av om ni passar ihop. Om personen funkar i teamet. Ta med kandidaten på en lunch eller after work för att se om ni trivs ihop. Låt medarbetarna visualisera er kultur, hur ni lever era värderingar.

För startups är det livsviktigt att hitta rätt person.
– Ju mindre företaget är desto mer avgörande är varje anställd. En felrekrytering kan sänka bolaget, en person kan också se till att kunderna aldrig mer återkommer. Går man till fruktdisken och det ligger en dålig banan i mitten går det fort, helt plötsligt är alla bananer dåliga. Det går inte att ha en rutten frukt i bolaget.

Han har sett riktigt bra produkter som inte säljer för att kunderna inte gillar dem som säljer.
– I många branscher är relationer avgörande. Tänk en restaurang, god mat är en hygienfaktor. Det är personalen som gör om du går tillbaka eller inte.

Låt de anställda bli ambassadörer

– Många i Europa pratar om employer branding. Jag tror vi måste jobba med employee branding, det vill säga vad alla anställda tycker och tänker.
I dag köper vi det mesta efter rekommendationer från andra.
– Varför tror vi inte att det är likadant på arbetsgivarmarknaden? Det företaget skriver i sin platsannons är samma sak som hotels.com skriver om hotellen. Jag bryr mig mer om vad hotellets gäster säger. Vad dina anställda säger till kandidaten efter två glas vin avgör om ni får kandidaten eller inte.

Hur beter du dig som chef?

Chefens roll för engagerade personal är avgörande.
– När jag konsultar chefer kan vissa än i dag reflektera efteråt att det är dags att börja säga godmorgon till personalen. Efter mina föreläsningar kommer det ofta fram chefer som säger att jag håller med om allt du säger, men jag gör tvärtom. Nu är det dags att börja vakna.
Varför det är så tror Svante beror på att det är lätt att köra på i gamla hjulspår. Man har inte tid att utvecklas för man hela tiden släcker bränder.
– Var proaktiv istället för reaktiv i era prestationer, då blir resultaten bättre.

Utmaningen för många småbolag är att cheferna ofta är spelande tränare.
– Tänk en fotbollsplan. Tränaren har som uppgift att ta ut laget och coacha dem att bli bättre än konkurrenterna. Han ska få spelarna att vilja vara på plan. Våga lita på personalen. Steve Jobs sade att det är idioti att anställa smarta människor för att sedan berätta för dem vad de ska göra, det borde vara tvärtom.

Svante spanar

  • Det är arbetstagarnas marknad, inte arbetsgivarens. Arbetsgivaren kan inte tänka att den anställda ska vara glad för att få komma till företaget, det är precis tvärtom.
  • Man väljer chef före logotyp. Det kommer mer och mer att chefen blir intervjuad och man ber denne om referenser.
  • Gig-samhället exploderar. Fler och fler som jobbar på storbolag tänker att det här kan jag göra själva som frilansare.
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!