Nöjd personal ger nöjda kunder

Som 19-åring startade Motalabon Filip Printzell företaget Städarna i Varamon.  Och framgångarna lät sin inte vänta. 1,5 år senare har han vunnit pris som Årets Unga Nyföretagare och anställt 19 personer med 8 olika nationaliteter. Nyckeln till framgång är individanpassat ledarskap och att sätta både medarbetare och kunden i fokus. 

Första gången jag träffade Filip Printzell var på Mässan Eget Företag i höstas. Han var en av de tre utvalda som fick chansen att berätta om sitt entreprenörskap i hopp om att komma hem titeln Årets Unga Nyföretagare. Efter en nervös väntan stod det klart att 20-åringen hamnade på första plats då han lyckats åstadkomma mycket på kort tid.
Ett drygt halvår senare är det en självsäker och mogen företagsledare jag möter tidigt på ett café. Han spiller kaffe på sina ljusa byxor och inser att affärerna inte hinner öppna så det blir inga nya byxor innan nästa möte. Men det rör inte Filip nämnvärt. 

Vad betyder det att vinna en sådan utmärkelse?
— Det som betyder mest är känslan att jag gör någonting bra. Att förstå hur speciellt det är, man är ju så inne i det själv. Det ger energi för att köra ännu hårdare.
Priset delas ut av NyföretagarCentrum, som Filip tagit hjälp av.
— När jag startade var det naturligt att ta hjälp, Kristin som är ansvarig i Motala sitter på samma kontorshotell som vi har gjort. Jag har både fått hjälp och en mentor. Jag vill lära mig allt, då är det bra med mentorer.

UF var startskottet

Trots sin unga ålder har Filip länge vetat att det är eget företag han vill satsa på. Det började redan i tvåan på gymnasiet då han drev ett UF-företag.
— Jag gillar att bygga upp någonting, ha mycket kontakt med olika människor. Det finns mycket möjligheter när man är företagare, säger han och fortsätter.
— Vi var några grabbar som tänkte att nu jäklar ska vi tjäna mycket pengar. Först hade vi en idé om att sälja annonser, det hade vi hört är bra om man vill tjäna pengar. Men vi insåg rätt snabbt att det inte skulle funka. Det var för svårt att slå sig in. Precis innan affärsplanen skulle in bytte vi idé.
De hade hittat en produkt som var enkel, men de kunde i alla fall köra igång.
— Vi köpte in Icecubes of Sweden, täljstenskuber, för ett bra pris som vi sålde. Det gick ganska bra, men vi blev begränsade på alla tävlingar för att det var en för enkel idé. Vi utvecklade konceptet och hade ett sortiment med olika produkter. Jag och en kollega blev i alla fall topp sex säljare regionalt.

Efter UF-årets slut kände Filip att det var tråkigt att han hade haft en så enkel idé. I trean blev det dags för revansch.
— Nu var idén att arrangera sportevents. Vi åkte till exempel från Motala till Stockholm för att titta på AIK – IFK Göteborg. Vi gjorde även en integrationsresa där vi åkte med nyanlända och gick på hockey, det blev jättelyckat.
Företaget gick bra och kollegorna vann ett par priser lokalt och var nominerade regionalt. Efter årets slut säger reglerna att man måste avveckla sitt UF-företag.
— Vi hade planer på att driva det vidare, men jag fick ett jobb på en båtfirma.

Där jobbade Filip hela sommaren och på hösten fick han kontakt med Städarna.
— Christoffer Sjögren som startade företaget skickade ett meddelande om att de funderade på att starta upp i Motala och ville hitta någon att göra det tillsammans med. Han skrev att de hade sett att jag var framåt i mitt UF-företag.

Filip tänkte, jag är ju bara 19 år. Det här kan ju inte vara på riktigt. Han läste på och insåg att Städarna är ett bra företag så han skickade in en ansökan. Efter en telefonintervju och en träff valde de att köra.
— Det här var en för bra möjlighet att missa. Jag förstod snabbt att de som driver Städarna Sverige är bra entreprenörer och bra personer. Här får jag en bra skola och bra mentorer.

Gör sin egen grej

Filip startade aktiebolaget Städarna i Varamon 2016, ett dotterbolag till Städarna.
— Det är inte som franchise, jag driver bolaget på mitt sätt. Men vi gör det tillsammans och kan hjälpa varandra. Jag startade från noll, utan varken kontor, anställda eller kunder. Det första jag gjorde var att hyra in mig på ett kontorshotell och gick ut i lokaltidningen och sa att jag skulle ha 15 anställda inom ett år, skrattar han.
De första medarbetarna anställdes och kunderna började ticka in.
— Sen bara exploderade det. I dag har vi 18 anställda, eller 19. Min kollega anställer en till i dag.

Han är knappast ensam i dag om att driva städfirma. I Motala bor det 45 000 invånare och staden har 119 stycken RUT-företag.
— Konkurrensen är stor i vår lilla stad, men många av dem har enskilda firmor, har sina kunder och är inte intresserade av att växa. Sen finns ett par företag som vi, företag som vill växa.
Filip har inte tänkt så mycket på vad de andra gör, utan fokuserar på att göra sin grej.
— Vår värdegrund är ansvar, bemötande och kvalitet. Vi ser till att rekrytera rätt personal och ta hand om dem, får dem att må bra. Det har lett till att personalen är stolt och levererar bra tjänster. Det har spridit sig, vår bästa marknadsföring är när folk rekommenderar oss.

Han berättar att de också är duktiga på den digitala strategin och syns bra på sociala medier.
— Vi jobbar med att hela tiden visa upp företaget på Facebook och Instagram. Visst kan vi lägga en lapp i brevlådor någon gång, men det är inte ofta.

Rätt person på rätt plats

Vi är mitt i en högkonjunktur och flera företagare upplever att det är svårt att hitta personal. Ändå har Filip lyckats anställa 19.
— I vår bransch är körkort ofta ett krav för att få jobb. Jag köpte in två elcyklar och en elbil man får köra utan körkort. Det gör att vi ses som ett spännande företag, vi sticker ut. Och så får vi marknadsföring på köpet.
Filip berättar att de jobbat hårt för att få in rätt personer och att de satsar på mentorskap. Han har inte bara anställt folk från städbranschen, även från bland annat restaurang och bagare.
— Vi har även dem som arbetat i branschen i 20 år så det blir en bra blandning. De anställda är från 19 till 62. Åtta olika nationaliteter. Det ger en stor effekt. Att alla är olika, fast sammansvetsade.
Att få till en bra miljö på jobbet och att alla ska trivas jobbar Filip och hans arbetsledare mycket med.
— Det är viktigt. Vår vision är branschens nöjdaste medarbetare och kunder. Ofta missar man medarbetarna. Först måste man få medarbetarna nöjda, då levererar de bra tjänster till kunden.

Just att fokus på personalen gör att Filip lyckats attrahera 19 bra medarbetare på så pass kort tid.
— En kompis sa till mig att han brukar stöta på min personal, i trapphus eller ute på stan, och de ser alltid så glada ut.
Att ha haft, inte bara en utan flera mentorer som bollplank på vägen är en av de stora faktorerna till varför Filip lyckats så bra.
— Det i samband med att vara ödmjuk och göra sin grej. Då kan man komma långt. Jag är också hungrig på att hela tiden utvecklas, det är viktigt.

Individanpassat ledarskap

Att han bara var 19 år när han startade sitt företag har han aldrig upplevt som ett problem.
— Jag har anställt människor som är tre gånger så gamla som mig, innan tänkte jag att någon kan ju ha problem med det. Men jag tror att det handlar om hur man jobbar med ledarskapet, då spelar det ingen roll hur gammal man är. Jag tror på inkulderande ledarskap och att se varje person. Man kan inte bara titta på helheten för alla är så olika. Jag tittar mycket på de fyra färgerna som är uppe på tapeten nu. Tittar man exempelvis på målsättning så drivs inte alla av att jobba vissa arbetstider eller ha en viss lön. Man måste hitta vad varje enskild individ drivs av.

Filip har bara börjat sin företagsresa och har mycket mål och drömmar inför framtiden.
— Tanken är att ha kvar Städarna som en kärna, men även starta flera bolag och vara involverad på olika håll. Jag kommer inte stanna upp, ta det lugnt och bli nöjd, sån är inte jag. Jag vill framåt.   

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
4

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA