Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuImpactentreprenören – den...

Impactentreprenören – den nya rockstjärnan

Entreprenörskap med syfte att lösa problem är den senaste heta trenden. Norrsken skapades i syfte att elda på trenden ännu snabbare. Vi tittade förbi Norrsken House, ett kreativt kluster där impact techentreprenörer blandas med investerare och organisationer med stora nätverk, för att få bättre koll på vad det handlar om. 

Omgivna av gröna växter, inbjudande miljöer och lagom gott kaffe arbetar 330 impactentreprenörer, vanligt kallade sociala entreprenörer. Alla inom sina speciella nischer, men med ett gemensamt mål. Att göra skillnad i världen. Förutom Fabian Bolin och Sebastian Hermelin, som driver War on Cancer inhyser Norrsken House bland annat det egna bolaget 29k, som jobbar med personlig utveckling.
– Många här tittar på att lösa miljöproblem med cirkulär ekonomi, Hygglo är ett av de företagen. Där kan man lägga ut sitt släp till exempel så att andra kan hyra det. Enligt en undersökning de gjort behöver det inte tillverkas fler släp i Sverige, de som redan finns täcker behovet, säger Frida Siwe, CFO på Norrsken.

Hon visar runt i kontorslandskapet, vi går förbi de små Skypebåsen och fotostudion som alla kan använda för att ta professionella bilder för att tillslut slå oss ned i ett av de små mötesrummet med utsikt över det öppna kontorslandskapet.
– Som på alla startups betyder CFO att man gör allt annat också. Nu jobbar jag mestadels med vår internationella expansion och mäter impact. Vad gör vi egentligen för skillnad i världen? Hur ska vi satsa våra pengar så att de gör mest skillnad? Hur vet vi det på kort och lång sikt?

För 1,5 år sedan slog det kreativa klustret Norrsken House upp portarna i Stockholm. Redan nu finns det företag som vuxit ur coworkingkoncetptet och skaffat egna kontor. Här finns även investerare och organisationer som jobbar med impactentreprenörer och har ett stort nätverk.
– Vi ville skapa en plats där sociala entreprenörer kunde ha en prime location. Det är dem som behöver lyftas upp. Oftast får man som social entreprenör sitta i en källare på något storföretag. Här sitter de verkliga hjältarna som med smarta affärsmässiga sätt kommer att göra världen bättre.

Hur definierar ni en impactentreprenör?
– Det är någon som har en vision av en förändrad värld där man i sin affärsmodell förändrar ett problem. Ett miljömässigt eller socialt problem.
Man kan angripa begreppet från två olika håll. De som har en tydlig affärsmässig modell som skulle kunna vara vilket företag som helst och de där affärsmodellen är klurigare.
– För vissa tar det längre tid att komma fram till hur de ska kunna tjäna pengar också. Det finns ingen etablerad betalningsmodell för det i dag, utan man måste uppfinna marknaden också. Ska man som impactentreprenör hålla över tid måste man få till affärsmodellen också.

En omogen marknad

Frida berättar att marknaden för dessa entreprenörer än så länge är omogen.
– Impactentreprenörskap är en jättestark trend. För 10 år sedan ville man jobba med investment banking, för 5 år sedan ville helt plötsligt alla bli techentreprenörer. Då var de rockstars. Nu ser vi att det börjat pyra lite och vi kastar på så många vedklabbar på den här elden som vi bara kan.

Varför har det blivit så hett?
– Det är en del i vår  utvecklingstrappa. 90-talisterna kräver ett syfte med vad de gör. Det räcker inte med en häftig arbetsgivare, bra lön och bra förmåner. Det måste finnas ett starkt why. Ofta handlar det om att göra skillnad i världen.
Hon tror att vi i framtiden kommer få se andra typer av investeringar än mot ägarandelar.
– Bland annat tror jag kommuner kommer hitta sätt att investera i impactentreprenörer och ta lite mer risk mot att entreprenören löser ett problem. Fler nya typerna av investeringsformer kommer att poppa upp.

Norrsken är inte bara ett kreativt kluster för impactentreprenörer.
– Niklas Adalberth, som var med och startade Klarna, grundade Norrsken för 1,5 år sedan. Han ville använda sina pengar till att göra världen bättre. Tanken är att stärka impactentreprenörer på olika sätt. Vår starka sida är tech, det kan vi bidra med. Det vi gillar med den aspekten är att det kan bli skalbart. En digital produkt kan nå många människor snabbt. Vi fokuserar inte på specifika områden, utan kallar det vi gör för impact tech.

Nu tittar de på att skapa fler Norrsken House runtom i världen. Alla med den vinnande kombinationen sociala företagare och investerare under samma tak.
– Tanken är att vi ska sprida oss stort i världen. Vi investerar också själva. I våras startade vi Founders fund som vi och tre stora unicorngrundare gått in i. Kan vi få ännu mer pengar till socialt entreprenörskap kan vi göra ännu mer skillnad.

En omdebatterad fråga

Kan man tjäna pengar på att hjälpa andra? En omdebatterad fråga, men helt omotiverad enligt Frida.
– Poängen är ju att om du ska lösa ett problem under en längre tid måste du finansiera det. Folk kan inte leva på luft. Problemet med att bara finansieras med statliga medel eller donationer tar extremt lång tid och det är osäkert. Då kommer det här dö ut. Världen behöver inte fler pilotprojekt, vi behöver hållbara lösningar som finns över tid så man kan skapa skillnad i folks liv. Vi tror på företagande som en extrem drivkraft där. Impactentreprenörerna har inte pengar som vision och målbild, de vill lösa problem.
–Vi mäter vår framgång i hur mycket impact vi gör, inte i hur mycket pengar vi tjänar. Det är det vi tittar på i de bolag vi investerar i också.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X