Tuesday, April 16, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringSEO, SEM och Facebook...

SEO, SEM och Facebook – Tänk mål och mobilen

Att hamna högt upp på Google och nå ut med sina Facebookkampanjer är ett ständigt pågående jobb. Och de två medierna ändrar hela tiden förutsättningarna. Men det finns några viktiga grundstenar för att lyckas: ha ett tydligt syfte, uppsatta mål att mäta och tänk mobilen först.

Okej, att synas på Google och sociala medier är viktigt i dag. Det är vi överens om. Hur man sedan lyckas nå dit man vill är inte lika enkelt. Det första man inte får glömma bort är att det är maskiner och inte människor vi jobbar med.
– Det gäller att vara extremt tydlig, annars förstår inte Google eller Facebook vad du menar, säger Michael Wahlgren, grundare av Pineberry.
Men det är människor som googlar på olika saker. För den sakens skull betyder det inte att det som funkar i dag funkar i morgon.
– Googlebeteendet ändas från dag till dag. Var sjätte googling som görs har aldrig gjorts innan.

Google har genomfört en stor konceptuell förändring. Om man jobbar med SEO ska man tänka mobilen först.
– Historiskt sett är det datorversionen Google har tittat på, nu sker fler googlingar på mobilen, därför är det viktigare hur mobilsidan ser ut. De mobila varianterna har ofta mindre text och länkar, och Google gillar mycket text och länkar. Har man inte koll på det kan man snabbt falla i rankingen.

Frågan är var man ska börja? Michael tycker att man ska börja med annonsering på Google om man kan.
– Då får du snabba svar på vilka sökord som fungerar. På AdWords finns det många knappar att trycka på, det gäller att testa sig fram. Och ju mer man testar desto bättre går det.

När man testat fram sina sökord är nästa steg att få Google att förstå att din sida handlar om just de sökorden.
– Börja med att se över titlar, det tittar Google på först. Både struktur och innehåll bidrar till relevansen.
För att öka synligheten gäller det också att få andra sidor att länka till din. Det är avgörande för sökresultatet.
– Jobbar man med SEO gäller det att ha tålamod, det kan ta upp till ett år innan man ser resultat. 

91 procent loggar in via mobilen

Om vi tittar på Facebook då. Det många glömmer vid annonsering på det populära mediet är att 91 procent av användarna loggar in via mobilen.
– Och annonserna produceras på datorn. Där måste man se till att de först och främst fungerar på telefonen.

På Facebook jobbar man inte med sökord, där gäller det att hitta sina målgrupper.
– Tänk geografiskt, titta på intresse och vilken roll de har i företaget. Har man maillistor kan man ladda upp dem och matcha med användare på Facebook. Facebook kan även hjälpa dig att hitta lookalikes, alltså liknande personer som dem på dina maillistor.

Michael berättar att det mest lönsamma på Facebook är retargeting, alltså annonsera mot dem som redan besökt din hemsida.
– Även här gäller det att testa sig fram. Gör två annonser och mät vilken som går bäst.

Det finns många myter som florerar om hur du ska bete dig vid annonsering på Google och Facebook.
– En är att det är enkelt, men det är som att bygga ett hus. Vet du inte hur du gör kommer huset att rasa.

En annan myt är att den som betalar mest syns högt upp på Google. Det stämmer inte. Relevansen i innehållet för de sökord du vill synas på multipliceras med ditt bud och du får ett quality score. Den med högst poäng syns högst upp. Att ligga på minst sju är att eftersträva.
– Många tror att det inte är någon som klickar på annonserna på Google. Google tjänar vansinnigt mycket pengar och 95 procent av dem kommer från att vi klickar på annonser. Enligt en undersökning ser 55 procent av alla som Googlar ingen skillnad på om det är en annons eller inte.

En annan viktig aspekt att komma ihåg är att det är extremt mätbart att jobba med både Google och Facebook. Men för att få svart på vitt om ditt arbete ger resultat är att ha ett tydligt syfte och mål att mäta mot. Mätbara mål kan handla om ren försäljning, nya kunder, få in leeds, öka trafiken, sprida information och öka varumärkeskännedomen.
– Försök att hålla dig till mål som ger pengar om du kan. Pineberrys främsta mål är att få in offertförfrågningar. I vårt fall vet vi hur många offertförfrågningar det krävs för att få en kund och vi vet vad varje kund är värd. På så sätt kan vi mäta om vårt mål blir uppfyllt.

Vi avfärdar fler myter

Mängden trafik till din sajt påverkar inte din ranking!
– Google vet inte hur mycket trafik du har och så kan man lätt fejka trafik. Det spelar ingen roll för hur du rankas.

Hur många likes du har på Facebook spelar ingen roll!
– Det är helt olika företag, så rankingen på Google har ingenting med antalet likes på Facebook att göra.

Att annonsera med Google AdWords ger inte bättre synlighet!
– Googleannonsering och organiska sökningar har ingenting med varandra att göra.

Vad är skillnaden?
SEM – Annonser på Google, kallas AdWord av Google
SEO – Organiska sökningar på Google. Kostar ingenting förutom tid och arbete.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X