Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuHennes café blev ett...

Hennes café blev ett turistmål

Första öppningsdagen stod Deborah med ont i magen. Skulle det komma några kunder till det något undangömda cafét Skärgårdsvåfflan i Oxelösund? Anstormningen blev enorm och Facebook exploderade, utan att Deborah egentligen fattade vad som hände. I dag är caféet ett uppskattat besöksmål dit gäster vallfärdar för att smaka på de kreativt tillagade belgiska våfflorna. 

 

Det är ingen tvekan om att vi kommit rätt när vi kliver ur bilen på parkeringen på halvön Femöre i Oxelösund. Direkt nås vi doften av nygräddade våfflor. Det börjar närma sig lunchtid och många våffelsugna kunder har letat sig hit.
– Första året stod kunderna i kö, då var vi inte riktigt beredda på anstormningen. Därför har vi nu kölappar så man kan göra någonting annat medan man väntar, säger Deborah Rosman, som tillsammans med Sandra Hallblom, driver det populära sommarcafét Skärgårdsvåfflan sedan tre år tillbaka.
Och brist på sysselsättning är det inte. Barnen kan ta ett dopp vid sandstranden eller klättra runt i den lilla hinderbanan. Lägga sig på bryggan eller i någon av de nyinköpta puffarna och passa på att njuta av solen.

Att välja från den lockande menyn, med både belgiska mat- och dessertvåfflor, är svårt. Man kan även komponera ihop sin egen våffla med hjälp av de över 70 olika tillbehör som finns.
– Den konstigaste beställningen vi fått var en liten kille som ville ha en våffla med räkor och Ahlgrens bilar. Vi frågade om han var säker och det var han.
Tillslut blir det en matvåffla med skagenröra och handskalade räkor och Deborahs favorit till efterrätt. En våffla med nutella, jordgubbar och vaniljglass toppad med daimkulor.

Från början hade Deborah inte alls tänkt öppna ett café, hon är utbildad informationsdesigner och jobbar med rumsliga miljöer. Men i dag äger och driver hon två caféer.
– När jag startade min enskilda firma som inredare jobbade jag extra på Boda Borg, som hyr det här stället. De var tvungna att ha något för allmänheten här. Jag fick då uppdraget att ta fram ett koncept och jobba med det. Just våfflor hade de pratat om innan och jag tyckte att café och våfflor lät enkelt. Men jag ville skapa någonting attraktivt, inte bara svenska våfflor med sylt och grädde.
De spånade menyer, tittade på matvåfflor, inredning, personalkläder, färger, logotyp och hur de skulle branda sig.

Succé direkt

Första säsongen, 2014, skulle de bara ha öppet en månad, men fick förlänga med tio dagar. Konceptet blev en succé direkt. Under de 41 dagar Skärgårdsvåfflan var öppet omsatte de 2,4 miljoner kronor.
– Första dagen stod Sandra och jag och hade lite ont i magen. Boda Borg hade spenderat pengar på det jag hade sagt att de skulle spendera på. Klockan 11 stod jag i kassan och hörde en bil. Då tänkte jag vad bra, då kommer i alla fall en gäst. Tillslut kom det så många att Boda Borg fick skicka extra personal till oss.
Efter första säsongen, när Boda Borg insåg hur stort det hade blivit och hur mycket jobb det innebar, fick Deborah och Sandra erbjudande om att köpa ut verksamheten.
– Vi hade gjort förarbetet och jobbet under hela säsongen, så jag köpte ut mitt eget koncept, skrattar hon.

Sandra sköter det löpande och Deborah jobbar med administration, marknadsföring och produktutveckling. Hon har även hand om de 20 sommarjobbarna.
– Jag som egentligen inte är så intresserad av mat och att jobba i restaurang tycker om att göra allt runtomkring. Marknadsföring på Facebook är jättespännande och att få träna upp, främst unga tjejer och få skapa en omtyckt företagskultur som sprider sig är superroligt.

Just det har hon lyckats med, tittar man på omdömena på Facebook får personalen mycket beröm.
– De älskar jobbet, de älskar att hänga här. Vi kör personalkvällar, vi filmar, dansar och bjuder på oss själva.  Det får stor spridning på Facebook, vi får kommentarer som : “vilken härlig personal.” Allt runtomkring gör att vi kan göra ett bra jobb. Vi jobbar hårda pass, man hinner knappt sitta och äta. Hade man inte älskat det skulle man inte orka med.

Skärgårdsvåfflan är ett attraktivt sommarjobb, Deborah berättar att personalen nästan slåss om att få jobba här.
– I år valde vi att inte lägga ut en annons, det blev så jobbigt förra året. I år fick jag 30-40 ansökningar, förra året var det 250 stycken efter att jag lagt upp ett Facebookinlägg. Det blir för mycket jobb.

Skärgårdsvåfflan har blivit så mycket mer än ett sommarcafé, det har blivit ett besöksmål. Trots den undanskymda platsen kommer tusentals gäster under de två sommarmånaderna caféet är öppet.
– Vi är inget café man råkar åka förbi, skulle det vara så hade vi inte haft många gäster. Att folk hittar hit är tack vare Facebook och Instagram. Första säsongen fattade jag inte vad som  hände. Vi jobbade varje dag och slet med våfflorna i hettan, när jag scrollade igenom min egen Facebook på kvällarna hade vänner skrivit: i dag är jag på Skärgårdsvåfflan, nu är vi äntligen här och de checkade in. Det bara exploderade. Jag experimenterar massor med vad som fungerar och inte, men stora, häftiga våfflor sprider sig.

Samarbetar med andra företagare

Som småföretagare måste man hålla ihop, det har de lokala företagen i Oxelösund tagit fasta på.
– Om det krisar sig kan vi låna personal av varandra. Vi hänvisar även gäster till varandra. Bland annat Kajak & Frid här borta har ett erbjudande om kajak och våffla. Då får man paddla hit och äta. Vi är med i turisttaxi Oxelösund, för 30 kronor får man åka till de olika besöksmålen.

Deborah äger även caféet VarDagsRum i Nyköpings Centrum. Från början fick de frågan om att starta Skärgårdsvåfflan i gallerian, men det trodde Deborah inte på.
– Jag frågade istället om de ville ha hjälp inredningsmässigt, för caféet var jätteslitet. Det slutade med att jag och han som skötte ekonomin innan köpte det tillsammans för två år sen.
Även där har hon hand om produktutveckling, marknadsföring och personalmöten. Hon försöker skapa samma företagskultur där, men det är lite svårare på ett åretrunt-jobb.
– Det var ingen bra sammanhållning när vi tog över, det har vi jobbat jättemycket med det senaste året. Jag märker skillnaden, det är jätteroligt. Nu gör de ett bättre jobb, trivs man inte gör man inget bra jobb.

Är personal den största utmaningen med att driva café?
– Jag tror att det är den största utmaningen i alla företag. Man kan styra över produkter, inte över personal. De skadar sig, blir föräldralediga och får andra erbjudanden. Personalen är det viktigaste och det svåraste.

När Deborah söker personal har hon inga krav på att de ska ha någon utbildning inom kök.
– Såna saker får de lära sig när de kommer hit. Däremot behöver de fatta vad gästerna behöver. De behöver kunna le, kunna förstå att om någon tappar en våffla ska de vara där direkt och fixa en ny. De ska ha servicetänk och en vilja att göra det bästa för gästerna.

Förutom de två caféerna driver Deborah även fortfarande sitt inredningsföretag, där hon jobbar som inredningskonsult.
– Jag jobbar mycket mot mäklare i april-juni och augusti-september. Innan och efter Skärgårdsvåfflan. Då går jag ut till mäklarnas kunder och konsulterar inför fotografering och visning och gör stylingar. Jag har även uppdrag mot företag, mycket miljöer där kunder och gäster ska få en känsla av företaget.
När Deborah hade avslutat sin utbildning, informationsdesigner med rumslig gestaltning, startade hon sin enskilda firma.
– Ingen vet vad det är, knappt jag själv. Under utbildningen insåg jag att det inte kommer att finnas någon tidningsannons där det står informationsdesigner sökes. Jag kommer behöva sälja in mig själv till en arbetsgivare i så fall. Då kom jag fram till att det bästa är att starta något själv. Då får jag ju bestämma och det gillar jag. 

Under den tiden fick hon hjälp av NyföretagarCentrum, hon gick på deras träffar, utbildningar. Hon fick rådgivning och hjälp.
– Jag har fortfarande kontakt med Birgit Båvner, som driver det. Hon är fantastisk. Hon ringer mig när hon har grejer, folk som vill träffas eller skriva om oss. Henne kan man ringa om man vill ha rekommenderat nån personal. Hon har koll på människor runtomkring.

Det här med företagare och brist på semester stämmer väl in på Deborah.
– Jag brukar flytta ut hit och ha båten här nere. Då kan jag åka ut på sjön eller ligga på bryggan och ändå vara tillgänglig. Det funkar inte att släppa det helt mer än nån enstaka dag, men det är så härligt här. Jag kan sätta ledigt en eller två veckor på hösten, men jag är duktig på att boka in saker med kunder ändå. För att vara ledig måste jag boka en utlandsresa så det brukar jag försöka göra någon gång per år. Ta tvångsledigt, haha.   

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X