Butiker tvingas tänka om

I takt med att konkurrensen från e-handeln ökar och stigande förväntningar från konsumenter tvingas butiker bli allt mer kreativa för att locka kunder. Utifrån världens största retailkongress i New York har Visma Retail tagit fram en trendanalys:

  • De fysiska butiker som förnyas i takt med konsumentens allt högre förväntningar är de som har störst chans att överleva.
  • Medan de största aktörerna blir allt större, uppstår samtidigt en efterfrågan av mindre aktörer som erbjuder ett nischat sortiment med smala målgrupper.
  • Vikten av att samla in data är många handlare medvetna om. Det kritiska nu blir att faktiskt använda sig av all information på ett smart sätt och som samtidigt följer regelverken.
  • Vi är allt mer illojala mot våra favoritbutiker och varumärken. Nu behövs mer än bara rabatter och erbjudanden få återkommande kunder.
  • Nu handlar det om att som butik våga experimentera och testa olika retailkoncept med ny teknik och nya samarbeten.
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

Nu är GDPR här

Nästa artikel

Koll på 1 juli?

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!