Hennes tjänst underlättar för idrottsföräldrar

Åsa Jansson är webentreprenör med en vision att förenkla för idrottsföräldrar inom flera områden. Kozing, som hon nyligen lanserat är första steget. Kozing är enligt henne, lagkassörens bästa vän i att få till en fungerande lagkassa för alla idrottslag. Här berättar Åsa om hur hon fick sin idé och delar med sig av sina bästa tips till andra som också vill förverkliga sina idéer.

Av Nina Jansdotter

Åsa berättar att hon har haft konceptet i tanken i många år då hon har fått rapporter från kassörer i lag där hennes barn har spelat och tänkt att detta måste kunna gå att förenkla. Framförallt ville hon öka transparensen, så att alla har tillgång till lagets ekonomi och att du som förälder ska kunna se hur ditt barn ligger till, så att man som familj kan planera sin ekonomi bättre och slippa ”överraskningar” där man behöver betala in stora belopp med kort varsel.

 Hur kom du sedan igång?
– Jag hade sparat till en buffert för att utveckla min affärsidé och sen träffade jag andra som hade gjort en liknande resa som mig. Så det var väl meningen att utveckla detta när jag hittade rätt personer som kunde hjälpa mig att komma i mål. Jag tog hjälp med att utforma mitt budskap och bolla idéer om hur jag ska komma vidare samt prioritera.

För Åsa kändes det viktigt att avgränsa vad som skulle vara med på lanseringen för att komma i mål för även om man hittar förbättringsmöjligheter måste man enligt henne, komma igång med försäljningen för att se hur kunderna reagerar innan man lägger ytterligare pengar på utvecklingen.
-Jag vill att mina kunders efterfrågan skall styra utvecklingen även om jag har sett problemen genom åren, säger Åsa med eftertryck.
Responsen har varit mycket positiv. Många tycker verkligen att det är en bra idé och det känns väldigt skoj, tillägger hon. Speciellt de som redan är lagkassörer ser nyttan med att de äntligen får lite hjälp att hålla ordning på ekonomin. Hon får också mycket tips och idéer för att utveckla vidare och många är väldigt positiva och vill att det ska gå bra.

Vad har varit roligast respektive mest utmanande under resan hittills?
– Det som är roligast är att se det man haft i huvudet bli verklighet! Det är ju jag själv som haft idén och jobbat för att få det i mål och är stolt över att jag gjort detta! Min största utmaning har varit att få mina utvecklare att förstå vad jag vill åstadkomma och få dem att se samma vision som jag har. Jobbar man på samma företag har man samma vision, men om man jobbar med underleverantörer har de sitt eget företag med sina egna visioner.
Åsa ser därför fram emot få bygga vidare på sitt företag och se det växa så hon i framtiden kan arbeta med partners eller anställda med samma vision som hon själv har. Det kommer också resultera i fler bra idéer som tar företaget vidare, tror hon.

Vad har du för planer den närmsta tiden?
– Nu måste jag jobba på att få in kunder för att kunna utveckla vidare mot min vision. Hur kan jag hjälpa idrottsföräldrar mer än att tillhandahålla min tjänst? Hur kan lokala företag och idrottsföreningar samarbeta så det blir en win-win? Jag har många idéer som jag tror på och som kommer förändra hur vi ser på lagets ekonomi framöver.

Åsas första och främsta tips till andra som också vill förverkliga sina idéer är att man ska våga lita på sin insikt. Om du känner i maggropen att det är rätt, kör på!  Undersök marknaden och om det finns ett kundbehov av dina produkter eller tjänster, tipsar hon.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!