De får entreprenörer att våga rörlig bild

Christina Wallin och Ricardo Koanuka hjälper företag att bygga sitt varumärke, främst med hjälp av rörliga bilder. De utgår ifrån att varje företag har sin egen saga, sin egen berättelse och de tror att så kallad storytelling är entreprenörens starkaste verktyg för att förmedla sin vision. Christina och Ricardo  är också dokumentärfilmare, en erfarenhet som de har stor nytta av, även om formatet oftast blir ett annat i de här uppdragen.

Av Carin Andrén

Christina Wallin och Ricardo Koanuka, som driver det Malmöbaserade produktionsbolaget Koanuka Films & Marketing, är nyfikna på vad människor har för visioner och vad de vill göra av dem. Att hjälpa till att få fram det rätta uttrycket i text och bild är det som driver dem och de är beredda att lägga ner hela sin själ i det. De har massor av tålamod med människor som är ovana vid att bli filmade och kan i lugn och ro vägleda dem tills alla är nöjda. Ricardo är också coach och håller medieträning för bland annat pedagoger som ska arbeta med e-learning och för företagsledare som ska framträda i filmade inslag.
– När man filmar möter man människan. Jag älskar att se när de efter några repetitioner börjar lysa framför kameran. Det är ju människor man gör affärer med och man vill gärna veta vilka det är. Näst efter det personliga mötet är en film mycket bättre än bara text och bild. Mitt koncept kallas Out of the comfortzone, säger han

Mer och mer rörlig bild används i marknadsföringen, medan broschyrer och längre texter inte får så många klick längre.
– Det är lättare att trycka på en playknapp än en bloggpost till exempel och bara om du verkligen är intresserad tar du dig tid till att läsa blogginlägget. Om man vill ha snabb info är film det bästa verktyget, säger Christina.
Filmerna är lätta att sprida i sociala medier också om man vill det. Det kan till och med vara så att en del kanalers algoritmer prioriterar filmat material framför texter och bilder och det ger ökad synlighet i flödena.

Utanför comfortzone

Det är en konst att få fram den mänskliga dynamiken när man ska presentera ett företag, det är många olika saker som ska stämma för att man ska få en förtroendegivande, igenkännande bild. Layouten måste kännas rätt och alltsammans ska vara flexibelt för att kunna användas till exempel i sociala medier och vara väl anpassat till målgruppen. En del väljer att ha webb-tv och då gör man nytt, aktuellt innehåll med jämna mellanrum. En företagspresentation däremot räknar man ska hålla en längre tid innan den behöver göras om, där vill man ha med det grundläggande.

Christina och Ricardo tycker det är lika spännande varje gång de ska göra en presentationsfilm och de får börja med en djupdykning med alla tankar och bakgrunden till en verksamhet. Målgruppen ska noga definieras och man tittar tillsammans på hur företaget syns på nätet, om det finns spår som behöver städas bort till exempel. Ricardo och Christina utmanar kunderna med kreativa frågor.  Det kan bli intressanta diskussioner och ja, kanske entreprenören tar steget utanför the comfortzone för att kunna växa vidare.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
3

Föregående artikel

Rörlig bild kommer mer och mer

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA