Är du Årets Dörröppnare?

Årets Dörröppnare är ett nyinrättat pris med syfte att visa upp goda integrationsinitiativ. Driver du en verksamhet med inriktning på att skapa jobb eller bostäder till nyanlända eller hjälpa dem att lära sig svenska, gå in här för att nominera dig.

Foto Johan Annerfelt

Nu drar en landsomfattande kampanj igång med syfte att lyfta Sveriges bästa integrationsinitiativ på temat jobb, bostad och språk. Under maj månad kommer några av de bästa initiativen att lyftas fram i Metros redaktionella kanaler och under Integrationsdagarna i Umeå, Stockholm och Malmö.
– Min vision är att vi ska bidra till en mer lösningsfokuserad samhällsdebatt runt det här ämnet. Som det är i dag tenderar debatten att bli väldigt problematiserande. Det är en viktig aspekt, men det behövs en balanserad bild av det. För att få kraft att lösa så här svåra frågor måste de goda exemplen man blir inspirerad av lyftas fram, säger Jenny Hedelin, affärsutvecklare på Metro Nordic.
I dagens samhälle har företagen en betydligt större social roll än vad man hade för tio år sedan. Och det hållbara samhället handlar inte bara om miljöaspekten
– Man kan inte bara stirra sig blind på hårda värden som pengar, det handlar om att vara med och skapa ett samhälle som fungerar. Vara en kugge i hjulet.

Bakom initiativet Årets Dörröppnare och Integrationsdagarna står mediehuset Metro och Axfoundations integrationsinitiativ ÖppnaDörren tillsammans med CSR Sweden, rekryteringssajten Just Arrived, kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson och startup-aktören Pitchbar.

Foto Maria ÖstlundVi träffade vi Calle Schultz, vd för Pitchbar, för att få veta vilken typ av sociala entreprenörer som eftersöks till priset Årets Dörröppnare
– Alla exempel är bra, även de små kommer kunna bli någonting stort. Man ska inte tänka att vi har bara fixat två jobb eller att vi precis har kommit igång. Mentaliteten i Sverige är att vi måste bygga någonting jättestort innan vi vill visa upp det, den måste förändras. Det viktigt att visa upp för andra vad man gör och samtidigt får ditt företag synlighet. Växa gör man genom synlighet.
Bland alla nominerade plockar Pitchbar ut tre entreprenörer som får pitcha sig under Integrationsdagarna i Umeå, tre i Stockholm och tre i Malmö.
– Den som blir Årets Dörröppnare av dessa nio presenteras under Järvaveckan i juni. Men det är inte det som är viktigt, det som är viktigt är att vi får till en lösningsfokuserad samhällsdebatt, avslutar Jenny.

Sista dagen att skicka in en nominering är 30 april.

Integrationsdagarna
Under integrationsdagarna får vi lyssna till de utvalda integrationsinitiativen på scenen tillsammans med företagsledare, politiker och andra eldsjälar som brinner för att lösa de utmaningar som integrationen medför.

Umeå: 16-17 maj
Stockholm: 21-22 maj
Malmö: 24-25 maj

In och boka din plats här.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA