Att piffa upp kontoret lönar sig i längden

Malin Annerhult driver företaget Höglandets Kompressorservice, som finns på det Småländska Höglandet sedan 40 år tillbaka. Företaget har nyligen byggt nya lokaler utifrån att de ville skapa en extra fin, fysisk miljö med hemmakänsla, både på verkstad och på kontoret. Personalen är deras viktigaste resurs och vi tillbringar ju ofta mer tid på jobbet än hemma, menar Malin. Det nya bygget har skapat extra motivation för både ledning och anställda.

 Av: Nina Jansdotter

Foto: Hans Bengtsson

Malin börjar med att berätta att deras styrka är att trots företagets lilla format de har erfarenhet och kunnande att

kunna ha några av regionens största företag hos sig. De kan göra de stora affärerna likväl som de mindre, eftersom de lägger samma engagemang i allt de gör.

Det är just detta med ett extra stort engagemang som lyser igenom i Malins ledarstil,  i hur hon ser på de interna frågorna kring personalens trivsel. Hon har själv jobbat i företaget i 26 år nu och flera av medarbetarna nästan lika länge. I höst, när de haft en riktig topp i jobbhänseende, kunde hon kalla in deras senior advisor, hennes far Lars Davidsson, som efter tre år som pensionär glatt hoppade in i verksamheten och åtog sig ansvar för en större installation de fått.
– Det känns tryggt att ha all denna kunskap inom huset och det är en av våra framgångsfaktorer. Vår personal är definitivt vår viktigaste tillgång och något jag som ledare värnar högt om.

De har egentligen alltid haft lokaler som fungerat i praktiken, men som inte varit helt optimala då de hanterar mycket stora maskiner. Senaste lokalerna de hyrde var lokaliserade på två våningar, vilket gjorde att de inte fick den överblick på lager och kommunikationen mellan den som köpte in och den som tog i emot. Det kändes inte helt bra menar Malin.
– Detta var 2015 och jag hade just tagit över rollen som VD så det var mycket som var nytt för mig, men också för gruppen. Vi hade haft ett bra år bakom oss och jag kände att det fanns engagemang i gruppen som fick mig att tro att vi kunde följa den plan som gjorts upp och de strategier vi gemensamt tagit fram. I detta växte tanken fram att vi skulle bygga och designa våra egna lokaler, nåt som kändes både spännande, skrämmande och väldigt inspirerande.

Tomten köpte de i slutet av 2016, samtidigt som de upphandlade vem som skulle utföra jobbet och hur finansieringen skulle se ut. I april 2017 togs första spadtaget och 1 oktober samma år flyttade de in.

 Hur kommer det sig att du bestämde dig för att satsa på fin design med hemmakänsla?
– Självklart skulle verkstadsdelen vara funktionell och inneha det som behövdes för att kunna arbeta optimalt i den delen. Där fick personalen tycka till om det mesta, det är ju ändå de som ska trivas bäst i den delen. När det kom till övrig yta: kontor, kök, hall och vilorum ville jag sätta lite annan prägel. Jag ville skapa en hemtrevlig känsla som skulle påminna om just ett hem.

Vi tillbringar så mycket av vår vakna tid på jobbet, Malin anser därför att den miljön är minst lika viktig som hemmets. Hon tog hjälp av en inredningsdesigner, Christel Stenberg, som förstod  känslan Malin vill förmedla och kunde konkretisera detta med olika material, färger och ljussättning.
– Det ökade upp budget rätt rejält men jag anser att det var värt varenda krona.

Som Malin redan har nämnt anser hon att personalen är deras största tillgång och har hon nu fick en möjlighet att skapa trivsel i form av miljö, färg och ljus. Hon ville inte missa tillfället. Det är ju så mycket lättare att bygga upp något från scratch än göra om, i alla fall i hennes huvud, nämner hon.
– Jag fick lite kommentarer i början när kartonger av ”rysch och pysch” anlände, att det kanske blev för mycket fokus på detta. Men när allt blev klart tror jag nog att alla är odelat positiva till det.

 Vad ger den nya designen för stämning?
– Det har gett den hemtrevliga känsla jag önskade och hur härligt är det inte att till fredagsfrukosten kunna välja att tända lite levande ljus eller varför inte mysbelysningen som jag kallar den och i lugn och ro reflektera över gångna veckan innan vi tänder upp och planerar nästa. Det blir även en del helgjobb, man måste få klart eller förbereda något och inte en gång sen vi flyttade in har detta känts betungande utan mer som att åka till ”det andra hemmet”.

Hur kommer det sig att de flesta inte bygger arbetsplatser så hemtrevliga?

– Jag tror att man kan missa vad den effekten kan skapa för känsla och energi eller lugn för den delen. Det är ett hårt tempo och högt tryck mesta tiden och man kanske helt enkelt inte hinner reflektera över det. Sen ska jag säga att jag genom mitt jobb ute på fält där jag besöker många företag varje år, ser att många lagt den energi och extra pengar på dessa utrymmen. Att komma till ett sådant företag gör en glad även som besökare och säger en hel del om företaget, så även det har jag tagit med mig i vår plan.

Responsen på det nya kontoret har varit odelad positiv. Malin ville att alla skulle tycka eller känna något när de klev in i hallen, bli lite förvånade och så har hon också upplevt det. Alla i personalen är väldigt nöjda även om man kanske vänjer sig snabbt, men så är det ju vi människor fungerar.
– Mitt nästa projekt, när snön försvinner är att skapa en uteplats med det lilla extra . Det blir vår första vår och sommar på plats så det ser jag fram emot!

Har du några tips till dem som vill satsa mer på unik inredningsstil?
– Inte mer än att man ska ha i åtanke att med små medel, för det behöver inte kosta så mycket mer, kan skapa en trivsam miljö som förhoppningsvis gör att de som ska vara där stor tid av sitt liv trivs bättre, känner sig uppskattade och stannar länge!

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Föregående artikel

Frukost i hälsans tecken

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA