Smart paketering gör det lättare för kunden att välja

Sessan Sjöholm och Niclas Schüler är ett par och bor i Viken mellan Helsingborg och Höganäs. Tillsammans driver de företaget Webmoose, som säljer webbsidor till ett lågt och fast pris. Det som gör de unika är paketeringen av deras produkter. De märkte tidigt att många kunder vill fatta så få beslut som möjligt och genom att paketera de olika delarna blir det lättare för kunden att välja i det som annars lätt uppfattas som en djungel.

An Nina Jansdotter

Niclas och Sessan har satsat på ett mobilt och flexibelt kontor.
– Det är när de vi är ute och träffar folk som vi gör business, berättar Sessan.
Hemmakontoret är deras bas men största delen av veckan sitter de ute på andra ställen: kontorshotell där de lånar plats, Scandic, Mindpark i Helsingborg, Örestrand i Strandbaden och snart även på hus 57 i Ängelholm.
– Vi älskar att kunna röra på oss och är mycket ute på nätverksträffar och möter kunderna i deras verksamheter. Vi kommer också att sitta en del på inkubatorer som vi inlett samarbete med runt om i Skåne, säger Niclas.

Hur kom ni in på företagande?
– När vi lärde känna varandra drev Niclas egen designbyrå och ett filmbolag och jag hade under många år jobbat på reklambyråer. När vi pratade företagande insåg vi hade väldigt lika bild av hur vi skulle vilja driva ett bolag. Det blev lika självklart att vi skulle driva företag ihop som det var att vi skulle leva ihop. Idéen föddes till en reklambyrå där vi valde klienter som vi kände respekt för och där det fanns en respekt tillbaka för det vi gjorde. Detta har mottagits väldigt väl och vi rullar på bra, säger  Sessan.

Idéen till Webmoose föddes när EGO fått flera webbsiteförfrågningar från mindre företag med begränsad budget.
– Vi hade ingen möjlighet att ta in dem i den konstellationen. Därför började vi fundera på ett upplägg där vi jobbade mer utifrån standardiserade moduler som var enkla att modifiera och sprang då på Divi som blev svaret på våra frågor. Och vips så föddes idéen till Webmoose, den trevliga älgen, berättar Niclas.

Det allra roligaste med att jobba med så vitt skilda branscher och företag som Niclas och Sessan gör är att de får lära sig så väldigt mycket om totalt skilda saker, anser de båda. Det kan vara ett studiobesök på ett slott på förmiddagen och en sväng om en gummifabrik på eftermiddagen eller en heldag i en underjordisk bunker.
– Det finns alltid en rolig historia att berätta. En annan fantastisk förmån att både jobba och leva ihop är ju att vi kan planera vår tid och vårt liv så att det fungerar för oss. Det är toppen att driva företag med sin partner och det finns alltid någon som vill lyssna hemma när man vill berätta något om jobbet, säger Sessan och skrattar.

Vad är er största utmaning?
– Det allra jobbigaste med att bara vara två är försöka att balansera sälj och produktion, säger Niclas.
Enligt honom blir det ofta en eller två säljveckor sen två eller tre intensiva produktionsveckor. En annan stor utmaning är att välja hur och när de ska skala upp utan att ge avkall på den sköna livsstil de byggt upp menar Sessan, som också tillägger att de både trodde att det skulle vara svårare att separera jobbet från det privata men det har fallit sig helt naturligt.

Vad har ni på gång just nu?
– Vi är för tillfället mitt i en produktionsfas så vi har ett tjugotal webbsidor som väntar på lansering. Ovanpå detta har vi inlett ett samarbete med en stor inkubator och jobbar på att få in fler då just startup-företag är perfekt anpassade för vår tjänst. Vi har även nyligen kopplat på två säljare som vi kommit i kontakt med som vi har stort förtroende för, säger Sessan.
Det finns en 3-års plan, men för Sessan och Niclas  är det viktigt att vara flexibla då de vet av erfarenhet att en för låst plan kan göra att man missar möjligheter på vägen.

Vidare så utvecklar de ständigt tjänsten Webmoose utifrån sina kunders behov och önskemål. De menar att de är väldigt lyhörda för vad nya och gamla kunder behöver och de justerar och lanserar nya paket löpande. Det senaste är support-paketet för den som vill ha hjälp snabbt och löpande.
– Många företagare har inte möjlighet eller lust att lägga en massa tid på att uppdatera och underhåla sin webbsida och då har vi ett paket där vi tar hand om allt – Vi letar bilder, publicerar nyheter och ser till så att sidan är uppdaterad och aktuell, säger Niclas.

Den livsstil som Webmoose låter paret ha är något de inte tar för givet eller vill riskera. De vill hålla hårt på att vara mobila och låta externa parter bli deras produktion och deras sälj.
– Med attraktiva paket för säljare och designers tror vi att vi kommer att växa så det gynnar både våra kunder, våra samarbetspartners och oss själva, säger Sessan.

Vad har ni för tips till andra som också vill fortsätta utveckla sina idéer?
– Det är så svårt att svara på men ett tips är väl att inte lyssna så jävla mycket på alla andra. Har du en idé som du tror på så spring med den. Testa! Det finns alldeles för många baksäteschaufförer i livet som säger sig sitta inne med svaren. Vi skulle kunna skriva en bok om alla dumma kommenterar vi fått sedan vi startade, avslutar Niclas.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!