Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringMarknadsför dig via Youtube

Marknadsför dig via Youtube

Marknadsföring via sociala medier har exploderat, men det gäller att vara kreativ och sticka ut för att nå ut i bruset. Det som kommer allt mer är rörligt material. Vi har pratat med experten Christoffer Björklund, som berättar varför han tycker att man ska satsa på videomarknadsföring, speciellt på Youtube.

Driver du ett företag med en idé som är komplex att förklara och vill du dela med dig av mycket tungt och tråkigt innehåll? Eller vill du sticka ut i det enorma bruset som är på nätet i dag? Då kan videos vara någonting för dig. Och det behöver inte vara så svårt… du har väl jämt telefonen i fickan?
– Träffar du en intressant person, passa då på att spela in en film. Gör inte du det kommer någon annan dra nytta av situationen. Här finns enorma möjligheter för företagare att marknadsföra sig. Men du måste börja nu för att inte konkurrenterna ska springa ifrån dig, säger Christoffer Björklund, grundare av Shortline.

Anledningen till att just videos går hem är enkel. De lämnar en känsla efter sig.
– Det är lättare att skapa de känslor man vill uppnå med en bra kombination av ljud och bild, tänk på hur du känner dig när du går hem från biografen efter att ha sett en bra film.
Kvaliteten på din film är inte det viktigaste, utan innehållet.
– Satsa på positivt innehåll där du delar med dig av relevant information till dina kunder. Då bygger du en relation.

Följ din passion
Förutom att skapa en känsla är film ett smidigt sätt att dela med sig av tråkig eller mycket tung information. Är informationen du vill få ut svår att förstå eller ska du dela med dig av mycket siffror kan man göra det via en animerad film.
– På så sätt kan man få ut mycket information på kort tid. Enligt mig är video det absolut starkaste mediet.
När det kommer till sociala medier föredrar Christoffer Youtube. Sen använder han Linkedin, Instagram och Facebook för att marknadsföra filmerna.
– Där måste du tänka långsiktigt, Youtube är en kanal där du inte kan köpa följare. Det är svårare att få prenumeranter på Youtube än vad det är är att få följare på Facebook och Instagram. Men de som tar steget och följer någon på Youtube är mer dedikerade, vilket ger en bättre relation med dig och kunden. Du får en bra och stadig följarbas.
Det som är viktigt om man vill ge sig in i Youtube-världen är att hitta sin nisch, sin passion.
– Egentligen gäller det alla sociala medier. Att hitta sin passion är så viktigt, annars kommer man snabbt att lägga av. Det går inte att pressa fram innehåll. Var på de plattformar du trivs bäst på och hitta din egen grej. Då får du mest ut av det.

Hur ska man gör för att få bra spridning på sin film?
– Var aktiv på forum och på sociala medier. Tänk video SEO, det är det inte många som gör. Google och Youtube är samma sak, de tänker på samma sätt.
Om Christoffer skulle ge ett råd skulle det vara; kör bara, testa!
– Börja bara, var inte rädd. Det finns så många faktorer som hindrar en från att lägga upp filmer. En är att man aldrig blir nöjd, det är jobbigt att se och höra sig själv på film.
Och det gäller att ha is i magen.
– Man har inte misslyckats för att man inte har 10 000 visningar direkt. 10 visningar kan vara så mycket mer värt än de mest virala filmerna. Allt beror på vem som tittar.
Någonting man ska ha i bakhuvudet innan man publicerar sin film är att tänka på vad du säger, det är enkelt att bli missförstådd.
– Ha sunt förnuft och fundera om det är relevant information du delar.

Om Shortline
Efter att Christoffer studerat Digitala specialeffekter för film startade han sitt företag, som nu funnits i tre år.
– När jag slutatde på högskolan var det väldigt tufft att hitta jobb inom Visual effects industrin i Sverige. Så jag fick anpassa mig. Jag har en bakgrund i media så det var väldigt naturligt att starta ett videoproduktionsbolag.
Han har en passion för att hjälpa andra företag med hur videos kan komma till nytta i sociala medier.
Han driver även den digitala Youtubekanalen Den digitala företagaren där han delar med sig av sina och andras erfarenheter.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X