Ingvar Kamprad – Från tändsticksförsäljare till möbelgigant

Att Ikea har varit med och satt Sverige på världskartan råder inga tvivel om. Det som en gång var en pojke på en cykel som sålde vad han kom över har växt till ett möbelimperium. Deras mest kända varumärke, bokhyllan Billy, säljs var tionde sekund någonstans i världen.

Den 30 mars 1926 i Pjätteryd föds den man som skulle komma att möblera ett stort antal hem världen över. Ingvar Kamprad var en sann entreprenör redan från barnsben. Som femåring började han sälja tändstickor för att ett par år senare cykla runt och sälja bland annat fisk och julglitter.
Möbeljättens historien har sin början 1943, då Ingvar var blott 17 år gammal. Eftersom han själv var omyndig fick hans pappa teckna firman Ikea, men det dröjde fyra år innan han skulle börja sälja möbler. Verksamheten startade med att Ingvar sålde saker han kom över, bland annat pennor, klockor, blomfrön, nylonstrumpbyxor, smycken och plånböcker, via postorder. Möbler kom med i bilden först 1947. Den första fysiska permanenta möbleutställningen öppnade 1953 i ett gammalt snickeri i Ingvars hemtrakt, Älmhult. Han var inte populär överallt, konkurrenterna var arga på den unga entreprenörens låga priser och övertalade leverantörer att bojkotta företaget. Men det stoppade inte Ingvar, i stället började Ikea 1955 att formge sina egna möbler. En medarbetare får ungefär vid samma tid den briljanta idén att skruva bort benen från bordet Lövet och skicka det i ett platt paket för att förenkla transporten för kunderna.

“En sjunkande vinst plockar fram massor med kilo hjärna i en organisation. Alla vet vad de har att göra. Nu gäller nya idéer”

1958 öppnar det första varuhuset – i Älmhult. Men hela konceptet, så som det ser ut i dag, introducerades 1971 i det än i dag största varuhuset i Kungens Kurva. Det byggdes först 1965, då med tag-själv-lager, men skadades i en brand 1970. I det varuhus som sedan byggdes upp fanns även restaurang samt självbetjäning på inredningsavdelningen.

ikea_i_almhult_1958_starta-driva-foretag

Köttbullar med lingon och potatis eller den symboliska femkronorskorven innan man åker hem hör ett Ikeabesök till. Ingvar har sagt att inga affärer görs på fastande mage, därför är restaurangen obligatorisk i alla varuhus. Detta har gjort Ikea till den största exportören av förädlade livsmedel från Sverige. Utanför kassorna hittar man en Swedish Food Market, vilket har fått utlandsboende svenskar att vallfärda till varuhusen i saknad av klassisk svensk husmanskost, så som sill, knäckebröd och julmust. Ett annat måste är lekrum för barnen eftersom Ingvar menar att ingen kan göra affärer med barn springandes runt benen.
Utlandsetableringen tog sin början 1963 i Oslo, för att 1973 sprida sig till Schweiz. 1985 nådde möbeljätten Usa i och med etableringen i Philadelphia. Ikea hittar till Asien och Shanghai i Kina 1998 och 2006 öppnar det första varuhuset i Japan.

Ikeavaruhusen i Kina fick stor uppmärksamhet i medier för ett par år sedan då det uppdagades att kineser letar sig till butikerna för att sova. Enligt DN:s korrespondent Torbjörn Petersson är det inget konstigt med fenomenet. Där bor man trångt så befolkningen tar sig gärna en tupplur på offentliga platser. Att de gärna sover en stund just på Ikea med sina stora sängavdelningar kan man ju förstå, dessutom ger varuhusen härlig värme om vintern och skön svalka på sommaren.
I dag förknippas Ikea med prisvärda möbler i praktiska förpackningar, vilket också går hand i hand med visionen att skapa en bättre vardag för alla. Affärsidén går ut på att erbjuda hemartiklar till så låga priser att så många som möjligt har råd att köpa dem. Anledningen till att de har kunnat pressa priserna så hårt är att de har byggt upp långvariga relationer med sina leverantörer, satsar på automatiserade tillverkningsprocesser och att volymerna de säljer är så stora.

Trots att Ingvar fyller 90 år i vår är han fortfarande aktiv i sitt livsverk, som i dag är världens största internationella inredningsföretag. Hans fokus ligger på medarbetarna och affärsstrategin, speciellt produktutvecklingen.

“Den bästa affären gjorde jag som ung affärsman då jag importerade 500 pennor för en krona styck från Paris. När jag sålde dem vidare fick jag ut 4,50… det gav en extremt bra vinst. Tänk, 500 gånger 3,50 kronor på ett bräde. Det gav mig blodad tand”
– Ingvar Kamprad

Att Ikea har satt sina spår, både i Sverige och i världen, är ett faktum. Det har startats företag, hemsidor och skrivits böcker med Ikea som grund. Mycket av det som görs går ut på att kreativa människor visar vad som går att göra med möblerna, Titta exempelvis på boken Remake Ikea och sidan Ikeahacker.net. Vi har även det svenska företaget Bemz, vars ide går ut på att göra designade överdrag för att ge Ikeamöbler ett nytt liv.
Liksom The Economist har ett Big Mac-index för att jämföra prisnivåerna mellan de olika länderna har Bloomberg tagit fram ett Billy-index, där man använder den välkända bokhyllan för att jämföra prisnivåerna i 43 olika länder.

Nu flyttar även möbeljätten in i tv-rutan. I 15 avsnitt utforskar Martina Haag och Mogge Sseruwagi livet i hemmet, framför allt i köket, i programmet Vad gafflar ni om. De kollar på nojor och situationer som hindrar oss från att umgås mer tillsammans. Programmet bygger på världsomfattande studier och undersökningar kring människors liv i och omkring köket som Ikea utfört under flera års tid. Programmet visas på Ikeas hemsida och på vadgafflarniom.se.

kungens_kurva11_starta-driva-foretag

Ikea i siffror
• År 2014 fanns 315 varuhus i världen, av dessa ligger 19 i Sverige.
• Ikea finns representerat i 27 länder.
• Förra året trycktes 217 miljoner kataloger på 30 olika språk.
• 1 002 företag från 51 länder levererar heminredning till varuhusen.
• 59 procent av tillverkningen sker i Europa.
• Under förra året gjordes 716 miljoner besök i varuhusen, webbplatsbesöken landade på 1,5 miljarder.
• På de olika varuhusen världen över jobbar 147 000 medarbetare.
• Det största varuhuset, Ikea Kungens Kurva är 63 200 kvadratmeter stort. Det näst största ligger i Shanghai Pudong och är 49 400 kvadratmeter.

Ikeaepoken
1940-talet: Ikea grundas 1943.
1950-talet: Under detta årtionde flyttas verksamheten till Älmhult, både den första katalogen och den första monterbara Ikeamöbeln ser dagens ljus. Teak är det material som folk efterfrågar.
1960-talet: Modematerialet teak ersätts av ek. Nu får folk plocka sina varor själv från tag-själv-lager och en del av produktionen flyttas utomlands.
1970-talet: Nu är det furu som är i ropet. Bokhyllan Billy ser dagens ljus och Europa berikas med Ikea-varuhus.
1980-talet: Kundklubben Ikea Family introduceras och vi efterfrågan mörkare möbler, metall och färgglada tyger med tryck.
1990-talet: Hemmen ljusas upp med vitt, silver och björk. Barnen får en egen del i varuhusen och produktionen växer.
2000-talet: Sortimentet blir tillgängligt via e-handel och nu satsas på stark produktdesign. Fokus ligger på socialt arbete och hållbar produktion.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

Kommentarer

  • Ingvar Kamprad och kreativiteten – hejkreativ.se 7 mars, 2017 at 15:24

    […] Ingvar Kamprad – Från tändsticksförsäljare till möbelgigant […]

    Reply

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA