Thursday, April 18, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapTipsSå syns du i...

Så syns du i sociala medier

1,3 miljarder människor använder Facebook varje dag. Inte konstigt att det som företagare är svårt att konkurrera om användarnas uppmärksamhet. Speciellt nu då Facebook under 2018 då Facebook gör om sin plattform för att fokusera på material publicerat av vänner och familj. Det innebär att marknadsföring kommer att få mindre utrymme i nyhetsflödet.
Digitalsnack, en av Sveriges största podcasts om sociala medier som drivs av Jenni Laapotti och Cecilia Victoria Åslund.

Sätt tydliga mål
Utan mål är det svårt att veta vad era aktiviteter i sociala medier faktiskt ger. Ska organisationen bygga ett varumärke, sälja produkter eller konvertera trafik till er blogg? Att definiera tydliga mål för organisationens sociala mediekanaler är A och O för att lyckas. Genom att sätta tydliga och mätbara mål blir det betydligt lättare att skapa rätt innehåll och mäta effekten.

Fokusera på nytta
Många som publicerar innehåll i sociala medier ställer sig frågan – vad ska vi publicera i våra kanaler? Ofta glömmer organisationer vilka man kommunicerar till. Fråga istället – vad vill våra följare läsa, se eller höra? Är det tips och tricks, erbjudanden eller inspiration? Ge nytta till era följare på sociala medier så kommer de ge kärlek tillbaka.

Stick ut från mängden
Hur sticker ett företag ut från mängden i sociala medier? Genom att vara unikt. Ställ dig frågan – varför finns vi? Vad gör vi som skiljer oss från andra organisationer? Arbeta med att bygga din organisations identitet och det som gör er unika. Det kan vara ett skräddarsytt bildspråk, storytelling eller andra egenskaper.

Ambassadörer
Sociala medier för företag är fantastiskt, men inget företag kan egentligen mäta sig med intresset från en livs levande person. Exempelvis är nätverk som Twitter och LinkedIn byggda för att du som person ska engagerar dig genom att dela intressant innehåll och nätverka med andra människor i nätverket. Att kombinera en bra och tydlig strategi för ditt företags närvaro på sociala medier tillsammans med din egna personliga touch är ett vinnande koncept!

Bygg ett digitalt ekosystem
Att få effekt genom att bara använda en enskild kanal är svårt. Bygg ditt digitala ekosystem genom att synkronisera flera kanaler som arbetar tillsammans. Använd webb tillsammans med en inspirationsblogg, jobba med räckvidden från dina egna kanaler, såväl som andras kanaler för att driva trafik, men också genom nyhetsbrev till de trognaste följarna. Ekosystemet kan också vara ett sätt att skapa ett community där personer delar med sig av tips, exempelvis genom en blogg eller på olika social mediekanaler, vloggar eller poddar som intervjuar andra personer.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X