Hur tar du hand om dina kunder?

Efter att du har sålt in din produkt eller tjänst sker nästa kontakt med kunden när fakturan skickas. Känner du igen dig? Med ett nyhetsbrev kan du enkelt underhålla dina kunder på ett uppskattat och enkelt sätt. Nyhetsbrev är även ett effektivt sätt att locka nya kunder.

Visste du att det kostar tio gånger så mycket att skaffa en ny kund som att vårda en befintlig? Där kommer nyhetsbrevet in.
– Företagare fokuserar många gånger på att skaffa nya kunder och de befintliga glöms bort. Själva hjärtat, syftet med nyhetsbrev är att skapa och bygga en långsiktig relation, säger Martin Zimmerman, grundare och vd för Get a Newsletter.

Hur bygger man upp ett bra nyhetsbrev?
– Framför allt genom att leverera värde som första fokusområde. Bjud på din egen kunskap. Prata inte bara om kom och köp och titta hur duktig jag är. Visa vad du kan göra för mottagaren och vad denne kan få för glädje av det du skickar. Jag brukar säga att du ska tänka 80 procent relationsbyggande kommunikation och 20 procent sälj, det vill säga mer fokus på hur du kan hjälpa dina mottagare. Ge värde och avsluta med en föräljningspitch i linje med det du har pratat om.
Man måste tänka på att ha en tydlig avsändare, så att mottagaren förstår vem som skickat nyhetsbrevet. Ha även med tydliga kontaktuppgifter ifall en fråga skulle uppstå.
En av de stora fördelarna med att skicka nyhetsbrev jämfört med att bara marknadsföra sig på sociala medier är att man äger adresserna.
– Genom att äga dem har man kontroll över sitt kundregister. Jämför du med Facebook är det inte allt för länge sedan det börsnoterades och ägarna ville börja tjäna pengar, vilket har gjort att kommunikationen har blivit sämre. Man når inte längre ut till alla sina följare, utan får istället betala för att marknadsföra sina inlägg.
Om man tittar på statistiken berättar Martin att sociala medier levererar 8-10 gånger pengarna.
– Jobbar man på ett bra sätt med nyhetsbrev kan man komma upp till 42 gånger pengarna.

Testa dig fram
Det finns ingen magisk mall på hur nyhetsbrev ska se ut. Som i så många fall beror det på företaget och verksamheten.
– Likväl som att det finns en mängd olika kläder och alla kläder passar inte till alla människor, samma sak är det med nyhetsbrev. Titta på vad du har för verksamhet och framför allt vilket värde du kan leverera.

Hur ofta ska man skicka nyhetsbrev?
– När du har något av värde att berätta.
På frågan om det finns några dagar och tidpunkter som passar bättre att skicka nyhetsbrev på svarar Martin att det beror på målgruppen.
– När man har gjort undersökningar och kommit fram till att tisdagsförmiddagar passar bäst skickar alla sina nyhetsbrev då. Helt plötsligt funkar då den dagen sämst. Försök att testa olika tidpunkter för ditt nyhetsbrev. Är målgruppen barnfamiljer har de en tidpunkt där de läser mail, egenföretagare kan ha en annan tidpunkt som passar bättre.
För att bygga upp sitt adressregister rekommenderar Martin att man börjar med att prata med dem man redan känner.
– Använd ditt befintliga kundregister och börja bygga därifrån. Varje gång du träffar någon, passa på att fråga om de vill ha ditt nyhetsbrev.
Man kan även använda andra kanaler, exempelvis sociala medier och hemsidan för att samla in adresser på nya, potentiella kunder. De nya kontakterna bearbetas sedan med hjälp av nyhetsbrevet.
– Det kanske inte blir någon affär i dag, men över tid bygger man ett förtroende som gör att det blir lojala och långsiktiga kunder. I snitt tar det 6-8 kontakter innan en potentiell kund handlar.
Något Martin dock avråder från är att köpa adresser, som man sedan börjar skicka nyhetsbrev till helt plötsligt.
– Kvaliteten på köpta adresser är dålig, mottagaren uppfattar då brevet som spam. Att skicka nyhetsbrev till köpta adresser ger varumärket ett dåligt rykte. Jag brukar säga att man ska se mottagarna som sina bästa vänner. Om man köper listor är det som att betala någon för att bli kompis, det blir inte genuint.

Glöm inte att följa upp
Som med allt annat man gör måste man följa upp resultatet av sitt nyhetsbrev. Det man främst tittar på är öppningsfrekvensen.
– Vad som är bra varierar, det viktigaste är att mäta mot föregående utskick och aktivt jobba för att öka öppningsfrekvensen. Tittar man generellt är någonstans mellan 18 och 22 procent en rimlig öppningsfrekvens.

Du har byggt upp ett företag som bara fokuserar på nyhetsbrev, varför intresserar det dig?
– Jag tycker att nyhetsbrev är ett fantastiskt sätt att kommunicera på mottagarens villkor. Ett mail i inkorgen behöver du inte läsa direkt, det ligger och väntar tills du är redo att läsa det. Jämför man med sociala medier och annan typ av kommunikation måste oftast mottagaren vara redo att ta emot ditt budskap direkt när du sänder det. Misstaget att bara fokusera på att jaga nya kunder har även jag gjort. En dag ramlade jag över ett femtiotal visitkort jag samlat på mig under åren, då slog det mig att jag satt på en guldgruva.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

ROI och varumärkesbyggande

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA