Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuElaine hjälper dig få...

Elaine hjälper dig få folk att vilja lyssna

Intresset för kommunikation har alltid funnits hos retorikexperten Elaine Eksvärd. Så länge du har någonting att säga hjälper hon dig hur du ska få folk att vilja lyssna på dig. Men företagande var inte en självklarhet för Elaine, det var mer svårigheterna att få jobb som inte gav henne något annat val än att starta eget. Nu är hon istället arbetsgivare åt åtta anställda på retorikbyrån Snacka Snyggt, som hon driver tillsammans med sin man.

Har du massor att säga, men vet inte riktigt hur du ska få fram det? Ett tips är att ta hjälp av retorikexperten Elaine Eksvärd, vars intresse för retorik väcktes tidigt.
– Som barn var jag en tänkare, men även en pratare. Kommunikation är länken mellan oss och andra människor. Om den länken fungerar blir livet bättre. Oavsett om det handlar om en presentation, ett samtal med en släkting eller ett lönesamtal.

I dag driver Elaine fyra olika företag, men att hon skulle bli egenföretagare var inte självklart.
– Nej, jag kommer från en arbetarfamilj där betala räkningarna var största prio. Att starta eget fanns inte på kartan. Men jag tror att våra barn kommer att vara mer präglade av företagande. De kommer att inse vad det går att göra. Jag var heller inte någon vidare anställd. När jag jobbade på Konsum var jag bra i kassan, men jag pratade för mycket med kunderna. Och jag tyckte inte att det var så noggrant om man åt några nävar godis.

Så här i efterhand kan Elaine känna att hon stannade kvar på Konsum för länge.
– Det var tryggt, men tillslut fick jag sparken. Det var en spark i rätt riktning, men jag hade en vision att säga upp mig med huvudet högt.

Hon började jobba på tidningen Gringo, som senare gick i konkurs, men utbildningsprojektet Zebra, som Elaine jobbade med gick bra.
– Vid konkursen sa chefen till mig att fortsätta med det själv. Det var fantastiskt, men jag var rädd för att stå där själv. Hur gör man?
Den enskilda firman hon hade gjordes om till aktiebolaget Elaine AB, i vilket hon föreläser och ger ut böcker.

Att hon även blev författare kom också det sig utav en slump. Under en föreläsning på Södra Teatern i Stockholm satt förläggaren Anders Sjöqvist från Bonnier i publiken. Efter föreläsningen ringde han och undrade om hon ville skriva en bok.
– Helt galet. Jag trodde att man först skulle skriva i tre år och sen gå runt och knacka dörr och få vänta länge på svar. Varje år sätter jag upp nyårsmål, det året hade jag bestämt mig för att tacka ja till utmaningar även om de gjorde mig rädd. Så självklart tackade jag ja.

Resultatet blev boken Härskarteknik – den fula vägen till makt. Skriva är någonting hon verkligen tycker om, därför har det nu blivit sex stycken böcker.

Presentatörens snuttefilt
Retorikbyrån Snacka Snyggt startade hon tillsammans med sin man Gustav Eksvärd 2010.

Hur fungerar det att driva företag tillsammans med sin man?
– Det är enda sättet att få ett liv ihop. Jag for och flög över hela Norden och Gustav jobbade på Scania. Att han tog klivet ur det efter 18 år var jättemodigt. Nu kan vi ha semestrar ihop. Första året Gustav var min agent i Elaine AB ökade omsättningen från en till två miljoner kronor, tack vare honom. Han har en fin kontakt med kunder och är bra på att räkna. Jag är bra på att prata, skrattar hon.

“Jag vill ta retoriken från talarstolen till vardagen. Istället för aristoteles och martin luther king vill jag lyfta fram förebilder som Hans Rosling, Tilde de Paula och Ellen Degeneres. Människor som pratar både inspirerande och så många förstår”

Visionen i Snacka Snyggt är att vara skapa Sveriges skickligaste kommunikatörer med hjälp av modern retorik.
– Jag vill ta retoriken från talarstolen till vardagen. Istället för Aristoteles och Martin Luther King vill jag lyfta fram förebilder som Hans Rosling, Tilde de Paula och Ellen Degeneres. Människor som pratar både inspirerande och så många förstår.

Någon specifik målgrupp finns inte, allt som behövs är att kunderna har någonting att säga, retorikbyråns uppdrag är att det landar snyggt.
– Politiker, jurister och mikrobiologer går samma kurs, det handlar om samma verktyg för att slipa kommunikationen.

På frågan om varför vi har så svårt att prata, speciellt inför andra svarar Elaine att det delvis beror en gammal överlevnadsinstinkt som sitter kvar i oss.
– Reptilhjärnan slår till. Att stå framför en främmande flock är förenat med livsfara, men ju mer man utsätter sig för det desto bättre blir det.

Elaine berättar att när du ska presentera ditt företag ska du skippa bakgrundsinformationen och lyfta fram det mest relevanta.
– Identifiera vad som är bäst med din lösning så att andra förstår vilken nytta de kan ha av den. Presentera även liknande alternativ och berätta varför ditt är unikt.

Just det unika tänkte hon på när det var dags att välja namn till företaget.
– Jag ville skilja mig från det antika Grekland och de som hävdar att man ska prata prydligt, vi är annorlunda. ”Snacka snyggt” kändes närmare ett autentiskt och personligt tilltal. Jag tror att fler vill lyssna på människor som pratar som de pratar med vänner och familj. Just det vill vi dra fram ur kunderna. Bort med roboten och fram med det mänskliga.

“Jag är en riktig doer och jag vill göra skillnad. Jag har sagt åt gustav att stoppa mig om jag gör galna saker, men än så länge har han inte stoppat mig. Han gillar det jag gör”

Ett misstag företagare gör när de ska presentera sina företag är att de är för självmedvetna.
– Titta på Hans Rosling, fokus ligger inte på honom, utan på budskapet. Tänk också på att ditt bästa hjälpmedel är du själv, inte en powerpoint. Jag brukar kalla det för presentatörens snuttefilt. Om du ska visa en bild ska den ha ett budskap.

Skrytkalas och läskiga strateger
I dag har Elaine åtta anställda på Snacka Snyggt, men att hitta rätt personal var inte det enklaste i början.
– Arbetsintervjuer är rena skrytkalas och man kan lätt bli imponerad. Jag var alldeles för godtrogen och gick på några nitar, det är väl klart att folk talar sanning, tänkte jag. Nu är jag noggrann med att ringa upp alla referenser och jag berättar tydligt vad vi förväntar oss. Jag har blivit bättre på att hitta rätt personer.

Hur arbetar du för att behålla bra personal?
– Lyssnar på dem och får dem att växa. Det är svårt att hitta dem som inte är för insnöade i det antika Grekland så alla får gå en snacka snyggt-skola.

Elaine är en uppskattad föreläsare och författare. Hon vann Årets Talare och hon syns i tidningar och på tv. Självklart blir man ju nyfiken på hur hon gjorde för att sälja in sig i början.
– Jag har inte sålt in mig själv, utan snarare gjort retoriken tillgänglig. Jag har varit noggrann med att ta exempel som folk kan relatera till.

Något som hjälp Elaine att få rätt kunder är sociala medier.
– Jag tycker om att bjuda på mig själv och lägger upp när jag gör fuldanser i hissen. Det attraherar sköna kunder och skrämmer bort dem som hellre vill ha de prydliga pratarna. Visst var det läskigt i början, tänk om jag skulle skrämma bort alla kunder. Men det har fungerat.

Hon värderar ärliga relationer högt, människor som är trevliga på riktigt.
– Jag är ingen strateg, jag tycker att de är läskiga. Jag hjälper gärna folk framåt eftersom jag blivit hjälpt, men det får gärna finnas hjärta med utöver strategier. Under mina år har jag träffat många människor som har hjälpt mig. Bland annat min mentor Paul Ronge och karin magnusson, som tog in mig som regelbunden skribent i Aftonbladet och på Gomorron Sverige i SVT som retorikexpert. Nu har Nyhetsmorgon i tv4 gett mig förtroendet att ha en egen slot, Fixa vardagssnacket. Det är så kul att de vågar satsa på mig.

Socialt företagande
Förra året startade Elaine sitt tredje företag – Socialt Kapital, där hon tar betalt för sociala medier.
– Jag började blogga som ett socialt experiment 2010 och blev snabbt en av sveriges 10 största bloggare. Nu ligger jag på plats 14. Då kapitaliserade jag inte på bloggen.

Elaine kom på att hon vill jobba för att motverka sexuellt utnyttjande av barn och tänkte på hur hon skulle finansiera ett sådant projekt.
– Nu bloggar jag på Mama och fakturerar varje månad.

Pengarna Socialt Kapital får in pumpar hon in i senaste företaget Tre ska bli noll. I varje klass blir tre barn sexuellt utnyttjad, hon strävar efter att den siffran ska bli noll.
– Jag tror att man måste börja med utbildning, därför har vi tagit fram förskolebrevet. Vi jobbar med att förebygga sexuella övergrepp genom att samarbeta med förskolor och informera både barn och vuxna om barnens integritet. Jag är en riktig doer och jag vill göra skillnad. Jag har sagt åt Gustav att stoppa mig om jag gör galna saker, men än så länge har han inte stoppat mig. Han gillar det jag gör.

Elaine tipsar
• Att starta företag är ett speciellt steg att ta. Se till att ha bra support av ja-sägare runt dig. Men även realister som säger vad de tycker.
• Var prestigelös, i början hade jag åtta kurser som jag fick ta bort eftersom kunderna inte ville ha dem. De två jag behöll är våra mest populära kurser, Snacka Snyggt och Lilla Gumman.
• Inspireras av andra branscher, det är så häftigt med positiva förebilder från flera olika håll.
• Tänk på att det inte finns några misslyckanden. Det är tillfällen att lära sig av.

 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X