Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapIdéer, högt tempo och...

Idéer, högt tempo och spännande möten

Unga företagare har en annan syn på livet, de vill inte arbeta nio till fem. De drivs av lust och de vill att det ska gå undan, vilket gör att många av dem når framgång snabbt. Just nu satsar NyföretagarCentrum på sitt koncept Ung & Eget, med visionen om att eget företag ska vara ett lika självklart alternativ som första anställningen.

NyföretagarCentrum Söder kokar denna torsdag. Unga entreprenörer som vill påbörja Ung & Egets mentorprogram i ett av rummen och nya svenskar som går en kurs i hur det går till att starta och driva företag i ett annat. Mellan rummen springer Elisabet Sannas, ansvarig för konceptet Ung & Eget och Inger Wickbom, ansvarig för mentorprogrammet i Stockholm.

– Jag har länge tänkt att vi borde göra en satsning på ungt företagande. Vi vill att företagande är någonting man tänker på i lika hög utsträckning som att få första jobbet, säger Elisabet.

Idéer finns det gott om, det som saknas är pengar att genomföra dem.

Av en slump kom NyföretagarCentrum i kontakt med världens största entreprenörskapsorganisation, YBI, Youth Business International. Via dem fick de tillgång till ansökningar om bidrag från stora investmentbankers stiftelser. Från bland annat Citi Foundation och J.P. Morgan Foundation fick de kapital för att utveckla konceptet Ung & Eget. Under första omgången, som har pågått från 2015, har de hjälpt 2 500 människor mellan 18 och 35 år, och av dessa har 600 redan startat företag.

– Nästa vända startar till hösten. Då har de sänkt åldern till 16-35 år, varav hälften av dem vi hjälper ska vara mellan 16-25 år. Det blir en utmaning att hitta dem, säger Elisabet.

Både Elisabet och Inger gillar att jobba med unga företagare.

– Yngre generationen är lustdriven, vi är mer plikttrogna. Många av dem skulle inte klara av att jobba 9–17 och måste därför greja sitt eget, säger Elisabet.

– Vår generation är mer inne på anställningsformen, vi är uppfostrade så. Jag kan träffa 21-åringar som säger att de tänkt så länge på att starta företag och ett år senare är de framgångsrika. Det handlar om den mentala inställningen, fortsätter Inger.   

Erbjuder mentorskap

NyföretagarCentrum har ett mentorprogram som sträcker sig över ett år. Det nya programmet, mot unga företagare, är under ett halvår.

– Vi har gjort det kortare och mer intensivt i och med att det handlar om unga entreprenörer. Det är roligare med kortare program, det händer så mycket mer, säger Inger.

För att få vara med måste man ha gått på rådgivning innan och man måste delta på nätverksträffarna en gång i månaden. Inger går igenom företagarnas behov, vilken nivå de ligger på, bransch och vad de vill göra. Sen parar hon ihop mentor med adept.

– Mentorer ska ha stora öron och liten mun. De ska inte sitta med skattepapper utan jobba med utvecklingen av företaget och bjuda in till sina nätverk.

Adepterna i Ung & Egets mentorprogram börjar strömma in för kvällens nätverksträff. Det är spännande företag som sysslar med allt från bemanning och catering till en concept-store på nätet med inriktning på hållbarhet och naturlig hudvård med sheasmör. De berättar om vad som hänt sen sist de träffades och Inger parar aktivt ihop dem. Vilka borde prata med varandra just i de skeden de ligger nu. Hon berättar att hon tagit med ett av företagen till ett av hennes nätverk och uppmanar adepterna att bjuda in och hjälpa varandra i olika sammanhang.

Sen presenteras kvällens talare, Elena Krivovyaz, som berättar om hur man ska öka sin synlighet och stärka sitt varumärke genom marknadsföring på nätet.

Efteråt passar jag på att haffa Uno Hedin och Martin Forssberg, som i höstas startade bemanningsföretaget Submit.

Varför ville ni gå med i mentorprogrammet för unga företagare?

– Vi är säljare i botten och har koll på det, men vi visste ingenting om att driva företag, säger Martin.

– Jag hade läst på om mentorskap och tyckte att det lät som ett intressant upplägg, fortsätter Uno.

Ingen av killarna har drivit företag tidigare och de hade inte heller någon erfarenhet från bemanningsbranschen.

– Hela kalaset är ett wildcard egentligen. Det är fantastiskt att få höra hur andra har gjort i början och få hjälp med hur vi ska ta företaget till nästa nivå, säger Martin.

Än så länge har de haft två träffar med sin mentor Filip Ghanime.

– Han tar upp frågor som vi inte tänkt på, säger Uno.

– Det han bidragit mest med är vår affärsplan. Vi tyckte att den var tråkig att skriva, vi gjorde den för att vi måste. Nu har vi fått hemläxa att skriva en affärsplan som vi kan stå för, fortsätter Martin.

– Vi håller på att ta fram en en PowerPoint med det vi tror på. Den kommer vi även att kunna ta med oss på kundmöten.

– Den kommer att bli ett verktyg som vi kommer kunna använda vid flera olika tillfällen, det hade vi aldrig tänkt på. Kort och gott så har mentorn hjälpt oss med att väcka frågor som inte fanns. 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X