Thursday, April 18, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuDigitalt möter analogt

Digitalt möter analogt

Amatörfotografen Sven Burman försökte hitta ett forum där han kunde sälja bilder. Men som amatör är det svårt att komma in på de e-handelsplatser som finns. Då byggde han en egen marknadsplats på nätet, Printler, där fotografer kan skapa sina egna gallerier. Nu, två år senare, har nästan 2 000 fotografer lagt upp över 15 000 fotografier.

En av de heta branscherna för unga företagare är marknadsplatser. En som hakade på trenden redan för två år sedan är Sven Burman, då han fick idén till Printler.

– Sedan jag var nio år och fick min första kamera har fotografi varit en stor hobby. Under 2013-2015 fotograferade jag intensivt och försökte hitta en sajt där jag kunde sälja prints, bilder och posters. Jag hittade ingen och tänkte att det måste finnas tusentals andra som också letar efter samma sak. Grunden till företaget är mitt eget behov.

Det finns en uppsjö med e-handelsplatser och webbshoppar där det säljs fotokonst. Av kända fotografer. Men som amatör är det omöjligt att komma in.

– Därför byggde jag just en marknadsplats. Vem som helst kan registrera ett galleri. När en fotograf har lagt upp bilder följer en granskningsperiod för att vi ska kunna säkerställa hyfsad kvalitet. Men vi har bara nekat fem av hundra.

Från början var tanken att främst satsa på exklusiva limited edition-tavlor. Sven skulle göra det fysiska galleriet digitalt.

– Snabbt efter lanseringen fick jag skruva på idén.  Jag märkte att en poster fungerar bäst som instegsprodukt, människor köper inte det exklusiva online i samma utsträckning. Printler hade inte haft samma tillväxt om vi inte hade bytt fokus. Vi är hela tiden på tårna och skruvar och ändrar.  

Svens marknadsplats har vuxit snabbt, nu har sidan nästan 2 000 fotografer som har lagt upp 15 000 bilder.

– Vi har vuxit fort och vill fortsätta att växa. Det är så billigt att lagra bilder i molnet, hosting kostar i stort sett ingenting.

Han har inte heller några stora kostnader för lager, då alla bilder säljs on demand, de printas efter beställning.

Varför tror du att det har växt så snabbt?

– Vi hade en bra strategi i början och rekryterade tio stora instagramfotografer med mellan 50 000 och 100 000 följare. De fick en bra deal med större förtjänst vid försäljning. De har pratat om Printler i sina kanaler och på så sätt verifierat tjänsten. Den modellen har fungerat bra i Sverige.

Strategin har även fungerat för att locka kunder till sidan.

– Fotograferna lockar sina egna kunder och hjälper oss att sprida ordet. Vi har även jobbat hårt med att bearbeta marknaden genom sociala medier, influencers och retargeting ads.

Samma strategi går Sven efter när han nu vill ut i världen.

– Nu söker vi ambassadörer i andra länder för att göra samma resa. Eu är vårt primära fokus, men vi tittar även på stora nationer i andra kontinenter. Vi har tittat på andra startups som har gjort liknande saker, bland annat Daniel Wellington och NA-KD. De har gasat från start och byggt världens hype med hjälp av influencers.

Företaget bygger han från The Great Northern i Skellefteå.

– Det är ett hus med kreativa och digitala näringar. Här finns acceleratorer och inkubatorer, Arctic Business Incubator har hjälpt oss. Vi har fått fantastiskt stöd och tillgång till deras nätverk. Bland annat med hur man pitchar och pratar med investerare och vilka nyckeltal de vill ha.

Det visade sig bära frukt. Nyligen gick Thoren Tillväxt in med två miljoner kronor i Printler.

– Jag tror det är svårt att bara ringa investerare innan någon har validerat ditt jobb. De får så många förfrågningar och det är svårt för dem att plocka ur russinen ur kakan tidigt. Därför är det viktigt att ha ett nätverk med kontakter.

Sven tycker att det är fantastiskt att få bygga någonting från scratch. Men det är också en utmaning. Han insåg redan från början att han inte hade den tekniska kompetensen att bygga marknadsplatsen. Därför kontaktade han den digitala byrån Björnmamman i Skellefteå. De startade företaget tillsammans.

– Nu har vi även tagit in två tjejer som bearbetar marknaden. Vår tillväxtprognos är brant och jag hoppas att det går som vi vill. Nu när vi har tagit in pengar vill de se att det rör på sig.  

Sven tipsar

Starta företag tillsammans med någon, det gör skillnad. Ett plus ett blir inte två, utan tre eller fyra.

Om du har en skalbar idé och ett företag av startup-natur, gå till en inkubator eller ta stöd av någon annan. Vi har bland annat fått hjälp med juridiska frågor, skatter, moms och hur man mäter kampanjer. Det är guld värt.

Var vaksam, ta till dig insikter och var beredd på att skruva idén. Många gör fel i att hålla fast vid sin idé som sten, även om den inte fungerar på marknaden.

Fotokonsten som funkar

Gällande trender just nu är svartvitt, abstrakt, minimalistiskt, arkitektur, street, porträtt och i viss mån landskap i nedtonade färger.

Vill man bli en av Printlers fotografer tipsar Sven om att man måste tänka ur kundperspektivet, fundera över vad de vill hänga på väggarna.

– De bilder som funkar bäst på Instagram är kanske inte de som funkar på väggarna.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X