Storytelling – hjälper folk att nå ut med sin berättelse

Åsa Rydhard kallar sig storydesigner och hon driver Storyakademin där hon hjälper företag med storybranding och att använda storytelling för att förmedla sitt budskap. Det omfattar allt från att vara intressant i minglet till att vara intressant som föreläsare. Framförallt handlar det om att ”pitcha hem affärer” och att få folk att föra din berättelse vidare så att dina kunder hittar till dig.

Redan i sin tidigare roll som pastor använde Åsa sig av storytelling som kommunikatör. En bra story träffar ”rätt i hjärtat” och kan färdas långt, både i tid och rum. Stories är, enligt henne ett oslagbart redskap för att inspirera, informera och motivera. Gärna i den ordningen
– När jag sedan gick vidare och studerade till en Mastersexamen vid Lunds universitet i Mater in Applied Cultural Analysis, MACA, fick jag tillfälle att utveckla ett metodiskt sätt att arbeta strategiskt med storytelling.

Vad är det bästa med att hjälpa företagare med storytelling?
– Det bästa är alla intressanta människor jag får möta och höra deras berättelser. Att sedan få följa dem i deras utveckling till att börja använda sina stories som ett redskap är fantastiskt roligt. Speciellt när de återkopplar om sina framgångar som företagare.

Vad är det mest utmanande?
– Den största utmaningen är nog att få företagarna att börja ta plats. Jag brukar säga att jag gör människor lite mer synliga än vad de tycker är bekvämt. Och det är sant! Vanligtvis vill de gömma sig bakom sitt kunnande, produkt eller tjänst och inte synas alls.

Det vanligaste misstaget är, enligt Åsa, för det första att man inte vågar ta plats och fånga sin publiks intresse med en bra story och för det andra att man tror att det bara är att ”prata på” utan förberedelse. Men alla goda presentatörer vet att en bra presentatör jobbar hårt på sitt material. Sist men inte minst är man omedveten om att oavsett var och när man ska presentera sig så handlar det om att gå in i en dialog med ”publiken”.  Oavsett om du minglar på affärsscenen eller håller en längre presentation behöver du tänka igenom vem du pratar till, påpekar hon med eftertyck.

Vad har du på gång just nu?
– Just nu drar jag igång inspelningarna av en serie intervjuer/talkshows med intressanta människor jag möter. De publiceras på YouTube och Storyakademins Facebooksida. Hösten är också en tid då jag startar upp arbetet med nya klienter som vill bli bättre på att berätta om sig själva och kanske även få hjälp att skriva en föreläsning. Sist men inte minst ser jag fram emot mina kommande föreläsningar både i Stockholm men framförallt den i Milano. Då kör jag min Keynote Rock Your Story with a 7s pitch.

Vad vill du ge för råd till de som vill bli bättre på att presentera sin ide?
– Mitt bästa råd till alla som ska presentera en ide, starta ett företag eller skriva en föreläsning är att börja med att skriva en story på 7 sekunder som presenterar kärnan i det de vill åstadkomma. Det är en fantastisk övning som ger dig fokus och tydlighet i det du kommunicerar. Kan du få andra intresserade på så kort tid så kan du erövra världen!

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA