Marknadsföring 2.0

2016 var marketing automation ett av de stora modeorden inom företagarvärlden, men få företag har kommit loss och verkligen automatiserat sin marknadsföring. Att skicka information till både blivande och befintliga kunder baserad på hur de har betett sig i dina kanaler tidigare är viktigt oavsett storlek på företag. Annars kan dina utskick lätt uppfattas som spam.

Nu när digitaliseringståget åker allt snabbare gäller det att hoppa på och ta vara på de möjligheter som ges. När det kommer till marknadsföringen kan den automatiseras och med rätt budskap till rätt person kommer affärerna att blomstra. Vi träffade Peter och Sarah Watz, ägare av Pixpro som specialiserat sig på att transformera företag, för att höra vad det egentligen innebär.

– Det vanligaste är att företag har mailsystem som skickar ut samma information till alla. Marketing automation innebär beteendedriven marknadsföring. Beroende på vad mottagaren klickar på när de får ett mail är utfallet olika. För mindre företag är detta rocket science, men det behöver inte vara så svårt med rätt rådgivning och system, säger Sarah.

Om man inte anpassar innehållet så att det blir mer relevant för mottagaren kan det lätt uppfattas som spam. Är innehållet relevant blir mottagaren mer engagerad i avsändaren.

Att leda mottagaren till olika landningssidor beroende på beteende kan kännas som tidskrävande, visst i början, men har man gjort det en gång flyter det sedan på.

Dagens kunder kollar noggrant upp produkter de är intresserade av innan de går till en återförsäljare och överallt lämnar de spår.

– I dag har säljare i princip ingen möjlighet att påverka oss kunder, vi vet redan vad vi vill ha. Vi är så pålästa. Därför är det viktigt att bygga relationer i ett tidigt stadium på nätet, säger Peter.   

Man kan bygga och stärka relationer på flera sätt, exempelvis i leveransprocessen. Skicka med något som wow:ar kunden.

– Förr sa man att en nöjd kund berättar det för 3-4 kompisar, en missnöjd till 12-14. Men det var före de sociala medierna kom. Därför är det än viktigare med personifierad uppföljning och marknadsföring. Även för mindre företag, säger han.

Peter berättar att när någon går in på hans sida och anmäler sig att få inspirationsmail får de automatiskt två mail. Ett tack och det senaste inspirationsmailet som gick ut, med olika erbjudanden på hans tjänster.

– Besökare har förväntningar att få respons direkt, det går inte att samla allt och göra utskick en gång i veckan.

Lyckas man fånga upp kunder på nätet som visat intresse krävs inga säljavdelningar som ringer kalla samtal.

Varför ta hjälp med marknadsföringen?

Om man ska lägga ut något i företaget på extern part är ofta bokföring det man tänker på först. Att lägga ut marknadsföringen är precis lika värdefullt.

– Småföretagare värderar inte sin tid, de säger att det kostar inte någonting om jag gör det själv. Det är den största lögnen för småföretagare i Sverige. Slå ut din lön, din hyra och andra kostnader så får du se vad du kostar per timme, säger Peter.

– Ofta är man stressad och oplanerad när man gör sina marknadsföringsutskick. Det gäller att ha en tydlig strategi. Vad är syftet med innehållet, vem är din målgrupp och vilket problem ska du lösa? Som företagare kan man lätt bli insnöad, man förväntar sig en viss kunskap hos mottagaren. Fördelen med en extern part är att den ser företaget utifrån. Vi analyserar målgruppen, presenterar företaget för nya målgrupper, tittar på varför och varför inte de köper och ser var hemsidan läcker. På så sätt kan man ta beslut baserat på data istället för magkänsla, säger Sarah.

Exempel på hur en kundresa kan fungera

Säg att vi börjar med ett sponsrat inlägg på Facebook med en länk till ett riktat blogginlägg. Om någon klickar på det sponsrade inlägget och kommer till blogginlägget läggs denna person in i en annonseringsmålgrupp på Facebbok. Men det är för tidigt i processen att försöka sälja någonting. När vi visar nästa sponsrade inlägg med ytterligare en bloggpost och personen klickar på det med vet vi att personen visat intresse, personen är inte ett kallt lead längre. Då kan vi få dessa varmare leads vidare i kundresan, exempelvis få dem att beställa en gratis checklista eller guide. Efter det kan man skicka ett smakprov på sitt erbjudande, som inte kostar pengar, exempelvis bjuda på viss information kring tjänsten eller bjuda in till en demodag. Nappar personen på det har han eller hon gått från kall till varm till het, först nu är det dags att skicka huvuderbjudandet. Nappar kunden kan man i ett senare tackmail lägga in olika typer av merförsäljning. I alla steg får kunden segementerade taggar på sitt kundkort i Marketing Automation-systemet och läggs till i flera olika annonsmålgrupper på Facebook så vi enkelt ser var kunden befinner sig på resan och kan hjälpa dem på vägen med rätt information och kommunikation.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA