Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörslivHan vill revolutionera musikvärlden

Han vill revolutionera musikvärlden

Alexander E Kalén är CEO och grundare av Musikka, en plattform för individer och team i musik- och eventindustrin. Den plattformen kommer enligt honom att vara revolutionerande för deras nisch. Alexander är född och uppvuxen i en entreprenörsfamilj, där alla i familjen drev ett eller flera företag. Detta medförde att ämnena vid middagsbordet ofta handlade om affärsmodeller och marknadsstrategier och på den vägen har det fortsatt för honom.

Av: Nina Jansdotter

Alexander inleder intervjun med att berätta att han kan få en kick av att lyckas hitta en ny affärssynergi och här är hans mor en förbild, eftersom hon har assisterat och eller varit rådgivare i uppstarten i över 300 företag, så hon har varit en bra mentor för honom, genom att hon har haft många case med information att lära ifrån.

Så hur kom det sig att du startade ditt nuvarande företag?
– Jag har arbetat i event- och musikindustrin i över nio år på alla olika positioner och då menar jag verkligen alla, ifrån diskpojke till artistmanager och nattklubbssansvarig. Efter att ha startat upp och drivit en studenttidning, med fokus på artister och var de uppträde, blev jag, under en utbytestermin i Taipei, Taiwan introducerad till datakunskap.

Han insåg då att de problem han själv mött och skrivit om, samt de problem hans artist- och managervänner kämpade med kunde övervinnas med mjukvara och på den vägen var det. Det blev både som han trodde att driva företag och ändå inte eftersom att vara företagare är något som han menar konstant förändras. Alexander har varit involverad i ett eller flera företag sedan 2008 så han anser att han börjar få ganska bra koll på de grundläggande aspekterna av att driva ett företag.
– Alla företag är olika, liksom vi människor, så är det mer som en relation, och precis som i en relation så fins det alltid en del upp och ner och en del överraskningar. Förhoppningsvis har man då lagt en bra och säker grund som gör att du och teamet i företaget kan lära och växa ifrån de olika utmaningarna företaget ställs inför.

Det bästa med att vara företagare är enligt Alexander är att få möjligheten att lösa problem. När han sedan hittar en lösning på problemet är det som om han får en liten elektrisk kick genom hela kroppen, förklarar han. Det är något magiskt när pusselbitarna äntligen faller på plats.
– Oavsett om det sker efter att jag ensamt grubblat på ett problem eller om vi som team tillsammans hittar en lösning är det lika härligt. Att kunna tillförlita sig själv på sig själv eller sitt team och övervinna de hinder som man står inför är en otrolig känsla.
Det ska vara utmanande att driva företag, tillägger han. Om det inte är utmanande fokuserar man på fel sak. Som grundare och CEO ska han lösa de problem ingen i företaget kan lösa. Sedan ska han instruera den mest lämpade person i bolaget så att de kan göra det tillsammans gången efter det, den tredje gången det händer ska det gå per automatik.
– Jag vill även passa på och säga att det är viktigt att göra misstag. Att våga göra misstag är i många fall vägen till framgång. Men det misstaget man verkligen ska försöka undvika är att anta saker. Anta aldrig något! Testa, begå misstag, utvärdera, lär snabbt och applicera lärdomen, säger Alexander, med eftertryck.

Råd till andra blivande entreprenörer
För det första är det viktigt att du ställer dig frågorna: Är du villig att arbeta 70+ timmar i veckan, brinner du verkligen för vad du gör?
– Elon Musk sa en gång, att starta och driva ett företag är som att äta krossat glas medan du stirrar in i avgrunden. Det låter väldigt mörkt men han har en poäng. Var säker på att du kan hitta drivkraften i dig själv eller i dit team för att kämpa för vad du eller ni tror på. Ingen eller väldigt få människor kommer hjälpa er förrän ni kan bevisa att ni har något av värde. Men tar du dig dit har du inte bara möjligheten att bygga ett företag utan ett team som kan förändra värden, eller den nisch som ni ger er in i.

- A word from our sponsors -

Most Popular

Föregående artikel
Nästa artikel

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X