Hon bygger sitt företag på sociala medier

Liza Myachina håller på att bygga en hemsida till sitt företag Flowers Bar STHLM, men har inte bråttom att bli klar med den. I dag säljer hon sina unika blomsterarrangemang via Instagram och Facebook. Det hon föredrar med att bygga företaget på sociala medier är att hon får en direkt och personlig relation med sina kunder.

Vi är mitt i bröllopssäsongen, att vi får till en träff med Liza Myachina är ren tur. Trots att hon startade företaget  Flowers Bar STHLM i november är hon helt fullbokad.

Hon flyttade till Stockholm från Ryssland för fyra år sedan för att hon fick jobb som konsult på ett finansbolag.
– I Ryssland börjar man på högskolan när man är 16 år, då var jag inte säker på vad jag ville göra. Jag ville ha en ha en företagsutbildning, men visste att jag ville göra någonting kreativt sen. Jag har kreativiteten i mig.
Att det blev just blommor kom naturligt.
– Jag är uppvuxen på en gård med en stor trädgård, omgiven av saker som växer.
Efter utbildningen i Moskva jobbade hon i en startup-miljö, där kom hon i kontakt med ett coolt blomföretag som gav kurser till professionella florister.
– Det blev en boost för mig, nu var det inte bara en dröm längre, nu visste jag hur man skulle göra.
Efter tre år i Stockholm tog hon tag i sin dröm och startade Flowers Bar STHLM.
– Finansbakgrunden är bra att ha. Det kreativa står i fokus, men jag vill skapa ett hållbart företag som växer. Då måste man ha koll på ekonomin.

Bygger på instagram
Det mest speciella med Flowers Bar STHLM är att företaget endast drivs online på Facebook och Instagram. Att det blev så kom rätt naturligt.
– Blommor är så visuellt bra innehåll, därför har Instagram blivit min främsta plattform. Jag tror inte att det är hållbart att starta en butik med en gång. Det är dyrt med lokaler och att köpa in stora lager med blommor. Jag köper in de blommor jag behöver och slänger bara fem procent, oftast för att de har gått sönder.

Liza binder buketter, arrangerar Flower Bags och Flower Boxes.  Hon postar dem på Instagram och är tydlig med vad det kostar. Kunderna köper buketterna genom att skicka ett meddelande eller skriva en kommentar.
Hon levererar buketterna och kunderna betalar med Swish eller får en faktura.
– I Sverige har de allra flesta Swish och Instagram så det fungerar hur bra som helst.

Liza föredrar sociala medier framför att ha en hemsida för att hon får en direkt kontakt och kan bygga en relation med sina kunder.
– På en hemsida är det någon som beställer någonting. Jag känner alla mina kunder, det är det bästa med sociala medier.
Trots det håller hon på att bygga sin hemsida, som ska lanseras så småningom.
– Egentligen vill jag inte riktigt det, men kunderna efterfrågar en hemsida. Ungefär hälften av dem frågar när den blir klar. Ambitionen är inte att försäljningen ska öka på hemsidan, men det tror jag inte att den gör heller.
Det Liza ser som en fördel med en hemsida är att blivande brudar kan se hur hon jobbar och att hon kan samla all information om företaget på ett och samma ställe.
– Det är lite svårt att göra i ett inlägg på Instagram.

Vännerna är bästa starten
För att nå ut använde hon sin personliga Instagram tre månader innan hon lanserade kontot flowersbar_sthlm.
– Att börja bland vännerna är bäst. Alla vänner har sedan 500  vänner var, det sprider sig snabbt. Jag valde även ut ambassadörer med stor räckvidd och skickade boxar och bags till influencers. På en vecka hade jag 500 följare.
Hon tycker det är svårt att veta vad som gav mest följare.
– Det är svårt att spåra, men att jag växte så snabbt i början tror jag i grund och botten beror på vännerna.
Än så länge har hon inte använt annonsfunktionerna på de sociala medierna särskilt mycket, bara inför högtider som Alla hjärtans dag och Mors dag.
– Inför Alla hjärtans dag samarbetade jag med ett företag som säljer underkläder till män. Det var en helt galen idé, men det fungerade.
Sen i november har hon lyckats attrahera drygt 1700 följare på sitt Instagramkonto.
– Och det växer hela tiden, det ser jag som ett gott tecken på att det jag gör är bra.

För att marknadsföra sig mot brudpar har hon ställt ut på en liten bröllopsmässa och även ordnat egna event.

– Jag samlade blivande brudar på Gretas Café och hade en presentation om vad man ska tänka på när man beställer sin brudbukett. 95 procent av de som kom blev kunder. Efter har de även rekommenderat mig till sina vänner. Jag har gjort det tre gånger och nu är bröllopssäsongen helt fullbokad. En direkt dialog är den marknadsföring som fungerar allra bäst.

Skräddarsydd design
Liza har en speciell design och arbetar hantverksmässigt med sina buketter.
– Jag säljer skräddarsydda buketter och arrangemang efter kundernas önskemål. Inte bara rosor, jag använder faktiskt inte rosor alls. Och det är inte superexklusivt och jättedyrt.
På Instagram kan kunderna se Lizas stil. Hon berättar att många män beställer blommor efter att sett bilderna.
– De kan inte namnen på blommorna utan har sett mina bilder på Instagram och skriver, gör något coolt, jag litar på dig. Om kunden beställer blommor till någon annan skickar jag alltid ett kort på hur det blev, så de ser vad de köper. Det bygger tillit.
Även företagskunderna har börjat strömma in och beställer arrangemang till events, blommor till kontoret och tack-buketter.
– De ger mig en budget och en leveransadress så fixar jag det. Jag har inte marknadsfört mig mot företagskunder, de kommer från följare som jobbar på olika företag.
Efter stora events vill inte alltid företagen ha blommorna kvar.
– Då tar jag hem dem, postar på Instagram, skriver att de har använts på ett event och säljer dem till 50 procent av priset.

Drömmer om att odla egna blommor
Än så länge jobbar hon fortfarande kvar som konsult på deltid, men hoppas kunna ägna sig åt företaget på heltid.
– Nu försöker jag hitta en balans för att inte bränna ut mig redan första året.
Hon driver företaget själv, men hon känner många florister och samarbetar med frilansare som hjälper till under bröllopssäsongen. Även pojkvännen får rycka in.
– Han får hjälpa mig att bygga installationer, leverera blommor och städa upp efter bröllop. För tre veckor sen tog jag körkort, så nu är jag mer oberoende.
Nyligen inledde Liza ett samarbete med inredningsbutiken Historiska Hem. Där kan kunderna plocka upp sina buketter och inför Mors Dag hade hon en popup store.
– Det är win-win, både för mig och butiken.
Till nästa säsong drömmer hon om att odla egna blommor.
– Min pojkväns familj har har mark, det vore så coolt att få odla blommorna själv.
Redan nu säljer hon egenodlade kryddor.
– Jag odlar kryddor i vår trädgård och tänkte varför inte marknadsföra och sälja dem.
Ska man jobba med blommor går det inte att vara morgontrött.
– En florists schema startar klockan 6, senast. Marknaderna öppnar klockan 5, ska man ha det bästa gäller det att vara i tid.
Men Liza är inte den som nöjer sig med utbudet som erbjuds.
– Jag följer många amerikanska florister som inspiration, när jag visar bilderna för leverantörerna frågar de vad jag hittat dem. De har aldrig sett såna blommor förut. Just det är vad människor gillar med Flowers Bar STHLM.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA