Han har gjort sitt företag till sitt livssyfte

Ricardo Koanuka menar att det är just genom entreprenörskapet som han har lärt känna vem han är. Han har grundat produktionsbolaget Koanuka Films & Marketing, som berättar syftet bakom ditt varumärke, så du når fram till din drömkund. Idag är han coach, för personer som vill leva på sitt unika syfte och föreläser om att utvecklas utanför sin bekvämlighetszon.

Av Nina Jansdotter

Det första citat Som Ricardo någonsin skrev ner var: ”En man är framgångsrik om han vaknar på morgonen och går till sängs på kvällen, däremellan gör han vad han vill göra” (Bob Dylan). Hans drivkraft blev att finna sitt livssyfte, vilket han utforskade via entreprenörskap. Han förstod aldrig varför människor skulle arbeta med något de inte är passionerade för.
– Det var först när jag regisserade dokumentärfilmen, Resilience – tankesätt som tänjer våra begränsningar, som jag fann mitt livssyfte: Uppmuntra och vägleda människor till att leva ett liv baserat på deras unika syfte. Därefter fortsatte produktionsbolaget att hjälpa företag sprida sitt syfte och jag fortsatte som coach. När man följer sin passion och tror på sin vision så kommer resultaten, även om ett företaget du börjar med leder dig till ett annat.
Det bästa med att vara företagare, enligt Ricardo, är när man förvandlar sitt livssyfte till ett företag, för då känner man inte att man arbetar.
– Det jag njuter mest av är att se mina klienter få ett större perspektiv på deras möjligheter.

 Vad är det mest utmanande med att vara företagare?
– Att fortsätta vara stark i tuffa tider, när pengaflödet är ojämnt. Det är tufft att upprätthålla en hög energinivå, hålla visionen levandes, fortsätta tro på sig själv och ha tålamod. För mig, som kom till Sverige när jag var 30 år, är språket och kulturen utmanande att komma in i, när man inte nöjer sig med att sänka sin potential.

Vad har du på gång just nu?
– Produktionsbolaget förvandlar föreläsningar till E-learning för universiteten i Malmö. Min roll är att medieträna pedagogerna. Jag planerar evenemanget Outside Comfort Zone, som äger rum den 16 september i Malmö, för människor som vill uppnå sina mål genom att utveckla sitt tankesätt. 

Har du gjort något misstag du kan dela med dig av?
– När jag startade produktionsbolaget var det ett stort misstag att inte värdesätta vår kunskap och sätta tydliga gränser på vad som inte ingår i kontrakten. Kommunikation är svårare än vad vi tror, en text ger olika tolkningar och det är svårt att beställa något abstrakt, såsom önskad känsla eller stil på en reklamfilm till exempel. Men nu förtiden ger vi exempel på liknande filmklipp och bildschema för att försäkra oss om att vi har förmedlat vår vision och att beställaren kan komma med sin feedback före inspelningen.

 Till de som startar nytt företag vill Ricardo gärna berätta att i denna fas är det viktigt att veta att du alltid börjar med nybörjartur, så var förberedd på att möta tuffa tider, senare.  För att hantera de tuffa tiderna behöver du ha ett tränat tankesätt och konstant utveckla det för att ta ditt företagande till nästa nivå. Det är inget annat som kommer göra företaget framgångsrikt utom dig själv. I produktionsbolagets fall, så handlade inte framgången om att de investerade i den senaste kameran eller hade den finaste hemsidan, snarare att han investerade i personlig utveckling, den bästa investeringen du någonsin kan göra, menar han.
– För att någonting ska utvecklas och förbättras, så måste du utvecklas och förbättras. Det är först när du tränar upp förmågan att ändra ditt tankesätt som allting annat kan ändras. Företagsrådgivare kan ge dig de bästa strategierna men varför de själva inte har förverkligat dem, är för att de inte haft rätt tankesätt, avslutar Ricardo.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA