Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapFöretagaren som tar steget...

Företagaren som tar steget och satsar på solokarriär

Linda Frithiof är sångerskan och entreprenören som har jobbat i många år som frilans för andra nöjesproducenter och kända artister både som sångerska, dansare samt som producent, regissör, koreograf med mera. Hon har även medverkat på skivor och i TV, men aldrig under eget namn.

Av Nina Jansdotter Foto Mikael Frithiof

Nu satsar Linda för första gången på ett eget projekt, tillsammans med sin man, Mikael Frithiof. De skriver musik tillsammans och tar även in andra låtskrivare i så kallade co-writes.
– Målet är att lansera mig som soloartist. Det står på min bucketlist så det vore synd och skam att inte göra det och göra det ordentligt, säger Linda, entusiastiskt.

Båda hennes föräldrar är företagare och har lärt henne mycket runt middagsbordet. Hennes mamma har alltid haft stor tilltro till sin intuition och hon har lärt Linda att inget är omöjligt.
– Jag har alltid tyckt om att analysera olika företagare och tänka ut hur jag hade gjort det. Ett tag jobbade jag som sångerska på finlandsbåt och hade mycket tid att slå ihjäl. Då passade jag på att utbilda mig till marknadsekonom på halvtid, genom IHM, vilket var bland det roligaste jag har gjort.

När Linda senare träffade Micke, också en sann entreprenör och egen företagare inom musikbranschen, fann hon sin like. De har sedan dess haft långt gångna planer på att satsa på allt från hotell- och restaurangverksamhet till kläder och accessoarer.
– Då vi dessutom envisades med att fortplanta oss var vi tvungna att lägga dessa planer på is för att prioritera barnen. Nu börjar de bli större och vi har landat i att vi bör gräva där vi står och inom det område vi båda har störst kompetens. Övriga idéer får alltså vänta lite till. Även om det är en oerhörd konkurrens bland artister hoppas jag att våra olika kompetenser ska göra oss unika.

Företagandets utmaningar
Livet som företagare är betydligt mer osäkert ekonomiskt men ger också stor frihet, vilket hon uppskattar som förälder. Hon har kunnat planera och få loss tid för barnen på ett sätt hon aldrig kunnat som anställd. Sen var hon med i A-kassan i många år men insåg att för att få ut något var hon tvungen att lägga ner företaget.
– Då man oftast inte är arbetslös men däremot ibland har för få uppdrag kändes detta väldigt meningslöst. Jag ser istället till att alltid ha en buffert för sämre tider för att slippa vara orolig, säger Linda.

Som företagare är du din egen chef. Allt står och faller med dina beslut men du får också möjlighet att förverkliga dina idéer och se dom växa och bli realiserade. En stor utmaning för Linda är ofta prissättningen.
– Som konsult, vad är jag värd? Där har jag nog svajat åt båda håll. Tagit för mycket och förlorat jobb. Tagit för lite och i efterhand insett att jag kunde ha begärt det dubbla. Det beror ju också på hur du vill profilera dig. Vilken kundgrupp eller segment du vill sälja till. Det är ändå lättare att sänka priset i efterhand än att höja. Börjar man för lågt fastnar man ofta där och kunden kan dessutom tvivla på kvaliteten, tillägger hon.
En annan utmaning är att vara anpassningsbar med bibehållen integritet. Vart går gränsen? Det kan vara bra att fundera över och faktiskt ha en uttalad strategi, för sig själv.

Fokus på solokarriären
Just nu lägger Linda all sin tid på denna satsning med henne som soloartist. Vi skriver musik för folk som oss själva, förklarar hon med ett leende.
– Musik som berör, får oss att vilja dansa, skratta eller gråta. En blandning av soul, funk och disco men med raka poprefränger. Att skriva låtarna är otroligt rolig och givande och har visat sig även vara relativt enkelt.
Det bara rinner idéer ur dem. Men det är lätt att tro att man är klar sen men så är det inte alls. Då börjar det riktiga jobbet. För dem ligger utmaningen och svårigheterna sen i att nå ut genom bruset. Få folk att stanna upp och intressera sig, lyssna och förhoppningsvis även tycka om och vilja sprida det.
– Informationssamhället kommer med många möjligheter men bruset man ska igenom är också många gånger tjockare. Folk har inte tålamod att lyssna mer än några sekunder, om de ens orkar slå på ljudet. Men det är en spännande resa!

Tips till andra företagare
Om du funderar på att starta eget eller precis har startat så är hennes råd att du ska göra det just du är bäst på. Identifiera var behoven finns. Vad är det som gör dig unik? Det behöver enligt henne inte vara en unik egenskap eller talang utan det kan även vara en kombination av egenskaper eller färdigheter som blir unik. Gör ett gediget arbete med att undersöka din marknad, är ytterligare ett råd som Linda vill ge.
– Hitta rätt prisnivå och ta hellre mer än mindre. Se vad de andra gör. Sno det som är bra. Förbättra det som är dåligt. Ha fokus på kund och personal. Skapa en attraktiv arbetsplats där den moderna människan kan trivas och få ihop livspusslet. Ofta är humankapitalet nyckeln till framgången.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X