Poow The Food Hero – Pappans appsuccé

Björn Cronzell är pappa till två barn som är fem och åtta år. Han arbetar i dag som snickare, men tänker snart lägga hammaren på hyllan. Dessutom är han upphovsman samt medgrundare till ett nytt bolag som heter Poow Application. Den första appen vänder sig till barn som är mellan två och fem och år och som av en eller annan anledning matvägrar.

Av Nina Jansdotter

Björn Cronzell älskar utmaningar och hoppar nu utan fallskärm. Han satsar fullt ut på sin idé, appen Poow The Food Hero. Björns son Jonathan var 2,5 år när han blev diagnostiserad med autism. Även om det var positivt att diagnosen upptäcktes i ett tidigt skede innebar det en stor omställning i livet. Mycket fokus lades på att få vardagen att fungera.
– Ett av de större problemen var att Jonathan inte ville äta ordentligt. Under ett år åt han i princip bara välling och pannkakor. Det var fruktansvärt jobbigt att han inte åt. Han gick inte upp i vikt som han skulle och fick dålig mage av den ensidiga kosten. 2014 kläckte jag en idé. Jag märkte att Jonathan tyckte mycket om hjältar – Stålmannen, Batman och Kapten Amerika. Då tänkte jag att kanske går det att använda sig av dessa för att få honom att äta?

 På ett vanligt A4-papper ritade han ett landskap och i detta huserade en hjälte vid namn POOW. Samtidigt gav han POOW uppdrag. Det gällde exempelvis att hjälpa ett flygplan att landa ordentligt. Problemet var att POOW inte hade energi att göra detta på egen hand. För att han skulle få energi måste Jonathan äta av maten som fanns på tallriken bredvid, förklarar Björn entusiastiskt.
– I takt med att han åt började det att hända saker. Jag hade skapat en trappa med olika steg. Om Jonathan tog en tugga så kunde POOW åka till ett ställe i landskapet och hämta verktyg. Vid nästa tugga åkte han tillbaka för att hjälpa flygplanet. Så fortsatte det tills maten var uppäten och flygplanet hade landat. Med tiden kom Jag på andra slags uppdrag. Den metoden visade sig ge ett oväntat bra resultat.

Fick en anledning att äta

Det klassiska med barn med autism är att de många gånger vill äta, men de behöver en konkret anledning för att göra det. Genom spelet fick Jonathan en anledning. I och med att han åt så hjälpte han sin hjälte, och om han inte åt skulle POOW inte klara uppdraget.
– När Jonathan började äta förändrades allt. Han blev en annan person, vaknade och somnade glad. Han kunde sitta med de andra på förskolan och äta, vilket han inte gjorde förut. Det kändes väldigt bra att se den utvecklingen.
En natt samma år vaknade Björn av en idé. Kanske går det att överföra metoden till en app som föräldrar till barn med matsvårigheter kan använda sig av? Han började skissa på en tänkbar konstruktion av appen. I dag – drygt tre år senare – är idén verklighet.
– Jag och en nära vän till mig har ritat innehållet till appen, medan företaget Studio Code and Design i Malmö utvecklar den rent praktiskt. Vår vd, Marika Härstedt och vår finansiär och Konsult, Per-Magnus Espgård gör teamet komplett. Vi har roligt och älskar verkligen detta. Vi gör skillnad!

Hur blev responsen?
– Responsen har visat sig vara större än väntat. Matvägrande barn är ett stort vardagsproblem som bara växer i vårt samhälle och världen över. Har du en diagnos på ditt barn, är det mer regel än undantag att barnet har dessa problem. Upp till 80 procent beräknas ha det. Prematur är den största delen barn med matvägran, följt av Autism och ADHD. Men även barn utan diagnos kan falla in i matvägran. Upp till 50 procent av alla föräldrar har någon gång upplevt matproblem i tidig ålder.

Var är ni nu i processen?
– Många föräldrar väntar tålmodigt på att appen ska släppas på marknaden. Den är Beta-testad med goda resultat och kommer släppas nu i vår. Vi jobbar hårt på vår affärsidé och utvecklar oss samtidigt som vi utbildar oss. Marknadsföring är a och o i detta sätt att sälja en produkt som är en app. Vi måste förbereda oss på eventuella hinder på vägen, säger Björn och fortsätter.
– Vi är först i världen med denna unika app. Vi behöver vara beredda på konkursens och hantera det med framgång. Vi vill hjälpa så många barn som möjligt. Det betyder att vi inte ska göra något förhastat utan verkligen fokusera på målgruppen och det sätt som lämpligast gör oss sedda för dessa. Igen – marknadsföringen måste vara på topp!

Vilka är era planer?
– Vi vill hjälpa så många barn som möjligt som har vardagsproblem. Vi vill ta bort det första alternativet till hjälp som i dag är vården. Barn förknippar vården med vita rockar, sprutor och kalla instrument . Vi vill ge föräldrarna ett verktyg som dom kan använda i deras egna hemmiljö. Tryggt och lugnt.
Då de inte vill särbehandla barn, men de kommer i första hand rikta sig mot barn med diagnoser eller andra funktionsnedsättningar och de har även andra appar idélådan som bara väntar på att tillverkas.
 – Bland annat en app för bilda barn och barn med språksvårigheter som ett par exempel.

 Vilka tips kan du ge till andra som också vill skapa något eget?
– Att våga ta chansen. Man kommer bara ångra att man inte gjorde det. Ta reda på fakta. Och försäkra dig riktigt att din ide och affärsverksamhet kan ge dig en trygg framtid. Att ha många hinder innan man ens börjat verksamheten kan göra dig starkare. En sak jag gör väldigt ofta, är att jag visualiserar mina framgångar.

 

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA