Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörslivSerieentreprenören som utvecklar nya...

Serieentreprenören som utvecklar nya koncept och idéer

Romeo Sundin är 34 år och serieentreprenör. Hans arbete går ut på att skapa varumärken, bygga företag, hyra ut utvecklare, utveckla nya koncept och idéer, föreläsa, samt hjälpa och motivera andra att starta eget. 

Av Nina Jansdotter

För Romeo skulle det vara svårt att vara anställd och jobba för någon annan, därför  blev han företagare redan när han var 18 år. Dock började han sin karriär på McDonalds, där den mannen som drev den restaurangen motiverade honom till att starta upp sin egen verksamhet.

Romeos första tio år som företagare blev inte alls som han ville att de skulle bli, men det har bara gjort hon starkare som person, vilket han är tacksam för i dag. Under 2010 växte både hans företagande och hans mindset och han vågade börja chansa mer. Då gick det upp för honom att han verkligen har kompetensen att lyckas med sitt företagande.

Vad har du på gång för spännande projekt just nu?
– Oj haha! vart ska jag börja? Jag driver i dag fem varumärken. Antingen har dom redan lanserats, skall lanseras eller är under uppbyggnad. Mina två varumärken som just nu är mina prio ett är Convey1, som är en IT-verksamhet där vi kan gör appar, SEO, hemsidor och grafisk design. För övrigt skriver jag affärsplaner, jobbar med social media marketing, branding och så vidare. Ett annat varumärke som gör mig supertaggad, som nyligen lanserats är en dejtingapp, för människor från mellanöstern, som heter Oriental xoxo. Sedan har jag även verksamheter inom bilvård-, barberar- och i träningsbranschen med mera, så det är fullt upp.

Det bästa med att vara företagare är enligt Romeo, att kunna arbeta sina egna tider, att få bygga något från ingenting till någonting stort. Likaså att bli igenkänd och få stöd av människor som han kan inspirera samt av hans nära och kära. Han gillar även pressen att man måste leverera något varenda dag.

Det mest utmanande med företagande är att hitta rätt produkt som skall sälja och som samtidigt kan erbjudas till så många människor som möjligt. Att vara unik med det man gör och samtidigt kunna skala upp verksamheten, oavsett vad man är i för bransch.

Har du gjort något misstag du kan dela med dig av?
– Åhh jaa! Att vara företagare är inte en dans på röda rosor ska du veta. Har gjort en hel del misstag som i dag gör mig starkare än någonsin. Saker som jag stött på är att jag har arbetat med helt fel människor. Jag har blivit lurad på pengar och jag har stött på många som har snackat mer än de levererat. Jag har anställt personer som inte har passat i min verksamhet, haft delägarskap med personer där samarbetet inte har fungerat.

Vidare berättar Romeo att han även har haft erfarenheter av dåliga leverantörer samt att han även har gjort konkurs. Han har stött på det mesta, men det är han samtidigt väldigt glad över då det bara har gjort honom starkare som person, så han tackar för lärdomarna.
– Tack till alla oseriösa och dåliga verksamheter och personer, som jag har mött. Jag brukar säga: What doesn’t brake you, makes you stronger!

Det viktigaste man behöver ta med sig när man startar eget företag är att man tror på sig själv, samt sin ide eller produkt och att man inte lyssnar på vad alla andra tycker. Istället för att vänta på den rätta tidpunkten är det bättre på att du är en doer som tar tag i det och börjar genomföra dina idéer redan i dag. Annars är risken att någon annan genomför din idé och blir rik på den. Det är även bra att peppa sig själv på olika sätt i denna processen.
– Jag har lyssnat på flera motivationstalare. Jag föredrar de amerikanska framför de svenska för de är mycket tuffare att uppmuntra lyssnarna att verkligen ta tag i och bli duktiga på att sälja och genomföra sina projekt och idéer man har, för utan försäljning i ditt företag är det svårt att nå framgångar, säger Romeo mer eftertryck.

Sist men inte minst vill han påpeka, fast det kan låta hårt, att det är viktigt att välja att ha rätt människor omkring sig. Välj bort så kallade energitjuvar och de som är negativa och inte stöttar dig.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X