Thursday, April 18, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...

Ge dig in i leken så kommer strategin sedan

Jag hör det ganska ofta från småföretagare att man vill veta exakt hur man ska göra i sociala medier och ha hela sin strategi klar innan man har loggat in där och börjat kommunicera. Enligt min erfarenhet är det dock väldigt svårt att veta hur man gör innan men i alla fall varit med ett tag, observerat spelet och testat på några steg själv.   

Av: Nina Jansdotter

Sociala medier är så komplexa med så många nivåer av möten mellan människor så det är i princip omöjligt att greppa det sociala spelet som utomstående när man inte själv deltagit på festen. Enligt min erfarenhet lär man sig detta bäst genom learning by doing och inte genom att planera för mycket.
Självklart är det bra att fundera ut en grundstrategi som främst ska bygga på att man vet vem man är och står för och vill ha ut av sitt företagande i stort. Den grunden ska finnas i alla sammanhang som man kommunicerar något om sig själv som personligt varumärke samt det företaget som man marknadsför.

Kom ihåg den sociala biten
Det som dock är viktigt att tänka på är att sociala medier är just det sociala. Man bör inte bara bomba ut annonser. Vill man inte vara med i sociala medier för att vara social på något plan finns det många andra kanaler där man bättre kan marknadsföra sitt företags produkter och tjänster. När man bara annonserar i sociala medier blir det ofta ett irritationsmomennt som snarare skapar badwill än den eftersträvansvärda goodwillen.

Mitt råd är blir därför att fast du inte har hela din strategi klar ännu så registrerar du dig på den sajt som du tycker verkar mest lockande. Även om du inte exakt vet om det är på just den som din största satsning kommer att ske.

Inspireras av dem som kan
Samtidigt som du flyttar in där följer du några småföretagare från din egen bransch eller närliggande eller som du ser har skapat stora egna kanaler och därför har kunskap om hur de gör. Använd dem som inspiratörer som du kan benchmarka dig emot. Börja lite neutralt och försiktigt och testa dig fram. Undvik att ge dig in i politiska debatter och så vidare till en början, för det är kring dessa ämnen som det brukar kunna hetta till och då är det bra om du är lite mer van vid hur det fungerar. Be om hjälp av de som kan. Många är hjälpsamma och kan bidar med råd och tips till de som är nya. Efterhand som du själv lär dig så kan du lära ut lite av dina lärdomar du själv dragit.

 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X