Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemFörsäljningE-handelE-handelstrender

E-handelstrender

Ska du vara med och slåss om nätkunderna gäller det att hänga med. Jennifer Schönknecht berättar vad kunderna vill ha och hur de kommer att nätshoppa i år.

Ännu mer mobilanpassat. I dag görs de flesta sökningarna i mobilen, men många väljer att shoppa via desktop.

– Inom en snar framtid förväntar sig branschen att mobilanvändningen och vanorna ändras så att fler kommer att även shoppa via mobilen. Detta ställer ökade krav på att din sajt måste fungera smidigt i mobilen i hela köpprocessen.

När man skapar en sajt i dag bör man ha mobila användare i fokus. Det blir mer vanligt att från början göra en sajt responsiv, vilket betyder att den automatiskt anpassar sig beroende på skärmstorlek.

Ökat fokus på positiv kundupplevelse
Trenden går mot ökade krav på kundanpassning av din e-handel så att kunderna får en positiv upplevelse. Kunden förväntar sig en skräddarsydd köpupplevelse både i marknadsföringen, på sajten och vid leverans.

– Kunden ska helst gilla att shoppa hos dig så mycket så de blir lite kära i ditt företag, och rekommenderar din butik till sina vänner. Detta ställer stora systemkrav och kräver även personalresurser, vilket är svårt om du har en mindre e-handelsverksamhet. Försök ändå att följa med i trenden genom att följa dina största konkurrenter både i Sverige samt i utlandet, och se om något är möjligt att anamma.

Ett tips är att tänka på att försöka överraska kunden på ett positivt sätt. Ett exempel kan vara att ge med en liten gåva vid köp.

Ännu mer engagerande kunder – content marketing
Kunderna blir alltmer svårflirtade i takt med att fler och fler nätbutiker väller ut på marknaden.

– Många gillar inte riktade annonser. Därför blir det ännu viktigare att skapa relevant och för kunden värdefull innehåll, som gör att de får en positiv bild av ditt varumärke. Om du etablerar dig som ett företag som anses vara expert är mycket vunnet. När du skapar innehåll gäller det att vara kreativ och tänka på användningsområden samt tips och råd inom ditt produktområde. Du kan även skriva om något ämne runtomkring som senare leder till att kunden hamnar hos dig, säger hon och fortsätter:

– Ett tidigt exempel på bra content marketing i historien är när däckföretaget Michelin funderade på hur de skulle få folk att köpa mer däck under början av 1900-talet. Problemet var att det inte fanns så många bilar och folk hade ännu inte fått ett behov av att köra bil. De kom på den geniala idén att skapa Michelin-guiden, där de både gav råd om väg-rutter samt bra restauranger att besöka.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X