Strategiskt nätverkande

Nytt år och nya säljmål. Att nätverka sig till kunder blir allt viktigare för företagare inom alla branscher. Relationer leder till affärer. Här ger mingelexperten och affärsutvecklaren Angeli Sjöström Hederberg råd till dig som vill bli bättre på att nätverka strategiskt.

Skapa en medveten strategi
Många företagare springer på mingel utan att egentligen veta varför. Bygg en nätverksstrategi som innefattar hela flödet: vad vill du uppnå, var vill du synas, hur blir du inbjuden, hur ska ditt varumärke uppfattas, hur mycket ska du avsätta för uppföljning och hur ska du gå från relation till affär?

Identifiera rätt nätverk
Allt för många småföretagare nätverkar bara med andra småföretagare. Alla vill sälja men ingen vill köpa. Fundera istället på hur du kan ta dig in på din kunds nätverksarenor. Kanske ska du bjudas in som expert eller föreläsare?

Avsätt tid för uppföljning
Kryssa lika mycket tid i kalendern för uppföljning som för själva nätverkandet. Ett frukostseminarium på två timmar innebär med andra ord ytterligare två timmar för återkoppling och eventuella möten. En mässa på flera dagar ska på liknande sätt följas av minst en dag avsatt i kalendern för reflektion, relationsbygge och kontaktskapande.

 Samla färre visitkort och bygg fler relationer
Ett vanligt misstag är att samla många visitkort på hög som aldrig följs upp. Istället skapar de stress och dåligt samvetet. Byt bara visitkort med den du genuint är intresserad av att träffa. Följ upp kontakten inom ett par dagar så du inte riskerar att glömma bort ert möte eller känna dig dum för att det gått för lång tid.

Var uthållig
Det tar tid att gå från nätverkande till affär. Månader eller år är inte ovanligt. Därför är det viktigt att du håller i och håller ut. Påminn om att du finns, uppdatera på vad som händer och var inte rädd att berätta om dina framgångar.

 Vikten av andra gradens kontakter
Det är sällan den du lär känna som i slutänden blir din kund. Det är istället den personens kontakter som kommer köpa av dig. Du vet med andra ord aldrig vem som kan bli en framtida nyckelperson. Därför behvöer du behandla alla med samma respekt och omtanke. Du vill dessutom att den du nätverkar med ska förstå vad du säljer och till vem, så att hen kan bli din ambassadör.

Var generös
Hör inte bara av dig när du vill sälja något, utan också när du vill bidra. Var generös med tips, ingångar och kunskap. Det tjänar du alltid på i slutänden.

Angeli Sjöström Hederberg är affärsutvecklare, nyföretagarrådgivare och mingelexpert. Hon driver företaget ProcessRum och är författare till boken Företagare och förälder – visioner, vinst och vardagsliv.

 

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA