Digitalisering – Ledarskap, medarbetarskap och verksamheten

Digitalisering har blivit ett av de hetaste begreppen på allas läppar, men det är också ett av de mest missförstådda begreppen. Enorma summor pengar investeras i olika typer av digitala satsningar och resultaten av dessa investeringar varierar stort. Flera studier indikerar att många av dessa satsningar inte – i bästa fall – skapar betydande nytta till verksamheten, och i värsta fall orsakar stor skada.

Av Kelly Odell

Många ser digitalisering som huvudsakligen teknologisk förändring, men hemligheten bakom framgång ligger i att förstå de beteendeförändringarna kopplade till teknikutvecklingen. Till exempel Gartner, världens största företag inom teknologisk forskning och rådgivning beskriver digitalisering som ”användandet av digitala teknologier för att förändra en affärsmodell och skapa nya intäkter och värdeskapande möjligheter”. Gartner kanske skulle argumentera att detta omfattar även de nödvändiga beteende-förändringar som krävs för att lyckas men det är klart att deras fokus är på teknologin. Digital framgång handlar om att praktiskt dra nytta av de möjligheter som teknologin skapar för att förändra beteenden hos medarbetare, kunder och leverantörer. Det är i själva beteendet förbättringarna uppstår.

Det är utan tvekan så att bankernas satsningar på internettjänster har varit framgångsrika. Det har resulterat i att bankerna lyckats minska sina kostnader i sina verksamheter samtidigt som de har höjt tillgängligheten för sina kunder. De allra flesta av oss behöver nästan aldrig gå in till ett bankkontor och vi kan sköta de flesta av våra dagliga bankärenden med en app i telefonen. Men hur komplicerad och sofistikerad teknologin än är som har gjort detta möjligt handlar den viktigaste frågan om bankernas kunder skulle ställa upp på eller ens klara av de nya beteenden som krävs för att förverkliga detta nya arbetssätt.

Här får ni några konkreta tips på hur ni ska tänka när det gäller digitaliseringsarbetet.

  1. Prioritera och fokusera: Kanske är den största fallgropen för de flesta verksamheter är att de försöker göra för mycket samtidigt. Det är många gånger omöjligt att överskåda alla relationer och gemensamma beroenden som påverkas av digital transformation. Därför är det extra viktigt att ta ett steg i taget.
  2. Fokusera på den mänskliga sidan av digitaliseringen innan ni börjar investera stora pengar på teknologi.
    • Hur kommer ditt digitalinitiativ att påverka människor (kunder, medarbetare, samarbetspartners).
    • Kommer digitaliseringen att kräva nya beteenden hos dessa människor?
    • Har dessa människor rätt kompetens för att klara av de nya kraven?
    • Vad är incitamentet för dessa individer att ta till sig den nya kompetensen och det nya arbetssättet?
  3. Involvera så många som möjligt i förberedelserna och planeringen för er digitala satsning. Detta minskar riskerna att man missar något väsentligt och skapar engagemang och delaktighet.
  4. När ni tror att ni har punkter 1 och 2 under kontroll, börja med en pilot. Ordentliga piloter kräver mer tid och kan vara kostsamma men de lönar sig i längden.
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11

Om författaren

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA