Marknadsför din företagarunikhet 

Nästan i vilken bransch du än verkar i som företagare är det hård konkurrens. Därför så gäller det att sticka ut och vara bra på att kommunicera vem du är om du ska lyckas och bli framgångsrik inom ditt gebit. Syns du inte finns du inte är ett vanligt budskap i olika säljsammanhang och som företagare har du stor nytta av att lära dig mer och använda dig av det tänket. 

Av Nina Jansdotter

USP i marknadsföringsvärlden står för ”Unique Selling Proposition”. Det betyder att ha en unik säljfördel i förhållande till konkurrenterna. På samma sätt kan du tänka på dig själv och dina konkurrentfördelar även om du bara är ensamföretagare. Genom att du blir med medveten om din USP kan du jobba mer strategiskt med ditt personliga varumärke och så vis bli mer känd för den du är och vad du kan och i förlängningen få både fler affärer och sådana som passar dig ännu bättre.

Följ din passion
Först och främst bör du alltid fokusera på det du mest brinner för. Då är det också lättare att ”sälja sig själv”. Det brukar vara svårt för de flesta att prata för något som man försöker ge sig in på bara för att man tror att det går att tjäna pengar.  Däremot brukar gå av bara farten när man får berätta om sådant som ligger en varmt om hjärtat och sådant man gillar att göra. En passionerad människa är naturligt mer säljande än någon som har valt en yrkesväg bara för att det enligt yrkesvägledaren nog fanns jobb inom den genren i framtiden.

Hitta huvudspåren
Det är också viktigt att du är tydlig när du kommunicerar i olika sammanhang. Välj helst ut max tre saker som du vill synliggöra om dig själv samtidigt. Annars riskerar ditt budskap att bli för luddigt.  Tänk även på att desto ovanligare USP desto lättare är det ofta för folk att minnas just dig det kan vara en utbildning, erfarenhet, kometens, talang och, eller personlighet. Våga stick ut och var unik och lyssna på den feedbacken du får när du presenterar dig för olika människor, men kom också ihåg att lyssna inåt så att dina presentationer blir mer autentiska.

Använd flera kommunikationskanaler
Upprepa ditt budskap ofta och i flera olika kanaler, både på och utanför nätet.  Repetera ditt budskap för många människor och i flera olika sammanhang. Övning ger färdighet och efter hand vågar du säkert mer och mer. Finslipa efterhand. Ta större kliv utanför din komfortzon när du är redo för det och lär dig av dina misstag. Kom ihåg att rom inte byggdes på en dag. Det tar tid att bygga ett starkt, tydligt och bra personligt varumärke, men det brukar vara värt både tid och pengar säger många av dem som gjort den investeringen.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA