Nya generationens företagare

De unga företagarna blir allt fler. Att driva eget ses inte längre som något komplicerat och ouppnåeligt.
De unga företagarna har en väldig entusiasm och vilja att lyckas. Att vara entreprenör är ett medvetet val för många 90-talister, säger Inger WickbomNyföretagarCentrum.

Att driva eget företag är mångas dröm. Något man tidigare gjort efter att ha samlat på sig erfarenhet under många år. Men den bilden håller på att förändras. För den nya generationen som nu tar klivet in i vuxenlivet är företagande och entreprenörskap något man kan välja direkt.

– Vi möter många 90-talister som vill starta eget. De kommer in till oss för att få rådgivning. Omkring 35 procent av våra besökare som kommer på rådgivning under ett år är under 30 år, säger Inger WickbomNyföretagarCentrum.

Hon ser en tydlig trend där allt fler unga vill starta eget, gärna i kombination med ett annat arbete. Drivkraften är friheten att få bestämma själv och möjligheten att kunna styra över sin tid.

– Många unga kommer med idéer främst inom det digitala. Det kan handla om allt från webbhandel och sajter med olika inriktningar till nya IT-lösningar och applikationer. De unga ligger före äldre generationer vad gäller IT, men även när det handlar om produktutvecklingar av vardagsproblem.

Både för- och nackdelar
Styrkan med att vara ung och oerfaren är att man inte har så mycket att förlora.

– De unga företagarna är väldigt orädda att pröva på, vilket är en styrka. Jag ser även en stor entusiasm och vilja att lyckas. Man lever enligt devisen att ingenting är omöjligt och det finns tid för att utveckla sina idéer. Sedan är den nya generationen väldigt snabba på att se och förstå vad som behöver göras.

Hon menar att svagheten hos de yngre ofta ligger i för breda affärsidéer samt att idéerna har för stor omfattning. En annan faktor kan vara att det gjorts alldeles för svaga marknadsundersökningar av produktens eller tjänstens behov på marknaden. Då blir det svårt att sälja. Det kan också vara så att det inte finns någon finansiering för verksamheten.

– Ett problem som de unga kan stöta på är att de har svårt att vinna trovärdighet hos kund och att det inte finns någon stabilitet i företaget. Den stora utmaningen är att få kunden att tro på idéen och att hitta finansiering till sin verksamhet, säger Inger.

De vanligaste misstagen bland unga företagare  – och så undviker du dem!

• För många inriktningar i affärsidéen. Så gör du: Koka ner din idé till en enda. Vad är kärnan i verksamheten?

  Otydlig i sitt budskap och om erbjudandet till kunden. Så gör du: Ta fram en grundslogan. Vad är det du säljer? För att synas i bruset måste du vara tydlig.

• Fel prisbild, de har inte gjort en preliminär budget innan start. Så gör du: Gör en ordentlig marknadsundersökning. Vad kostar liknande tjänster på marknaden? Hur mycket betalt behöver du ta för att du ska gå runt? Gör en budget.

  För snabba att vilja lansera sin produkt eller tjänst. Så gör du: Se till att göra grundjobbet först. Ha en ordentlig marknadsplan, budget och koncept. Annars är risken att du tappar kunder om grunden inte är klar.

• Tar inte hjälp! Kan själv! Så gör du: Våga be om hjälp. Ensam är inte stark. Ta lärdom av andras misstag och kunskap.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA