Från liten vindslokal till 230 anställda

När Telavox presenterade sin molnbaserade växellösning i början på 2000-talet var det knappt någon som hört talas om molnet. Genom att alltid ha lyssnat på kunderna, anpassat sig, men ändå hållit kvar vid sin ursprungliga vision gick det snabbt uppåt. Från starten i en liten vindslokal har de i dag växt till 230 anställda.

2002 startade Viktor Karlsson och kompisen Fredrik Hedberg Telavox med tanken att erbjuda mer användarvänliga växel- och telefonitjänster. Utvecklingschefen Henrik Thorvinger kom in i företaget 2007.

– Då var det inte samma företag som det är i dag. Vi satt fyra personer i ett vindsutrymme. Alla gjorde allt, vi jobbade nätter och hade inget kapital, säger han.

Då var IP-telefoni nytt och molntjänster var det inte många som hade hört talas om.

– Grundidén var att koppla ihop företagets växel med teleoperatören och köra via internet istället för kopparsladd. På så sätt slipper företag ha stora växlar och sladdar på kontoret.

I början sålde de sin produkt till bredbandsoperatörer som använde plattformen till telefoni till kunderna.

– Det finansierade utvecklingen av produkten.

De sålde även produkten via telecomåterförsäljare. 

– Många av dem var trötta på att sälja stora servrar som inte alltid fungerade. När de tog in vår produkt kunde de erbjuda kunderna andra alternativ och vi fick snabb information vad som krävdes för att leverera bra växeltelefoni. Vi fick även tips på vad som behövdes fixas för att vi skulle vinna affärer.

I början satt de nätter för att försöka göra allt folk sa åt dem.

– Men vi kunde inte lösa alla problem. Vi försökte hålla fast vid vår vision och ta fram en produkt som kan användas av många kunder och som inte kräver långa instruktioner.

Någon gång 2008-2009 kunde de börja sälja själva i det egna varumärket.

– Vi var relativt lönsamma tidigt och kunde utmana kunderna genom att föreslå egna alternativ. Jag tror att det är viktigt att utmana, kunderna vet inte alltid vad de vill ha eller vad vi kan göra. Man behöver föra en dialog och kompromissa.

Förutom att slippa dyra kostnader uppstartskostnader får Telavox kunder bara en faktura och felsökningen blir enklare.

– Vem ska man ringa om det inte fungerar, företaget som levererade växeln eller operatören?

Ledstjärnan i Telavox är enkelhet och användarvänlighet. Under åren har flertalet tjänster lagts till. Efter ett par år kunde de även bli mobil-
operatör och kunderna slapp ännu en faktura. Nu har de tagit fram en app där man bland annat kan stänga och öppna växeln, koppla samtal och chatta med kollegor.

I och med att företaget växte kom behovet att anställa. Det har växt organiskt med grundstolpen att hålla det enkelt. I dag har de 230 anställda.

– Vi har några värdeord. Det låter lökigt, men de är roligt, enkelt och relevant. För oss är det viktigt att de anställda tycker att det är kul att gå till jobbet. Vi funderar hela tiden på vad vi kan ta bort för att göra allt smidigare. Även när vi rekryterar, vi håller inte på med massa tester, att de ska gå hit och dit. 

Förutom att locka nya talanger jobbar de för att behålla gamla stjärnor.

– Vi har en stark vision och höga ambitioner för expansion, det tycker folk är engagerande. Det är viktigt att de får jobba med nya duktiga medarbetare som de trivs med. Därför måste vi se till att välja rätt, det är bättre att det tar längre tid än att vi anställer fel.

Just nu satsar Telavox på global expansion. Sedan 1,5 år tillbaka har företaget ett kontor i Danmark och Norgekontoren har varit öppna i ett halvår.

– Att vi började där beror inte på att de är de mest lönsamma länderna, utan att de ligger nära vårt huvudkontor i Malmö. För oss var det viktigt att företagets kultur satte sig även där redan från början.

Gratistjänsten är släppt i ett tiotal länder, efter kommer premiumtjänsterna.

– Om det fungerar i Sverige fungerar det garanterat någonannanstans också. Människor har samma behov, men olika marknader har kommit olika långt.

Telavox målgrupp är all företag som behöver telefoni. Huvudfokus ligger på moderna tjänsteföretag.

– Där vill vi vara bäst. När de väljer andra alternativ får vi fundera över produkten. Jag tror stenhårt på en framtid med ännu fler molntjänster och vi ska hela tiden vara med och slåss.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA