Vad året har att bjuda på företagsmässigt är svårt att veta, men vi bad några väl utvalda personer sia om vad de tror blir 2017:s största snackisar, trender och frågetecken. I dag delar Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, med sig av sina förhoppningar och förväntningar.
Boo har sett den oroväckande utvecklingen att många lägger ner sina verksamheter.
– På branschmässor inom framför allt entreprenad har jag träffat fler äldre entreprenörer som säger att de kommer att lägga ner sina företag. De har frågat barnen om de vill ta över, vill de inte det säger det att ingen vill ta över. Samtidigt har jag mött studenter som vill starta företag inom samma bransch.
Boo tror därför att fler blivande företagare tar över verksamheter istället för att starta från grunden.
– Det bli en genväg till småföretagslivet. Visst har grävmaskiner, lastbilar och traktorgrävare ett värde, men kunskapsöverföringen är så mycket värd. Vi brukar kalla det tyst kunskap, att gå jämte för att se och lära. På så sätt kan nya företagare få ta över både inarbetade varumärken och kunder. Detta är även en väg in för utrikesfödda, som är vana företagare, men har en längre väg att gå till marknaden.
Det Boo önskar inför nästa år är större fokus på kopplingen mellan varumärke och CSR-tänk.
– Dessa två begrepp hänger tajt ihop!