Tre flugor i en smäll

Kapital, ambassadörer och kunder.

Att köra en crowdfunding-kampanj är inte bara ett sätt att skaffa kapital. På köpet får du ett gäng ambassadörer som hjälper dig att sprida varumärket. När kampanjen väl är upplagd kan man inte luta sig tillbaka och hoppas på att pengarna rullar in, förbered dig på att jobba för att fylla din runda.

När Claes Stenmark och Mario Löfendolk startade Virtuous Vodka tog de snabbt in både kapital och kompetens från folk i deras närhet.

– Ensam är aldrig stark, nästan. I början tog vi in friends, family och fools, som man säger. Snabbt var vi 20 delägare som gick in med kapital och olika kompetenser, allt från snickare till formgivare och jurister.

De fick ett litet företagslån från Almi, men som i många fall krävdes mer kapital för att komma igång. Då la de upp en equity crowdfunding-kampanj, där de erbjöd delägarskap genom aktier, på FundedByMe. Målet var att få in en miljon kronor.

– Vi var de första i Sverige att fylla en equity-runda, det var riktigt roligt och ett bra sätt att få bekräftelse på sin affärsidé. Vi fick in ett hundratal nya delägare, säger Claes.

Varför de valde just crowdfunding hade inte bara med pengarna att göra.

– Först och främst ville vi skaffa ambassadörer som sprider varumärket. För alla indiebolag med konsumentprodukter är detta ett strålande sätt att få in både kapital, ambassadörer och en kundgrupp.

För att lyckas med en crowdfunding-runda krävs en presentation som är enkel att förstå.

– Det är viktigt att kommunicera varför produkten har en chans att nå marknaden, på vilket sätt är ni unika och hur ni ska nå ut.

När kampanjen är uppe kan man inte bara vänta och rulla tummarna. Claes uppskattar att de la en heltidstjänst under tre månader för att få in kapital och nya delägare.

– Många tror att kampanjen lyckas av sig själv. Du måste jobba för att få in pengar. Börja i ditt nätverk av kompisar. Vi hade ett gäng provsmakningar för intresserade där de kunde prata med oss enskilt. Det är viktigt att blivande delägare får uppleva produkten, säger han och fortsätter:

– Om du har en superhemlig produkt fungerar inte crowdfunding så bra. Inte heller om du har en oförståelig nischad innovation som du ska söka patent för, speciellt om du inte har patent än.

Efter att företaget kom igång och produkterna var ute på marknaden behövdes mer kapital för att växa. Claes drog igång en andra runda och i dag är det lite drygt 300 aktieägare i Virtuous Vodka.

– Vi värderade andra rundan högt och gick inte riktigt i mål. Värdering är svårt, det är ju marknaden som bestämmer.

Finns det några nackdelar med crowdfunding?
– Det finns nackdelar med allt, men de är väldigt få. Den enda nackdelen är att det kräver arbete att fylla rundan, men så är det oavsett om du letar riskkapital från proffsinvesterare eller crowdinvesterare.

Crowdfundat drinktips

Ginger Coffee
Älskar du både kaffe och ingefära? Här är en perfekt kombo. Väldigt trevligt att avnjuta under mörka höstkvällar och ett roligt alternativ för dig som gillar Irish Coffee.

5 cl Virtuous Vodka Ginger
2 tsk farinsocker
ca 15 cl kaffe
lättvispad grädde

Häll vodka och socker i ett glas. Häll på kaffe och rör runt med en sked tills sockret lösts sig. Häll på lättvispad grädde. Njut!
Virtuous fejkfria, ekologiska ingefärsvodka kan du beställa här: www.systembolaget.se/30013

Om Virtuous Vodka
Idén var att göra naturligt smaksatt vodka helt utan tillsatser. Inte bara produkten, utan hela företaget strävar efter att vara virtuous, eller moraliskt oklanderligt. Alla ingredienser är ekologiska. Virtuous Vodka finns i smakerna raspberry, bitter lemon, chili, ginger, sea bucktorn, vanilla och blond.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA