Tuesday, April 23, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapSveriges företagare är positiva

Sveriges företagare är positiva

Sveriges företagare är fortfarande optimistiska inför framtiden. Flera tror att de kommer att växa, öka i omsättning och anställa. Majoriteten ser digitaliseringen som en möjlighet snarare än ett hot och man tycker att förutsättningarna att driva företag i Sverige är goda.

Tänker du på ditt företag trots att du är “ledig”? Då är du inte ensam, en femtedel av företagarna tänker alltid på arbetet, 80 procent gör det ibland. Förra året var nästan hälften mycket nöjda, en siffra som minskat till 40 procent. Det som främst oroar är ekonomi och personal. Större företag har bekymmer att hitta rätt kompetens, i mindre handlar oron om skatter och avgifter. Detta visar rapporten SEB:s rapport Företagarfokus.

– Det som drar ned siffran lite om hur nöjda de är, är framför allt osäkerheten om skatter och regleringar hos de minsta företagen. Exempelvis diskussionen om utökat sjuklöneansvar för arbetsgivarna gällande långtidssjukskrivna som pågick under våren och sommaren. Något som ökar i varje rapport är svårigheten att hitta rätt kompetens. Det hämmar tillväxten, säger Stefan Stignäs, chef SEB Företagsmarknad.

Vad sticker mest ut i rapporten?
– För första gången frågar vi om digitalisering. Det är positivt överraskande att fler ser det som en möjlighet, även de mindre företagen. Vi trodde nog att det skulle ses litegrann som ett hot.

Han tror det grundar sig i att vi ser fördelarna med digitaliseringen privat då vi använder oss av tjänster som till exempel Swish och Spotify.

– I Sverige har vi många ”success stories”. Företagare kan identifiera sig med företag som nyttjat digitaliserings möjligheter framgångrikt som Klarna och Skype. Personligen tror jag att det påverkar. Det har hänt mycket de senaste fem åren, då jobbade de flesta företag i sina närområden. Nu har flera nystartade företag ambitionen i sin affärsplan att gå globalt från dag ett.

Just bankbranschen är mitt uppe i digitaliseringen. Allt fler fintechbolag med smarta lösningar dyker upp.

– De vill utmana oss i de tjänster som traditionellt görs av banker, vilket vi ser som positivt. Jag var i USA för några veckor sedan och träffade amerikanska banker och fintechbolag, där har det hänt mycket. Där samarbetar fintechbolagen med bankerna mer och mer. Fintech behöver det förtroende som banken inger och bankerna behöver fintechbolagens nytänkande och kundanpassning av tjänsterna. Jag tror mer på att vi hittar gemensamma lösningar istället för att se dem som hot.

Majoriteten av de tillfrågade tycker att förutsättningarna att driva företag i Sverige är goda.

– Det pratas mycket om entreprenörskap medialt, om att små- och medelstora företag är ryggraden i svensk ekonomi. Att det är där framtidens jobb skapas. Det ger en positiv spiral.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X