Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringSociala medier7 vanliga misstag företagare...

7 vanliga misstag företagare gör i sociala medier

De flesta företag har någon närvaro i en eller flera kanaler. Det är kul med sociala medier och de är även en kostnadseffektiva marknadsföringskanaler. Men ett litet misstag kan få negativa konsekvenser och även skada varumärket. Här har jag listat 7 vanliga misstag företagare gör – se till att du undviker dessa!

Av Linda Björck

1. Har ingen strategi
En strategi ska vara enkel att följa och ge svar på nedan frågor. När du har svarat på dessa blir det betydligt enklare att veta var företaget ska synas och vem kunden är. Börja alltid med varför – Varför ska företaget vara med i exempelvis Facebook? Var finns kunderna?

  • Varför?
  • Var?
  • Vem?
  • Vad?
  • Hur?

Relaterat inlägg; 5, 5 steg för att skapa en enkel strategi

2. Har inget mål och syfte med närvaron
Ofta hör jag företagare som säger: ”Vi finns på Facebook eller Twitter för att alla andra är med där.”
Ok, hade företaget anställt en ny säljare eller öppnat ett nytt kontor utan att undersöka marknaden eller gjort en plan med tydliga mål? Troligtvis inte men ”tyvärr” är det lätt att starta upp ett konto i sociala medier, det som är tidskrävande är att fylla det med bra och relevanta inlägg och artiklar.

3. Låter bli att mäta
I princip alla sociala medier har en grundnivå som är gratis att vara med i. Det som ofta glöms bort är tiden det faktiskt kostar att underhålla kanalerna. Tid är också pengar. Det vanligaste och lättaste att mäta är ”likes” och delningar, men det säger egentligen inte så mycket.
Om du har satt tydliga mätbara mål och använder de mätverktyg som finns blir det mycket enklare att mäta och följa upp det du gör. Varje kanal har egna mätverktyg och använd även Google Analytics. Då får du värdefull information om dina besökare och vad dina insatser ger för något.

Exempelvis kan du mäta:

  • Räckvidd
  • Trafik till hemsidan
  • Leads
  • Nya prenumeranter
  • Försäljning

4. Dåligt ifyllda profiler
När du vet vilka sociala medier som är bäst för ditt företag, se till att samtliga profiler är komplett ifyllda. Gå igenom kanalerna steg för steg och använd allt det utrymmet du får lov att använda. Se till att du har proffsiga bilder och fundera på hur du kan göra ett bra första intryck för de som besöker dina kanaler.

5. Korspostar
Det här ser jag dagligen, företag som har kopplat ihop sina konto och delar exakt samma inlägg i flera kanaler. Det  är ett enkelt sätt för dig, men för den personen som följer dig blir det bara tråkigt och oseriöst. Jag avråder alltid från att koppla ihop sina konton. Det är olika kanaler och det kommuniceras på olika sätt. Självklart kan du använda samma inlägg, men du måste anpassa det för varje kanal.

Exempel:
Om du kopplar ihop Intagram med Facebook följer både hashtag och de personerna du har taggat i inlägget. Förutom att du delar exakt samma inlägg så ser det bara oseriöst ut. Använd istället verktyg som hjälper dig anpassa varje inlägg, Buffer och Hootsuite är två sådana verktyg.

6. Överanvänder hashtag
Att förstå hur det fungerar med hashtags är viktigt. Visste du att det skapas en ny sida för varje hashtag du använder? Om du använder hashtag på ett bra sätt så kan du faktiskt driva trafik till din hemsida av personer som är intresserade av ditt ämne. Det finns rekommendationer för hur många hashtags man ska ha i varje kanal och detta hänger även ihop med korspostning. Här kan du läsa den ultimata guiden till hashtags.

7. Gör för mycket reklam
Hur många inlägg ser du dagligen med ”KÖP MIG”?
Istället för att skrika KÖP, dela med dig av din kunskap. Använd dig av content marketing, innehållsmarknadsföring. Om du gör det kommer du automatiskt att få fler följare. Ju bättre material och artiklar du delar, desto fler gillare får du och även högre trafik till din hemsida. Den gamla 80/20 regeln funkar ganska bra här också, det vill säga 80 procent av dina inlägg ska vara relevanta kunskapsinlägg och max 20 procent ska vara någon form av reklambudskap.

Om författaren
Linda Björck är social media manager
och LinkedIn-expert. Hon utbildar och
föreläser för företag runt om i Sverige i
marknadsföring i sociala medier och LinkedIn.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X