Den sanna bilden av att vara företagare

Lena Törners mission är att få småföretagare att sticka ut hakan och våga ta för sig.  Att vara nöjd med sin situation är en vanlig fälla, då stannar man av. Det är när man utmanar sig själv man växer, både som människa och företagare.

Lena Törner drev ett framgångsrikt utbildningsföretag, MacoMedia, när finanskrisen slog till 2009-2010. Helt plötsligt tog det tvärstopp.

– Ingen köpte några kurser. Vad skulle jag göra nu? Jag stannade upp, satte mig på en stol och började fundera över mitt liv. Är det jag gör kul? Behövs mina tjänster?

Att Lena brinner för företagande märks direkt. Diskussionen glider direkt in på företagarnas situation, hur hon själv försöker stötta människor med företagsidéer och vad politikerna borde göra för att underlätta.

– Jag tycker att det finns en glorifierad bild om hur det är att vara företagare. Det är ingen räkmacka man glider på, jag har slitit hårt. När jag funderade över mitt företagarliv kom jag på att jag ville beskriva hur det är på riktigt. Jag ville förmedla en nyanserad bild utan att avskräcka. Även om man jobbar mycket är det så fantastiskt roligt.

Resultatet blev boken Våga Vilja Företag. En lättläst bok där hon tar upp det ingen annan pratar om. Och det många inte tänker på vid företagsstarten.

– En av de viktigaste ingredienserna som krävs hos företagare är riskaptit. Att våga anta utmaningar. Jag vill få exempelvis den lilla frisören att sikta högre, utmana sig själv, våga ta för sig. Livet handlar om att växa, utmanar jag mig inte kommer jag inte heller någonstans. Min mission är att få folk att våga sticka ut hakan, få in lite mer djävlar anamma.

”Jag brinner för entreprenörskap, företagande och att göra bra saker den korta tid man är på den här planeten”

Öka din riskaptit
Förra hösten höll hon ett seminarium som handlar just om att öka sin riskaptit. För att få dit de små företagarna som inte går på frukostmöten och events i vanliga fall knackade hon dörr. Och hon fick dit dem.

– Vi jobbar på och glömmer bort oss själva. Vi behöver fylla på med inspiration.      

Lena berättar att en fälla många går i är att bli nöjd.

– Det finns många företagare som tar ut 10?000 kronor i månaden och har lärt sig att leva med det, de nöjer sig. Jag vill få dem att tänka större.

För att komma vidare är samarbetspartners en bra idé. Även i företagsstarten då tillgången till kapital är begränsad.

– Hittar man bra partners kan man växa tillsammans, även gråta mot varandras axlar när det är tungt. Det är svårt att lyckas ensam, hjälper man varandra går det fortare.   

När Våga Vilja Företag kom ut 2010 gav den föreläsningsuppdrag, men fortfarande var det finanskris, inköpsstopp och stenhårt på marknaden.

– Jag satte mig på stolen och funderade igen. Jag blev inte fet på boken och inte på kurserna som läget var då. Men jag hade lekt lite med tanken på att skapa ett affärsnätverk för kvinnor.

Sagt och gjort, 2010 startade hon Matrona, som genast blev en succé. Lena beskriver det som ett kvalitativt nätverk, där stora och små företagare blandas och affärer uppstår.

– I dag är glad för finanskrisen. Det är då entreprenören kommer fram, man sätts på prov. Jag lyckades komma på någonting annat och vända på situationen.   

Lenas resa
Lena började sin karriär som skolpsykolog och jobbade i bland annat i Rinkeby och på Gärdet.

– Det var som att åka mellan olika världsdelar, jätteintressant och fantastiskt roligt. Redan då visste jag att jag ville jobba med människor, jag ville göra gott.

Efter 10 års tid lämnade hon, mycket på grund av de långa processerna.

– Jag var trött på allt prat, men att inget hände. Jag sa upp mig och tänkte söka jobb i en korvkiosk. Vill du ha ketchup eller senap? Det är konkret.

Men det blev ingen korvkiosk, istället fick hon jobb på Kodak. Där skulle hon utbilda och efter ett par år gick hon vidare till Libers IT-avdelning och jobbade även där med utbildning. Samtidigt startade hon sitt företag, MacoMedia.

– Barnen var fortfarande små och jag insåg att det tar mycket tid att driva eget. Jag hade kvar min anställning och drev företaget på kvällar och helger.

Efter fem år, 1998, gick hon helt över till att vara egen.

  Jag sa upp mig när jag hade gjort vad jag kunde. Då hade det legat och grott ett tag och det kändes som att det var helt rätt i tiden.

Hon började som underkonsult och höll utbildningar fem dagar i veckan. 2004 valde hon att göra om sin enskilda firma till aktiebolag.

– När jag jobbade som konsult tryckte utbildningsföretagen in 25 personer i ett rum som skulle lära sig så mycket om Excel som möjligt på två dagar. Jag tror inte på korvstoppningsmodellen. Jag ville leverera kvalitet, jobba nära mina kunder och erbjuda kurser efter deras behov. Men ingen pratade skräddarsytt på den tiden, det var helt nytt då.

Hon fick in förfrågningar på kurser i bland annat presentationsteknik. Nu kunde Lena bredda sig och kombinera olika utbildningsmoduler: personlig effektivitet och Outlook eller presentationsteknik och PowerPoint. Sen kom finanskrisen…

– När man frågade företagare hur det gick sa alla att det går jättebra. Samtidigt gick halva Sverige under. Många skäms, men de hade ingen del i att blev kris. Våga säg att det går dåligt om det gör det.

Mina seminarier syftar till att inspirera, ge glädje och framtidshopp till företagare. Det behövs så att vi får in framtidshoppet och kan bygga vidare med nya innovationer.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA