Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringSociala medierSå marknadsför du dig...

Så marknadsför du dig bäst i grupper på Facebook

Många företagare har upptäckt att det kan vara en bra grej att gå med i olika grupper på Facebook, som ett led i att marknadsföra sig själva och sitt företag. Det finns många olika typer av grupper på Facebook, om du inte vill skapa badwill gäller det att hålla koll på vad som är okej och inte i de olika grupperna.

Av Nina Jansdotter

Ta reda på mer innan du sätter igång.  Läs alltid gruppreglerna först, som de flesta grupper brukar ha och håller dig sedan till dem. Annars riskerar du att bli utesluten, samt det faktum att många andra medlemmar i gruppen ser att du beter dig illa, vilket självklart inte blir någon bra form av marknadsföring.

Leta upp speciella reklamgrupper
Det finns vissa grupper där det är uttalat att det går bra att göra reklam. Sök i sökfältet på ordet ‘reklam’ så kommer det upp ett antal grupper där fokus är att småföretagare får göra reklam för sig själva.  I den typen av grupp går det bra att lägga in rena marknadsföringsinlägg.

Sedan är det i och för sig vanligen så att det ofta inte direkt ger så mycket att bara gå in i en grupp och lägga upp annonsliknande inlägg på vare sig Facebook och i andra sociala plattformar. Sociala medier är bäst när de är just sociala och ren marknadsföring brukar inte ge så intressanta dialoger. Ingen uppskattar företagare som spammar grupper, är en grundregel som alla företagare bör tänka på.

Företagare når störst framgång i grupper och på andra ställen på Facebook genom att tillföra ett värde som är förpackat på ett sätt så att det är socialt. I grupper kan man göra utmärk reklam för sig själv genom att till exempel ge användbara tips och råd samt att kommunicera och engagera sig i vad de andra skriver för inlägg.

Visa vem du är och vad du kam
Det finns många sätt att visa vem man är, vad man kan och gör i sin verksamhet utan att man skriver annons-statusar. Den bästa och mest trovärdigaste marknadsföringen är istället att du bjuder på dig själv och din kompetens, att du är generös helt enkelt. Pröva dig fram till olika sätt som passar dig själv här.

Skapa även egna grupper
Sedan är det bra att skapa egna grupper, om du vill göra den investeringen i tid, för då är du själv administratör och kan bestämma regelboken. Det ger även ofta mycket goodwill att driva en grupp på Facebook och även på Linkedin men det tar, som du säkert redan förstår rätt mycket tid, speciellt om gruppen blir populär och växer.  Men det ger bra synlighet att fronta en bra och aktiv grupp. Tycker du att arbetsbördan blir för tung, så ta in medadministratörer, som du litar på och som kan hjälpa dig moderera gruppen.

 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X