5 tips som gör att du når dina mål 2017!

Vad gör att vissa företag lyckas? Och andra inte? Du har väl hört att över en 10-års period har 99 procent av alla företag som startats gått i konkurs. Frågan är om du vill vara bland de 1 procent som når sina mål? De senaste 15 åren har resultatcoachen Leo Eid medvetet studerat framgångsrika entreprenörer och varför de lyckats. Leo lägger inte fokus på varför man misslyckas utan hur du gör för att lyckas! Här får du 5 tips som ökar chansen att du som entreprenör når dina mål för 2017 – och många år framåt!

Leo Eid, Resultatcoach

Syftet med bolag?
Varför finns ni? Vad står ni för? Vad är er mission de närmste 50 åren? Företagets existens är beroende av ett starkt syfte. Vad var anledningen till att du startade ditt bolag från början? Vad är din passion som företagare? Vad är din mission som ledare?

Behov och försäljning
Ni säljer lösningar – inte problem! Alla era kunder har en underliggande fråga när de kontaktar er: Vad får vi ut av er produkt eller tjänst? Kommer er produkt eller tjänst att lösa våra problem? Det är allt er kund är intresserad av. Ni behöver absolut inte hitta på en unik tjänst eller produkt utan se vad det finns för behov och genom ert företag kommer ni lösa 100 000-tals problem. Märkt att till exempel konsulter ofta trycker mycket på att sälja konsulttid och glömmer att fokusera på vad kunden egentligen behöver. Är det verkligen coaching, hårprodukter, bilar som de köper av dig eller handlar det mer om mjuka värden? Er kund kommer alltid att fatta känslomässiga beslut- inte logiska! Ett exempel; Volvo säljer aldrig bilar – de säljer säkerhet!

Tydlighet
Vilka riktar ni er till? Desto mer ni vågar vara specifika så kommer ni attrahera den typ av kunder ni vill ha. Tips! Våga sortera bort de kunder ni inte vill ha. NEJ ”alla kunder ” är inte dina kunder. Dessutom, desto mer specifika ni kan vara desto mer kan ni ta betalt.

Prissättning
Ni kanske har hört från många att ”ta mindre betalt tills ni har en kundkrets”. Detta är ett vanligt fel som många entreprenörer gör eftersom när ni sedan höjer priserna så kommer ni förlora de kunder som har kommit till er på grund av att ni har en billig produkt eller tjänst. Detta misstag gjorde jag själv och så fort jag höjde priserna så försvann de och jag fick börja om igen. Gör inte samma misstag. Våga ta betalt!

Nöja kunder
För några år sedan jobbade jag för ett stort finansbolag som ville öka kundnöjdheten. Detta är ett vanligt misstag som företag gör. Ni vill inte bara ha ”nöjda kunder”. Ni vill ha fans och lojala kunder som pratar om era tjänster och produkt – hela tiden. De är era bästa säljare! Titta på Apple som ett exempel, de har verkligen lyckats med detta. Så hur kan ni göra mer för att få lojala kunder?

Våga tro
Du är den första som måste tro på din idé – för ingen annan kommer göra det, framför allt inte om du inte fullt ut tror på den. Efter att ha jobbat med hundratals entreprenörer har jag upptäckt att många har en tendens till att jobba med för många produkter eller tjänster. Det kan bli väldigt spretigt och leda till att man inte fullt ut tror på själva idéen. Att arbeta hårt och tro på din idé fullt ut kommer löna sig. Så släpp jante och våga stå för din dröm fullt ut!

Lycka till!

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
13

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA